لاریجانی با بیان اینکه برای اولین بار در جمهوری اسلامی برنامه اعتباربخشی حوزه آموزش اجرایی شد، گفت: سال گذشته تمام دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی اعتباربخشی شدند، این یک حرکت بسیار منظم و اثربخش بود و حرکت بعدی حوزه آموزش ضمن تداوم اعتباربخشی ها این است که بتوانیم دانشکده ها و برنامه های آموزشی اعتباربخشی شوند.
وی به اهمیت بحث توسعه اخلاق حرفه ای در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار کرد: لازم است بحث های اخلاقی و تعهدات حرفه ای در بین دانشجویان نهادینه شود و برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام و برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور تدوین شده که بخش آموزش این سند را کمیته ملی اخلاق در آموزش پزشکی در کنار شورای عالی اخلاق پزشکی در کشور دنبال می کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: به دنبال تصویب مصوبه آمایش سرزمینی حرکت جدیدی برای پیگیری امور آموزش در قالب آمایش آغاز و مأموریت هایی به مناطق و دانشگاه ها سپرده شد.
وی افزود: این ماموریت ها اولویت های نقشه جامع علمی کشور است که پیگیری آن به دانشگاه ها سپرده شده و لازم است دانشگاه ها تلاش های زیادی برای پیشبرد این ماموریت ها داشته باشند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ادامه گفت: بحث جذب دانشجوی بومی بحثی مهم است و ما مطابق با تکالیف قانونی وزارت بهداشت در این زمینه عمل می کنیم و هدف این است که نیازهای کشور تامین شود.
وی با عنوان این مطلب که آموزش مجازی در کشور در حال توسعه است، اظهار کرد: به زودی تمام دانشگاه ها دروسی که قابلیت ارائه به صورت مجازی دارد در سامانه بارگذاری کنند و این برنامه در حین اجرا مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
لاریجانی گفت: بحث زیرساخت ها مهم است و لازم است مسئولان دانشگاه ها به آموزش توجه بیشتری داشته باشند. امیدواریم سهم آموزش از اعتبارات دانشگاه ها ارتقا یابد.
وی بیان کرد: امروز تمام مناطق آمایشی کشور این ظرفیت را دارند که آزمون ها را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. این برنامه مبالغ زیادی را صرفه جویی می کند و فرایند اجرایی برگزاری آزمون ها را نیز ساماندهی بهتری می کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به زودی بوردهای منطقه ای در کشور ساماندهی می شود و ارتقای بوردها با حضور تمام اعضای هیئت علمی کشور هدفی است که در این کار دنبال می شود.
وی اضافه کرد: در آزمون پذیرش دستیار اخیر برای طرح سوال ۳ کمپین تشکیل و ۶ هزار سوال از بانک سوالات انتخاب شد و ۶۰۰ سوال توسط تیم هایی انتخاب شد و نهایتاً تیمی ۲۰۰ سوال آزمون را از بین این سوالات انتخاب کرد. بنا داریم در سایر آزمون ها هم از این الگو برای ارتقای آزمون ها استفاده کنیم.
لاریجانی عنوان کرد: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به طور مداوم رصد و ارزیابی می شود، گفت: مستندات مرتبط با این برنامه منتشر شده و هدف این است که متدولوژی و راه برای تمام همکاران قابل دسترسی باشد و این مستندسازی بتواند بسترهای ماندگاری برنامه ها را فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه در اجرای برنامه تحول آموزش مشارکت تمامی مسئولان، اعضای هیات علمی و دانشجویان از ضروریات است گفت: لازم است زبان مشترکی دربین دست اندرکاران حوزه آموزش ایجاد شود و این مسیر در نظام سلامت ادامه یابد.
انتهای پیام/