رئیس جمهور افغانستان در دیدار با موگرینی گفت:  ثبات در افغانستان با گلوله و تهدید به دست نمی آید.

اشرف غنی: ثبات در افغانستان با گلوله و تهدید به دست نمی آیدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان امروز (سه شنبه 6 حمل/ فروردین) در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کابل گفت:  ثبات در افغانستان با گلوله و تهدید به دست نمی آید.

اشرف غنی با اشاره به پیشرفت‌های صلح در افغانستان اظهار داشت: «لحظات امتحان سخت است و اگر کسی اشتباه کند نتایجش منفی است؛ ما شرایط پیش آمده را برای آینده افغانستان فرصت عظیمی می‌دانیم و بحران‌های 40 ساله باید پایان یابد.»

وی با اشاره به انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور گفت: اگر انتخابات برگزار نشود یک کشور نمی‌تواند از فرصت‌ها استفاده کند.

به گفته وی، اتحادیه اروپا قرارداد دولت سازی با افغانستان دارد و پول نقد در بدل تحکیم دولت می‌دهد و این نقطه اساسی است. بر همین اساس سیاست خارجی افغانستان نیز مبنایش ایجاد دیدگاه مشترک با همکاران و تغییر دیدگاه بی طرف به دیدگاه مثبت و دیدگاه منفی به دیدگاه بی طرف یا مثبت است.

اشرف غنی گفت: «قرن حاضر زمان آن نیست که با زبان تهدید صحبت کنیم؛ افغانستان قلب آسیا است و تا ثبات نداشته باشد پروژه‌های بزرگ انکشافی آسیا به انجام نمی‌رسد و اتحادیه اروپا این پروژه‌ها را تمویل و کمک خواهد کرد.»

به گفته وی، ملت افغانستان ملتی آزاد بوده و همیشه آزادی را از همه چیز برای خود ارزشمندتر می داند؛ بنابراین ثباتی را که مردم افغانستان در 40 سال گذشته می‌خواستند باید نتیجه تامین صلح در کشور باشد، ثباتی که از راه گلوله و تهدید باشد ثبات نیست بلکه فصل آغاز ناآرامی دیگر خواهد بود.

اشرف غنی تاکید کرد: «ما با تدبیر و تعقل منافع بنیادی خود را که در اشتراک مساعی و تغییر مناسبات مثبت جهانی و منطقه ای است، در روند صلح تعقیب خواهیم کرد.»

به گفته وی، اینکه افغانستان از خشونت رنج می‌برد تنها محصول داخلی نیست بلکه محصول شرایط بین‌المللی، منطقه و تضادهای جهان اسلام است؛ بنابراین ضروری است که همه این مسائل در روند صلح با دقت مدنظر گرفته شود.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد که مهمترین موضوع در روند صلح، ایجاد اجماع سیاسی برای ختم جنگ است و به همین خاطر امروزه موضوع صلح در کشور به گفتمان ملی تبدیل شده و این گفتمان در چارچوب لوی جرگه مشورتی دوام خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.