اگر تا امروز مسافرت نکردید و منتظرید تا در این روز‌های آخر تعطیلات فرصتی دست بدهد و یک مقصد مناسب را پیدا کنید با ما همراه باشید تا با برنامه ریزی قبل از سفر، نکات مهم مسافرت جاده‌ای و نکات هر مقصد آشنا شویم.

تدارک سفر

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک ، قبل از اینکه عزم سفر کنید کاغذ یا سر رسیدی بردارید و کلیه نیاز‌های سفرتان را در آن یاداشت کنید.

بودجه سفرتان را برآورد کنید تا در سفر از نظر مالی دچار مشکل نشوید.

فهرستی از نیاز‌ها را تهیه کنید. بهتر است این فهرست را دو هفته قبل از سفر انجام دهید تا فرصت کافی برای تهیه آن‌ها وجود داشته باشد.

اگر مسافرت شما طولانی است چمدان مناسبی را برای چیدن پوشاک و و سایل مورد نیاز انتخاب کنید. مطمئن شوید که چمدان خیلی سنگین نباشد. لوله کردن تی‌شرت‌ها، شلوار، شال و بقیه‌ی لباس‌هایتان نه تنها جای کمتری می‌گیرد، بلکه مانع چروک شدن آن‌ها می‌شود. یک دستمال سر یا یک روبان را به چمدان یا کوله‌پشتی‌تان ببندید تا بتوانید آن را به راحتی از وسایل دیگران تشخیص دهید. لوازم آرایشی و بهداشتی و لباس‌های زیر را در پلاستیک‌های تمیز و جداگانه قرار دید. به این ترتیب هم تمیز می‌مانند و هم پیدا کردن آن‌ها راحت‌تر خواهد بود. در فصل بهار حتما لباس گرم همراه داشته باشید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

اگر در مقصد، فامیل و یا دوستانی ندارید، مسلم است که باید چند هفته قبل از سفر نسبت به تأمین هتل و یا محل اقامت خود اقدام کنید.

بیمه سفر

از داشتن بیمه‌ی فوریت‌های پزشکی و درمان اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید که بیمه مقصد سفر شما را نیز تحت پوشش قرار داده است. همچنین بیمه باربری برای بار‌های گم شده یا دزدیده شده نیز داشته باشید. بهتر است که بیمه شما، سفر‌های کنسل شده را نیز تحت پوشش داشته باشد.

مدارک و بیمه‌ی سفر خود را کپی کنید.

این کپی‌ها را در کیفی مجزا از مدارک اصلی داشته باشید. برای احتیاط بهتر است آن‌ها را اسکن هم کنید و نسخه‌ی اسکن شده‌ی آن را برای خودتان ایمیل کنید و آن را به صورت آفلاین ذخیره داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید آن را هر جایی که خواستید پرینت کنید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

نقشه همراه داشته باشید.

جعبه‌ی کمک‌های اولیه

یک جعبه‌ی کمک‌های اولیه را به همراه پماد آنتی‌باکتریال، آنتی‌استامین‌ها (برای تب و انواع آلرژی‌ها)، آسپرین، مرهم، پد تاول، ایبوپروفن و ضدآفتاب در سفر با خود داشته باشید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

آب را فیلتر کنید

اگر قصد دارید به مناطق روستایی یا جا‌هایی که آب تصفیه‌شده ندارند، سفر کنید، بهتر است که یک فیلتر کوچک آب با خود به همراه داشته باشید. خوبی استفاده از فیلتر‌ها این است که بیشتر آن‌ها ارزان، سبک و کوچک هستند و بیشتر باکتری‌های آسیب‌رسان را از بین می‌برد و برخلاف قرص‌های یددار، فیلتر‌ها فورا اثر می‌کنند و طعم آب را تغییر نمی‌دهند.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

یک شارژر باتری قابل حمل با خود داشته باشید

حتما یک پاور بانک یا یک باتری اضافه در حین گردش‌های طولانی خود به همراه داشته باشید. مخصوصا اگر از تلفن همراه خود برای عکاسی استفاده می‌کنید، مصرف باتری‌تان بیشتر است و همراه داشتن یک وسیله برای شارژ بسیار ضروری است.

با آداب و رسوم و سنت‌های محلی آشنا شوید

قبل از ترک مقصدتان سعی کنید که با سنت‌ها، لباس‌ها و غذا‌های محلی آن منطقه آشنا شوید و به این ترتیب سفر مفیدتری داشته‌اید. هم چنین آگاهی از قوانین منطقه هم روزی به کارتان می‌آید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

دسترسی مداوم به اخبار هواشناسی و اطلاعات ترافیکی جاده‌ها و مقصد سفرتان داشته باشید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

حتما شماره تلفن‌های ضروری را به همراه داشته یا در خاطر بسپارید.

انتظار اتفاقات پیش‌بینی نشده را داشته باشید

حتی بهترین و دقیق‌ترین برنامه‌ریزی‌ها هم به دلیل ترافیک، هوای بد، جاده‌ی نامناسب و دلایل زیاد دیگری ممکن است دچار کمی تاخیر و تغییر شوند. یک برنامه‌ی پشتیبان داشته باشید و فراموش نکنید که اشتباهات شما در سفر بهترین خاطرات‌تان را می‌سازند.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

به گفته یکی از کارشناسان برجسته حمل و نقل جاده‌ای نوشتار زیر را که نکات بسیار مهم نحوه تدارک سفر جاده‌ای و آماده سازی خودرو را قبل از حرکت یادآوری می‌کند با هم می‌خوانیم.

قبل از آغاز سفر و رانندگی طولانی به اندازه کافی بخوابید و قبل از حرکت هم غذای مختصری بخورید.

یخچال سیار، آب و نوشیدنی و غذای حاضری همراه خود داشته باشید. به ویژه اگر کودک و یا کودکانی همسفر شما است. حتی اگر کودکی هم همراه شما نباشد بهتر است که وسیله سرد کننده در داخل ماشین باشد.

همراه داشتن مقداری غذا در حین سفر ضروری است، چون ممکن است در جایی که خودرو را متوقف کرده اید دسترسی به غذا نداشته باشید و یا غذای رستوران مورد پسند شما نباشد.

در موقع سفر چراغ چشمک زن و جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید.

وقتی بدون توقف، رانندگی می‌کنید ممکن است همسفرتان علاوه بر خسته بودن نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشد بنابراین لازم است هر از گاهی توقف کنید. برای این که در طول سفر فضای داخل خودرو‌ی شما با روشن شدن بخاری و یا کولر خوشبو شود، می‌توانید یکی از رایحه‌های خوشبوکننده مورد نظرتان را انتخاب و به آینه داخل و یا دستگیره چراغ راهنمای خودرو آویزان کنید.

هر چند ساعت رانندگی و یا اگر احساس خواب آلودگی داشتید حتماً استراحت کوتاه داشه باشید.

اگر کسی هم سفر شما است که به رانندگی او اعتماد دارید می‌توانید مدت زمان رانندگی را بین خود تقسیم کنید. این مشارکت به شما فرصت می‌دهد اضافه بر استراحت از مناظر و طبیعت جاده هم لذت ببرید. اما اگر تنها رانندگی می‌کنید به رادیو و یا موزیک گوش کنید و شیشه پنجره خودرو را کمی باز بگذارید.

اگر تمایل داشتید که بین راه توقف کنید هرگز خود رو را در شانه خاکی و یا سطح سواره رو پارک نکنید. در این حالت باید از پارگینگ‌ها و یا خارج از جاده، مکانی را برای توقف انتخاب کنید.

مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنید به ویژه در موقع رانندگی از تلفن همراه استفاده نکنید. برای حفظ ایمنی با وسایل ارتباطی غیرمستقیم گوشی همراه تماس برقرارکنید.

در موقع رانندگی دارو‌های خواب آور مصرف نکنید.

بهتر است زمان سفر خود را در شرایط جوی مناسب آغاز کنید.

موج رادیو خود را روی خبر‌های ترافیکی تنظیم کنید تا از اخبار ترافیک و توصیه‌های ایمنی با خبر شوید.

اگر خودروی شما مجهز به سامانه مسیریاب نیست حتما” نقشه راه همراه داشته باشید.

اگر در مقصد دوستان ویا بستگانی دارید که می‌خواهید ایام تعطیل را با آن‌ها باشید حتماً آن‌ها را در جریان سفر خود قرار دهید و اگر در طول سفر خود توقفی دارید موقعیت خود را به آن‌ها اطلاع دهید.

بازدید و آماده سازی خودرو قبل از سفر

برای اطمینان از این که خودروی شما از نظر فنی و ایمنی آماده است باید قبل از سفر به نکاتی که در پی خواهد آمد توجه داشته باشید:

۱- نگاهی سریع به اطراف و داخل خودرو بیندازید و ببینید چیزی نیاز دارد و یا قبل از سفر باید چیزی تعویض شود یا خیر. مطمئن شوید که تیغه برف پاک کن ها، بوق و چراغ‌های جلو و عقب خودرو کاملاً سالم باشد. بخاری و کولر خودرو را مورد بررسی قرار دهید، چون بدون این دستگاه ها، سفر در سرما و گرما بسیار سخت خواهد بود.

۲- قبل از این که سفری طولانی را آغاز کنید، مطمئن شوید که موتور و متعلقات آن در وضعیت مناسب است. چون ممکن است نقصی در موتور خودرو وجود داشته باشد که در هنگام سفر ظاهر شود؛ بنابراین مجبور هستید بخشی از بودجه سفرتان را صرف هزینه تعمیرات موتور کنید؛ بنابراین اگر نقصی مشاهده کردید آن را به تعمیرگاه مجاز و یا تعمیر گاه مورد اعتماد محل سکونتتان ببرید تا در سفر گرفتار تعمیرات ناخواسته موتور نشوید.

این مرحله از بازدید باید شامل باتری، صافی هواکش، رادیاتور، پمپ آب، کلیه شیلنگ‌های آب، لوله‌های روغن ترمز، تسمه‌های موتور، سامانه فرمان، نشتی روغن موتور و گیربکس باشد. به مکانیک خود یاد آوری کنید که موارد فوق را خیلی دقیق بازدید کند تا در سفر مشکلی برای شما ایجاد نکند. به هرحال این بازدید‌ها باعث می‌شود که اگر هزینه‌ای باید بابت تعمیرات پرداخت شود بهتر است قبل از سفر باشد.

۳- خودروی شما دارای منبع‌هایی است که نه فقط در هنگام سفر بلکه بر اساس برنامه دوره‌ای نگه داری هم باید مورد بازدید قرار گیرد تا در صورت ناکافی بودن مقدار مایع داخل آن ها، به میزان مجاز با مخلوط آب و ضد یخ و روغن فرمان و ترمز پر شود.

مواردی که در این حالت باید بازدید شود عبارتند از: آب شیشه شور، مخلوط آب و ضدیخ رادیاتور، روغن گیربکس و فرمان، روغن ترمز و مهم‌تر از آن روغن موتور. زمان تعویض دوره‌ای روغن موتور و صافی روغن را بررسی کنید و مطمئین شوید که زمان زیادی از تعویض روغن موتور سپری نشده باشد ویا موتور روغن سوزی نداشته باشد. در صورت وجود این نقص باید اضافه بر تکمیل روغن کارتر، یک گالن روغن همراه خود داشته باشید تا در هنگام سفر و بر اساس میزان روغن سوزی به کارتر موتور اضافه کنید.

۴- اگرچه سفر‌های جاده‌ای بیشتر در ایام بهار و تابستان صورت می‌گیرد، ولی بعضی مواقع در تعطیلات زمستانی هم ممکن است شما سفر کنید. در هر سه حالت لازم است که ساییدگی و عمق آج لاستیک را بازدید کنید تا مطمئین شوید که لاستیک‌های خودروی شما سالم است. اضافه بر این، فشار باد آن‌ها نیز باید بازدید شود. چون با پر و کم باد بودن لاستیک ها، مصرف سوخت خودروی شما در طول سفر افزایش می‌یابد؛ بنابراین برای این که خودروی شما مصرف سوخت بهینه‌ای داشته باشد باید باد لاستیک‌ها بر اساس توصیه تولید کننده تنطیم کنید. تنظیم بودن فشار باد لاستیک‌ها باعث می‌شود که صرف نظر از صرفه جویی مصرف سوخت، خودروی شما در موقع رانندگی ایمن و نرم و راحت باشد. فشار باد لاستیک‌ها باید بر اساس نوع لاستیک، نوع خودرو، تعداد سرنشین، و بار داخل صندوق عقب تنظیم گردد. در نوشته‌ها و علامت‌های اختصاری حک شده در بغل لاستیک می‌توانید میزان فشار باد مجاز را پیدا کنید.

۵- معمولاً در بهار، دمای هوای روز با شب تفاوت دارد و با غروب آفتاب هوا سردتر می‌شود. برای اطمینان به تعداد نفرات، گرم کن همراه داشته باشید، چون ممکن است به هر دلیل بخاری خودروی شما کار نکند و یا گرمای آن کافی نباشد؛ و یا برای استراحت، خودروی خود را خاموش کرده باشید.

۶- تجهیزات صوتی خود را بازدید کنید. چون برای سرگرمی و جلوگیری از خواب آلودگی، رادیو و موزیک می‌تواند به هوشیاری شما کمک کند. چون شما در حین رانندگی نمی‌توانید با اعضای خانواده و یا دوستان مداوم صحبت کنید و ممکن است در ایمنی رانندگی شما تأثیرگذار باشد؛ بنابراین در طول سفر سعی کنید به رادیو و موزیک‌های شاد گوش کنید.

