رییس جمهور گفت: برآورد خسارات سیلاب هنوز دقیق و مشخص نیست باید خسارات مورد به مورد بررسی شود .
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان، گفت: مردم در صفا و صمیمت بودند به گونه‌ای که هیچ صدمه‌ای ندیدند و با همان مهربانی و صفا به من و هیات همراه خوش آمدگویی کردند.

وی با بیان اینکه از روحیه و غیرت مردم باید احساس کوچکی و تواضع کنیم، گفت: از نکات مثبت استان گلستان وحدت است و نقش همه علمای اهل سنت و شیعه و شخص آقای نورمفیدی که مورد علاقه همه جناح‌ها است در این وحدت چشمگیر است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شهرستان‌های زیادی گرفتار آب گرفتگی هستند، بیان کرد: وحدت همدلی و ایثار در کنار فداکاری‌های نیرو‌های مسلح و امدادی ستودنی است و از لحظات اول همه مسئولان درمناطق حاضر شده بودند.

روحانی ادامه داد: با خلبانان صحبت می‌کردیم وقتی شرح دادند متوجه شدیم در شرایط سخت و ریسک پذیر به منطقه آمدند و نیاز‌های مردم را تامین کردند.

وی اضافه کرد: خود باران برای همیشه نعمت خداوند است، حال کشوری که بارندگی کم است نعمت دوم و کشوری که در خشکسالی است نعمت سوم است، اما این خسارت‌ها به خاطر کاستی‌های مسئولان است.

لایروبی نشدن رودخانه از دلایل مهم سیلاب است

روحانی تصریح کرد: این منطقه به رودخانه‌ای خروشان نیاز دارد که آب را به دریا برساند، ولی در آن گیاهان و درخت روییده و بسیار پر پیچ و خم است.

وی تاکید کرد: اساس این است که رودخانه لایروبی نشده و نمی‌تواند آب را هدایت کند اگر در شرایط طبیعی و در طول سال به آن رسیدگی می‌شد مشکل امروز را نداشتیم.

وی بیان کرد: گرچه برای ما سخت بود، ولی دستور داریم وزیر کشور در منطقه بماند تا مشکلات را از نزدیک بررسی کند. ایشان از وزرا پرتلاش هستند.

روحانی گفت: می‌خواستم دوم فروردین خودم بیایم، ولی آقای جهانگیری گفتند می‌آیند مساله سرپرستی استانداری هم مهم است که امیدواریم آقای غراوی این شرایط سخت را پشت سر بگذارند.

وی اضافه کرد: حادثه تلخ بوده و مردم با مشکلات زیادی رو به رو هستند. هنوز مشکل وجود دارد و تمام نشده، زندگی برای مردم سخت هست و تا مشکلات رفع نشود و سیلاب تخلیه نشود نمی‌توان گفت: مشکلات حل شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: وسایل مردم زیر آب رفته و زندگی کردن برای آن‌ها سخت شده است. مردم بسیاری به سیل زدگان کمک کردند و مسئولان و نیرو‌های مسلح و امدادی هم پای کار آمدند.

وی اضافه کرد: مردم نگران هستند که چگونه خسارت‌ها را جبران کنند، هر کدام مشکلاتی دارند.

روحانی با بیان اینکه خدا را شکر اکثر خانه‌ها بیمه هستند، راه حل نهایی برای حوادث را بیمه دانست و گفت: می‌توان با هزینه کم خانه ها، کشاورزی و صنعت را بیمه کرد و دولت و مجلس باید کاری کنند همه کسب و کار و زندگی مردم بیمه باشد.

رئیس جهمور ادامه داد: این چیزی که الان برای مردم درد شده انشالله خداوند آن را به نعمت تبدیل کند تا کار‌های اساسی که باید انجام بگیرد.

وی با تاکید بر این که باید سدی که لازم است را تسریع و رودخانه‌ها را آماده لایروبی کنیم، اظهار کرد: بسیار سخت است که خانواده‌ای زندگی اش زیر آب است یا عزیزی را از دست داده؛ اما ما باید این سختی را به فرصتی تبدیل کنیم که در آینده مشکلی پیش نیاید.

روحانی متذکر شد: سیستم هشدار دهی به مردم راه اندازی شده و در گمیشان چند روزی هست که استفاده می‌شود.

هواشناسی باید تقویت شود تا دقیق تر بتواند پیش بینی کند

رئیس جمهور گفت: باید همه امکانات را به کار بگیریم هم برای پیش بینی هم برای پیشگیری؛ هواشناسی ما بسیار پیشرفته شده است و در زمان جنگ هم آن را تقویت و کمک کردیم، ولی هنوز باید کار کنیم.

روحانی بیان کرد: اینکه بگوییم فردا احتمال سیلاب است این کافی نیست هواشناسی باید بگوید در استان گلستان کدام منطقه و چه ساعتی بارندگی شدید خواهد داشت.

وی گفت: اگر سه یا چهار سد دیگر داشتیم راحت‌تر می‌توانستیم شرایط را مدیریت کنیم؛ اگر سد‌ها مرتب تنظیم نشود مشکلی پیش نمی‌آید.

روحانی با تاکید بر اینکه شرایط به گونه‌ای است که باید برنامه دقیق تری داشته باشیم، اضافه کرد: باید از این سختی‌های ایجاد شده استفاده کنیم و برنامه دقیقتری برای آینده داشته باشیم.

وی تصریح کرد: امسال مشکلات زیادی داریم و فشار تحریم برما هست، اما گرفتار آدم‌هایی شده ایم که نه تنها ما بلکه همه دنیا گرفتار او شده اند.

روحانی ادامه داد: افرادی نژاد پرست و ضد ایران و ضد مسلمان در منطقه قدرت گرفته اند و برخی کشور‌های منطقه هم با آن‌ها همراهی می‌کنند، اما باید همانطور که مشکلات سیل را به فرصت تبدیل می‌کنیم تحریم را هم به فرصت تبدیل کنیم.

رئیس جمهور گفت: برای سیل و هم برای خانه ها، کسب و کار، وسایل، کشاورزی، صنعت و همه مواردی که آسیب دیدند تصمیمات خوبی پیش بینی شده است.

روحانی اضافه کرد: خواهش من سرعت عمل است از بنیاد مسکن می‌خوام سریع عمل کنند و از نمایندگان و سرپرست استانداری می‌خواهم سریعتر پیگیری کنند، زیرا هرچه زمان بگذرد تحمل کمتر می‌شود گرچه مردم بسیار خوب و وفاداری هستند.

وی بیان کرد: نباید فراموش کرد ارتفاع آب بالا آمده و یک هفته گذشته است لذا بسیار شرایط سخت هست؛ مردم، دولت، روحانیت و نیرو‌های مسلح در کنار مردم هستند.

روحانی خاطرنشان کرد: انشالله مشکلات پیش رو را امسال را با یاری همدیگر، رونق تولید و تلاش اقتصادی بیشتر پشت سر خواهیم گذاشت.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار