خواهان شفاف سازی نوع و نحوه تخصیص ارز کالا‌های وارداتی آرایشی بهداشتی و مواد اولیه صنایع تولیدی هستیم.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان غذا و دارو درمورد مطلبی با عنوان «رها شدن بازار ۴۷ میلیارد تومانی لوازم آرایشی و بهداشتی» توضیح داد.
 
اداره کل فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: در رابطه با موضوع ارز، سازمان غذا و دارو بر اساس وظایف قانونی خود تنها بر اصالت اسناد و سلامت کالا‌های وارداتی آرایشی و بهداشتی از طرق مختلف کارشناسی نظارت مى‌کند و هیچگونه دخل و تصرفی در سیاست گذاری کمیته تنظیم بازار در رابطه با تخصیص، نوع ارز، چگونگی پرداخت و زمان بندی واردات کالا‌های آرایشی و بهداشتی ندارد.

از این رو ضمن اعلام بی اطلاعی از نوع و نحوه تخصیص ارز کالا‌های وارداتی آرایشی بهداشتی و مواد اولیه صنایع تولیدی با توجه به مشکلات متعدد موجود در زمینه واردات مواد اولیه کالا‌های سلامت محور، خواهان شفاف سازی در این رابطه و اطلاع رسانی از سوی مسئولان مربوطه است.

در زمینه مبارزه جدی با پدیده شوم قاچاق نیز به استحضار مى رسد، حاصل تلاش بی وقفه همکاران ارزشمند ما در معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور و همکاری‌های بسیار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مراجع قضایی، انتظامی با سازمان غذا و دارو در سال گذشته شاهد افزایش ٢٠٠ درصدی کشفیات قاچاق این نوع از محصولات بودیم که موجب تقدیر و تشکر رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از این اداره کل شده و این افزایش کشفیات صورت گرفته در حالیست که بر اساس برآورد‌های موجود میزان کالا‌های قاچاق و تقلبی آرایشی و بهداشتی در دوره مذکور از نظر عددی افزایش معنا داری نیافته است.

البته با توجه به تعدد نهاد‌های مسئول در ارتباط با مبارزه با قاچاق حوزه نظارتی این سازمان بیشتر محدود به سطح عرضه در داروخانه‌های کشور مى شود که به واسطه تعهد مسئولان داروخانه‌های کشور از یک سو و نظارت‌های مستمر همکاران ما از سوی دیگر تقریبا از بیشترین سلامت ممکن در این باب برخوردار است.

البته در ابتدای اسفند سال جاری طی دستورالعملی این اداره کل همه نمایشگاه‌های عرضه کالای بهاره را موظف به اخذ مجوز از این اداره کل یا معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور کرد و از همکاران دانشگاه‌های علوم پزشکى کشور نیز خواسته است تا ضمن بازید از این نمایشگاه‌ها گزارش کاملی از وضعیت عرضه کالا‌های تقلبی و قاچاق در آن‌ها به این اداره کل اعلام کنند.

لوازم آرایشی و بهداشتی آمریکایی بازار قاچاق هستند

اما در زمینه کالای امریکایی ممنوعه اعلام شده همانگونه که طی اطلاعیه‌ای در بهمن ماه ٩٧ صادر شد، مدتهاى مدیدى است لوازم آرایشی و بهداشتی از مقصد آمریکا به کشور وارد نشده است و هشدار‌های لازم در زمینه لزوم دقت مردم در هنگام خرید لوازم آرایش اعلام شده و آمده است اگر ساخت امریکا بر لیبل یا بسته بندی این نوع از محصولات درج شده باشد از خرید آن خوددارى کنید زیرا این محصولات یا قاچاق یا تقلبی بوده یا تاریخ مصرف ندارد.

در باب اعلام کشفیات و بحث جمع آوری یا ریکال لازم است یادآور شویم به استناد مستندات موجود درسال ۹۷ این اداره کل بیش از ۷۰ قلم برند و فرآورده آرایشی بهداشتی مغایر با معیار‌ها و ضوابط حوزه سلامت را ازطریق مبادی قانونی کتبا به عموم مردم و مسئولین ذی ربط اطلاع رسانی کرده است.

لزوم تجمیع نهادهای مرتبط با کالاهای سلامت محور در وزارت بهداشت

مجددا تاکید مى‌شود، حوزه کالا‌های آرایشی و بهداشتی همانند همه کالا‌های سلامت محور دیگر حوزه‌ای کاملا تخصصی است و همانگونه که قبلا هم مکرر اعلام شد، تنها با تمرکز و تجمیع نهاد‌های تصمیم گیر در حوزه همه فرآورده‌های سلامت محور در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است که مى توان نظارتی کامل و صحیح بر آن داشت.

در پایان یادآور می‌شود لازم است اتحادیه‌های مربوطه هم کما فی السابق تمهیدات لازم را برای جلوگیری از عرضه محصولات قاچاق و تقلبی در سطح عرضه در حوزه مرتبط خود معمول دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.