۷- اگر چه در طول مسیر حرکت شما انواع و اقسام تابلو‌های راهنما نصب شده است، اما ممکن است در حین رانندگی متوجه تابلو‌های راهنما نشوید. در گذشته که هنوز فناوری وسایل نقلیه موتوری و سامانه اطلاع رسانی مانند امروز نبود معمولاً از نقشه راه استفاده می‌شد. اما امروزه، خودرو‌های مدرن مجهز به سامانه اطلاعاتی و مسیریاب مانند GIS و GPS می‌باشند. اکثر خودرو‌های جدید و قدیم را می‌توان مجهز به سامانه نمود. با استفاده از این سامانه‌ها شما می‌توانید آدرس مبدأ و مقصد را تعیین و با خیالی آسوده در مسیرمورد نظر تان رانندگی کنید، چون سامانه مسیریاب در موقع حرکت راهنمایی‌های لازم را به شما ارایه می‌دهد. اگر خودروی شما مجهز به این سامانه نیست می‌توانید آن را تهیه و روی خودرو نصب کنید. البته هزینه تجهیز خودرو به این سامانه تا حدودی گران است و متأسفانه با وجود مزایای خوب، هنوز جایگاه موثر آن در کشور ناشناخته مانده است.

تا این جا آن چه که برای سفرتان لازم بود بررسی و آماده کرده اید. نظافت داخلی و برونی خودرو بستگی به سلیقه شما دارد. می‌توانید داخل و بیرون خودرو را کاملاً تمیز و بعد از آن باک بنزین را پر کنید. حالا خودرو‌ی شما آماده برای سفری با نشاط و ایمن است.

بعد از اینکه به شهر مقصد رسیدید، در صورت بروز هرگونه حوادث پیش بینی نشده با شماره تلفن‌های ضروری تماس گرفته و محل اسکان اضطراری مسافران را بشناسید.

خاطرات تان را بنویسید.

جزییات سفر خود و نکات برجسته‌ی سفر و افرادی که با آن‌ها ملاقات کردید و مکان‌هایی که دوست داشتید را یادداشت کنید. بسیاری از این خاطرات و نکات را حتی چند روز پس از سفر فراموش خواهید کرد، پس بهتر است که آن‌ها را یادداشت کنید.

آگاهی از وضعیت راه‌ها

برای دریافت اطلاعات تفصیلی از وضعیت راه‌های کشور به وب سایت ۱۴۱.ir مراجعه فرمائید.

برای دریافت خلاصه آخرین وضعیت راه ها، عدد ۱۴۱ را به شماره ۱۰۰۰۱۴۱ پیامک نمائید.

برای دریافت آخرین اخبار مرکز مدیریت راه‌های کشور، به کانال اطلاع رسانی در پیام رسان سروش sapp.ir/۱۴۱.ir مراجعه فرمائید.

برای دریافت پاسخ سؤالات یا تماس با کارشناسان این مرکز، با شماره ۱۴۱ تماس برقرار نمائید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

محل اسکان ضروری مسافران در شهر اراک

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

 

اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی

جهت اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهاو پیش بینی هوای فردا پیغام خود را شامل پیش شماره تلفن شهر مورد نظر به وسیله تلفن همراه به شماره تلفن ۲۰۱۳۴ ارسال نمایید و منتظر دریافت پاسخ بمانید. در فاصله چند ثانیه اطلاعات مورد نظر از طریق تلفن همراهتان به اطلاع شما خواهد رسید. همچنین می‌توانید نام شهر موردنظر خود را به زبان فارسی یا انگلیسی تایپ کنید و به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال نمایید و منتظر دریافت پاسخ بمانید. مثال تهران یا Tehran را به شماره ۲۰۱۳۴ ارسال کنید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

مثال: برای دریافت آخرین وضعیت آب و هوایی شهر تهران و پیش بینی هوای فردا کد ۲۱ را بایستی به شماره تلفن ۲۰۱۳۴ ار سال نمایید.
برای دریافت پیش بینی هوای ۴۸ ساعت آینده به عنوان مثال تهران کد ۲۱۴۸ را بایستی به شماره تلفن ۲۰۱۳۴ ارسال نمایید.
برای دریافت پیش بینی هوای ۷۲ ساعت اینده به عنوان مثال تهران کد ۲۱۷۲ را بایستی به شماره تلفن ۲۰۱۳۴ ارسال نمایید.

نکات لازم برای سفری امن و لذت بخش به استان مرکزی

مردم استان مرکزی سفر خوشی را برای شما آرزومندند.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.