محمد الحوثی، رئیس شورای عالی انقلابی یمن، از وزیر خارجه انگلیس به‌دلیل تلاش در جهت تامین سلاح برای عربستان سعودی انتقاد کرد.

انتقاد محمد الحوثی از جرمی هانت برای حمایت تسلیحاتی از عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلابی یمن امروز جمعه جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس را به‌دلیل تلاش در جهت متقاعد کردن برلین به لغو ممنوعیت فروش سلاح به عربستان سعودی مورد انتقاد قرار داد.

رئیس شورای انقلابی یمن در مصاحبه با روزنامه انگلیسی گاردین گفت: ارسال کمک از سوی انگلیس تغییری در واقعیت تراژیک فروش سلاح‌های آن‌ها ایجاد نمی‌کند. جرمی هانت نمی‌تواند در حالی‌که همزمان به عنوان یک فروشنده سلاح عمل می‌کند، به ایجاد صلح کمک کند. الحوثی در ادامه به انتقاد از ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان پرداخت که به تشدید بحران انسانی در یمن دامن زده اند.

این مقام عضو جنبش انصارالله یمن تاکید کرد ائتلاف به سرکردگی عربستان که از حمایت انگلیس برخوردار است مرتکب جنایات جنگی شده و آنگونه که انگلیس ادعا می‌کند از قوانین مربوط به صادرات سلاح در دنیا پیروی نمی‌کند. اصولی که تنها در سخنرانی سیاسی به آن‌ها اشاره شده و به منظور اجتناب از مسئولیت قانونی و اخلاقی که بخاطر جرایم جنگی و وضعیت انسانی که دولت انگلیس به عنوان بخشی از این ائتلاف با آن روبرو است، به‌کار می‌رود.

وزیر خارجه انگلیس این هفته اعلام کرد اگر لندن تحویل سلاح به برخی از طرفین جنگ در یمن را متوقف کند، بحران در این کشور حل و فصل نخواهد شد. گروه‌های ضد فروش تسلیحات بار‌ها از انگلیس برای تحویل سلاح به عربستان انتقاد و تاکید کرده اند این اقدام لندن را در نقض حقوق بشر توسط ریاض در یمن شریک می‌کند.

دولت آلمان روز پنج شنبه ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان را تا ۳۰ سپتامبر تمدید کرد. مقامات آلمانی از ماه اکتبر گذشته و به دنبال بالا گرفتن انتقادات از حکومت عربستان در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی، محدودیت‌هایی را برای صادرات سلاح به ریاض اعمال کرد. انگلیس و فرانسه پیش‌تر از آلمان خواستند تا ممنوعیت فروش سلاح به عربستان را لغو نماید، زیرا برخی از کارخانه‌های تولید سلاح در این دو کشور تجهیزات اولیه خود را از آلمان تهیه می‌کنند.

جرمی هانت به‌تازگی در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه آلمان مدعی شد: روابط راهبردی با عربستان سعودی، موجب نفوذ گسترده‌تر ما می‌شود و می‌تواند در یمن صلح برقرار کند. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در پاسخ گفت: موضع دولت آلمان تا زمانی که وضعیت در یمن تغییر نکند، نفروختن سلاح به عربستان سعودی است.

فعالان ضد جنگ در انگلیس با انتقاد از این رویکرد جرمی هانت گفتند: این استدلال شگفت آور وزیر خارجه انگلیس نشان می‌دهد از منظر لندن، برای دستیابی به صلح در یمن باید سلاح بیشتری به عربستان فروخت. 

موسسه پژوهش‌های صلح بین المللی (SIPRI) که مقر آن در شهر استکلهم سوئد است با جمع آوری برخی اسناد و اظهارات مقامات اعلام کرد آمریکا ۶۱ درصد، انگلیس ۲۳ درصد، فرانسه ۴ درصد و آلمان حدود ۲ درصد از جنگ افزار‌های عربستان را تامین می‌کنند و اکنون بخشی از سلاح‌هایی که کشور‌های غربی به رژیم عربستان و امارات فروخته اند، به دست گروه‌های تررویستی همچون داعش رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار