فرشاد گل سفیدی مدیر فیلمبرداری «زندانی ها» درباره علت همکاری با این پروژه به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دوستی من با ده نمکی از سال ۱۳۸۰ با ساخت مستند «کدام استقلال کدام پرسپولیس» شروع شد. این شناخت و کار کردن و همکاری پس از همکاری در کارهای متفاوت به «زندانی ها» رسید.
وی در خصوص جنس فیلمبرداری «زندانی ها» اظهار داشت: در کارهای ده نمکی معمولا از سه الی چهار دوربین استفاده میکنیم؛ اما این بار به پیشنهاد من و به خاطر فضای کمدی فیلم، تصمیم گرفتیم برداشتها با نماهای ثابت بیشتری پیش برود و از دوربین روی دست کمتر استفاده کنیم. حتی جنس دوربین ما با بقیه کارها فرق میرود.
این فیلمبردار درباره وجه تمایز «زندانی ها» با دیگر کارهایی که انجام داده، گفت: همیشه در فیلمهای ده نمکی به لحاظ محتوا خط قرمزهایی وجود دارد؛ البته این دلیل بر رد کردن آن نیست. در کل فیلمنامه «زندانی ها» را دوست داشتم. حرف سیاسی کمتر در آن زده میشود و با سادگی که دارد، مخاطب همذات پنداری بیشتری میکند. بخصوص که ده نمکی این بار میخواست کل پروژه فرق کند و فکر میکنم به هدفش نزدیک شد.
گل سفیدی در خصوص جایگاه «زندانی ها» در کارنامه کاری خود اظهار کرد: تقرییا ۲۰۴ کار تلویزیونی، مستند، کوتاه و بلند داشتم. در کارهای من با ده نمکی پروژه دیگری اضافه شد که فکر میکنم هفتمین اثر باشد که حال نرم و خوشی برای من دارد.
این فیلمبردار درباره بهره نبردن کارگردان از بازیگران میلیاردی در " زندانیها " گفت: خود ده نمکی برند است و بخشی از فروش سینما را پیش میبرد. مردم برای فیلم او به سینما میروند. از سویی فکر میکنم کارهای او نسبت به آنچه که تولید میشود، زیاد بازیگر محور نیست. این دفعه هم همینطور است؛ بهره نبردن از بازیگران میلیاردی، اما فروش میلیاردی.
وی افزود: البته درست است که بازیگران فیلم میلیاردی نیستند؛ اما به لحاظ بازی و پیش بردن داستان و چشم نوازی نقش، خیلی خوب کار کردند.
گل سفیدی تصریح کرد: من نزدیک به ۱۷ سال با ده نمکی دوست هستم و کار میکنم. پس میتوانم بگویم بخش عمده موفقیتش در سینما و گیشه به خاطر قلب مهربان و سادگی مثال زدنی است که دارد. او این ویژگی را در تولید فیلمش نیز اعمال میکند، یعنی آثارش ساده و بی ریا پیش میرود.
انتهای پیام/