مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: بر اساس مطالعات و نتایج حاصل از یک پژوهش و پایش ده ساله اجرای عملیات آبخیزداری می‌تواند تا ۶۷ درصد خطر سیلاب را کاهش دهد.

عملیات آبخیزداری خطر سیلاب را تا ۶۷ درصد کاهش می‌دهدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،  امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: بر اساس مطالعات و نتایج حاصل از یک پژوهش و پایش ده ساله اجرای عملیات آبخیزداری می‌تواند تا ۶۷ درصد خطر سیلاب را کاهش دهد.

وی افزود: دو حوزه آبخیز با مشخصات همگن در مجاور هم در هرمزگان انتخاب شدو در یکی از این حوزه‌ها عملیات مختلف آبخیزداری شامل سازه‌های سنگی خشکه چین، سازه‌های سنگی-ملاتی، لاستیکی، عملیات بیولوژیک و بیومکانیک اجرا و حوزه مجاور آن به‌صورت شاهد و برای انجام مقایسه هیچ گونه اقدام آبخیزداری اجرا نشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در خروجی هر دو حوزه فلوم اندازه گیری سیلاب طراحی و اجرا شده که پس از وقوع هر بارندگی میزان رواناب ایجاد شده توسط این فلوم‌ها اندازه گیری شده و نتایج آمار برداری ۱۰ ساله از این دو حوزه نشان داد که در حوزه‌ای که عملیات آبخیزداری اجرا شده در ۳۳ درصد موارد هیچ گونه سیلابی ایجاد نشده است و در ۶۷ درصد باقی موارد کاهش چشمگیر سیلاب را شاهد بوده‌ایم.

ذاکری افزود: از طرفی اجرای عملیات آبخیزداری هفت برابر دبی اوج سیلاب را که اثر زیادی در ایجاد خسارت مالی و تلفات جانی دارد را کاهش می‌دهد.

وی گفت: یکی دیگر از آثار مهم اجرای عملیات آبخیزداری افزایش زمان فاصله بین شروع بارندگی و وقوع سیلاب به میزان حدود ۲۰ دقیقه است که این افزایش زمان می‌تواند در کاهش خسارات بویژه برای خسارات جانی با امکان فرصت بیشتر برای انتقال کسانی که در معرض خسارت سیلاب هستند به نقاط ایمن، نقش مهمی را ایفا کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان افزود: آثار عملیات آبخیزداری باعث کاهش حجم سیلاب به میزان ۵۹ درصد شده است.

ذاکری گفت: سازه‌های آبخیزداری دارای اهداف چند منظوره بوده که علاوه بر اثرگذاری بر پیشگیری و کاهش خطرات سیل‌های مخرب و تنظیم جریان‌های سطحی حوزه‌های آبخیر، باعث تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، کاهش و کنترل فرسایش خاک می‌شود.

وی افزود: در طول سال ۱۳۹۷ با تامین اعتبار عملیات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی و همچنین حمایت استاندار هرمزگان از اجرای پروژه‌های آبخیزداری با تبادل تفاهم نامه با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان با حجم سیلاب قابل کنترل به میزان حدود ۸۰ میلیون متر مکعب، اجرا شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:  در هرمزگان تاکنون با استفاده از اعتبار‌های دولتی، مشارکت خیران و مردم، حدود ۸۰۰۰ سازه آبخیزداری با حجم کنترل رواناب حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب رواناب سطحی در هر بارندگی در سطح ۲ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز استان اجرا شده است.

انتهای پیام/ب

اجرای طرح های آبخیزداری عامل کاهش  سیلاب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.