مجموعه بوم گردی ۳ هزار متر مربعی زیر زمینی در شهرستان آرادان با ظرفیت اقامت شبانه روزی ۱۵۰ نفر برای استفاده طبیعت گردان نوروزی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، قصر پنهان بهرام " در جنوب شهرستان آرادان با هدف جذب علاقمندان به جاذبه‌های کویر و ایجاد زمینه تجربه یک روز زندگی روستایی ـ. عشایری در محیط واقعی در مدت ۱۰ ماه ساخته شده است.

بهرام نیک اقبال موسس و طراح این اقامت گاه بوم گردی گفت: علاوه بر ۱۰ اتاق و امکانات رفاهی و بهداشتی و پذیرایی معمول این نوع اقامتگاهها، محوطه زیر زمینی با ۱۳ اتاق و الگو گرفتن از پناهگاه‌ها و عمارت‌های قدیمی و باستانی ۱۰ متر زیر زمین ساخته شده است تا گردشگران داخلی و خارجی تجربه تازه‌ای از گشت و گذار کویری داشته باشند.

به گفته وی ۲ مسیر ورودی با ۲۳ و ۲۹ پله و چند راه خروج اضطراری برای دسترسی به این قلعه زیر زمینی در نظر گرفته شده است و برای استحکام بنا، تا ۲ و نیم متر از سطح زمین زیر سازی صورت گرفته است.

طراح این عمارت طبیعت گردی افزود: با بهره گیری از تجربه گذشتگان، تمام مراحل حفر این تونل‌ها و اتاق‌ها بصورت دستی انجام شده و کف تمام محوطه با ۵ سانتی متر ملات ساروج و بلوک‌های خشتی ساخته شده است و برای پوشش دیواره‌ها نیز از کاهگل و املاح طبیعی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده شده است.

نیک اقبال با بیان اینکه گردشگران در طول بازدید ۴۰ دقیقه‌ای از این جاذبه جدید، از ۴۵۰ متر تونل با ۷ سه راهی شبیه هم گذر می‌کنند، گفت:: علاوه بر ۱۳ اتاق اسکان شبانه، اتاق‌های نمک و کاهگل درمانی، دالان انعکاس صدا، اتاق نگهداری مواد فاسد شدنی (یخچال طبیعی)، چشمه زیر زمینی، سالن اجتماعات و پذیرایی و نمایشگاه زندگی حاکمان باستانی از جمله قسمت‌های قلعه پنهان است.

بهرام نیک اقبال همچنین از طراحی و اجرای سامانه تهویه هوای طبیعی این اقامتگاه زیر زمینی بدون استفاده از دمنده و مکنده‌های برقی خبر داد و گفت: هوا بوسیله ۲۷ بادگیر خاص مناطق کویری از ارتفاع ۱۰ متری سطح زمین به داخل تونل‌ها هدایت شده و پس از برخورد به سطح آب چشمه زیر زمینی با زوایای خاص اتاق‌ها واختلاف سطح دالان‌ها به گردش درآمده و پس از ورود به اتاق‌ها از طریق مسیر‌های خروجی ساخته شده در هر اتاق خارج می‌شود.

مدیر این مجموعه جدید گردشگری استان سمنان گفت: میهمانان این عمارت با وعده‌های غذایی صبحانه و نهار و شام کاملا سنتی از لبنیات دام و دیزی و دیگی و آبگوشت و ته چین محلی و میان وعده‌های نظیر آب کشک، میرزاقاسمی و املت پذیرایی می‌شوند که در طبخ آن از روش قدیمی هیزمی استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این اقامتگاه با پذیرش بصورت رزرو تلفنی، امکان حضور گروه‌های رصد ستارگان، گروه‌های آفرود، گردش شتر سواری و کویر گردی را نیز برای تور‌ها فراهم کرده است.

علاقمندان می‌توانند در ۲۰۰ کیلومتری تهران به سمت مشهد، پس از رسیدن به شهر آرادان، ۱۷ کیلومتر به سمت جنوب رفته و پس از گذر از روستا‌های حسین آباد کرد‌ها و ده سلطان در منطقه کویری چهار طاقی از این اقامتگاه بازدید کنند.

انتهای پیام / گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.