امروزه نمايشگاه ها به يكي از اركان مهم در گستره تبليغات در عرصه هاي مختلف تبديل شده اند.

  اين تاثير گذاري تنها در گستره فعاليت هاي اقتصادي محدود نشده بلكه در تمامي زمينه اعم از علمي، فرهنگي و اجتماعي نيز به علاقه مندان خود ياري مي رسانند. اين امر در طول سال هاي اخير در حوزه فعاليت هاي علمي و پژوهشي بيشتر به چشم خورده است به طوري كه برگزاري نمايشگاه هاي دانشگاه هاي ايران در كشور هاي مختلف نظير تاجيكستان و تركيه به نقطه عطفي براي گسترش روابط في ما بين كشور ها تبديل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،امسال نيز برپايي دومين نمايشگاه دانشگاه هاي ايران در كشور تركيه سبب افزايش اين گونه تعاملات در حوزه علمي، پژوهشي و حتي سياسي شده كه با توجه به سبقه سال گذشته خود در كشور تاجيكستان اين امر به يكي از ملزومات جامعه علمي بدل شده است. فرا رسيدن هفته پژوهش فرصت مغتنمي است تا به بازخواني پرونده دومین نمایشگاه بین المللی دانشگاهها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی ایران در کشور ترکیه كه چندي ژيش در شهر استانبول تركيه برگزار شد پرداخت.

*گفتمان علمی یکی از راه های تحکیم روابط بین المللی است

معاون وزیر علوم و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه دانشگاه های ایران در ترکیه در اين زمينه مي گويد: گفتمان علمی یکی از راه های تحکیم روابط بین المللی است.

ارسلان قربانی متذكر مي شود : در همین راستا سیاست های جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین مبنا پایه گذاری شده است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه در کشور ترکیه مي افزايد: به دنبال برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی دانشگاهها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی ایران در کشور در تاجیکستان و استقبال بسیار مناسب از این نمایشگاه ، نمایشگاه ترکیه برگزار شد.

معاون وزیر علوم تاکید مي كند:  عرضه توانمندیهای علمی و آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی، فرهنگی، هنری، انتشاراتی و فناوری بین دو کشور از جمله مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه به حساب مي آمد.

 رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه دانشگاه های ایران در ترکیه جذب دانشجویان خارجی را یکی از مهمترین رویکردهای این نمایشگاه برمي شمرد و مي گويد: برگزاری این چنين نمایشگاه ها نقش بسیار ارزنده ای در توسعه روابط علمی بین دو کشور دارد

وی معرفی دستاورد ها و توانمندی های دو کشور ایران و ترکیه را از دیگر برنامه های این نمایشگاه ذكر مي كند و خاطر نشان مي سازد:این نمایشگاه ها می تواند نگاه های انتزاعی را برای کارهای مختلف پر کنند.

*برگزاری نمايشگاه دانشگاه هاي ايران در تركيه گامي بلند و اصولي بود

مديركل اجرايي نمايشگاه دانشگاهها و موسسات عالي ايران در تركيه نيز در اين باره مي گويد:براي بهبود وضعيت علمي كشور، برگزاري نمايشگاه دانشگاههاي ايران در تركيه گامي بلند و اصولي بود.

محمد باري مي افزايد: برگزاري اين نمايشگاه قدمي اساسي و موثر براي بهبود روند تعاملات علمي دو كشور به حساب مي آمد.

وي اظهار مي كند: در این نمایشگاه بزرگ و بین المللی نمایندگانی از دانشگاه هایی نظیر دانشگاه نیروی انتظامی، دانشگاه تبريز ،امير كبير و سایر دانشگاه های معتبر کشور شرکت کرده اند.

* برپایی نمایشگاه های علمی در تبادل علم نقش موثری دارد

 معاون آموزشی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری مي گويد: برپایی نمایشگاه های علمی در کشور های مختلف در تبادل علم بین دانشمندان این کشور ها نقش بسیار موثری دارد.

دکتر حسین نادری منش يادآور مي شود: ظرفیت های علمی ایران در تمامی ابعاد بسیار بالا بوده که باید از این ظرفیت های فوق العاده نهایت استفاده را برد.

وی به برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی دانشگاه های ایران در کشور ترکیه اشاره مي كند و مي افزايد: این نمایشگاه بزرگ نیز با هدف عرضه توانمندیهای علمی و آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشی، فرهنگی، هنری، انتشاراتی و فناوری بین دو کشور در استامبول برپا شد.

معاون آموزشی وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری فراهم آوردن مکان و فضایی علمی جهت هم اندیشی و هم افزایی نخبگان و اندیشمندان در حوزه فعالیتهای مشترک را از دیگر رویکرد های این نمایشگاه عنوان مي كند و ابراز مي دارد: همچنین تدوین مکانسیم اعتبار سنجی و ارزیابی مدارک علمی دانشگاه های دو کشور و ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت سرمایه گزاریهای مشترک در حوزه فعالیت شرکت کنندگان از دیگر اهداف این نمایشگاه بود.

وی با اشاره به دو سفر انجام شده از سوی مسئولان وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری به کشور ترکیه تصریح کرد: در این سفر ها تفاهم نامه هایی برای افزایش تبادلات علمی بین دو کشور امضا شد.

 *حركت علمي كشور از چشم انداز عقب نيست

 دبير كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي نيز در اين ارتباط بيان مي كند: يكي از توفيقات ما در كشور دستاوردهاي علمي در سالهاي اخير است كه توسط چهره هاي علمي و دانشگاهيان انجام شده و اين نشان دهنده آن است كه حركت علمي كشور از چشم انداز بيست ساله عقب نيست.

غلامرضا اسدالهي با تاكيد بر اين مطلب، اظهار مي كند: دنيا، دنياي رقابت است و به همان اندازه كه ما هدف گذاري كرديم ساير كشورها نيز برنامه دارند و بايد با توجه به ظرفيتهاي خودمان و در راستاي چشم انداز 1404 طوري حركت كنيم كه از ديگر كشورها عقب نمانيم.

وي خاطر نشان مي كند: البته دستاوردهاي علمي كشور در ابعاد مختلف بوده است و اين دستاوردها را بايد نشان ديگر كشورها و دانشگاه ها داد.

نماينده مردم تايباد و تربت جام در مجلس ادامه مي دهد: در كل برگزاري چنين نمايشگاه هايي حركت خوب و موثري است و زمينه ساز براي معرفي سيستم آموزش عالي و دستاوردهاي علمي اين واحدهاي آموزشي مي باشد.

وي تصريح مي كند: با توجه به اينكه دانشگاه هاي ايران بايد در افق 1404 به رتبه هاي رفيع علمي برسند بايد همه در اين مساله تلاش خود را بكنند تا بتوان به آن جايگاه رسيد.

دبير كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي تاكيد مي كند: همچنين برگزاري اين نمايشگاه ها زمينه ساز تعاملات براي آموزش عالي منطقه اسلامي و بويژه كشور تركيه است تا روز به روز بتوان در اين خصوص به توفيقات خوبي رسيد.

اسدالهي افزود: البته بايد چنين نمايشگاه هايي در كشورهاي ديگر و به همين هدف فرهنگي، آموزشي و همچنين از منظرهاي ديگر برگزار شود تا هم بتوان خود از تجربيات آنها استفاده كرد و نيز موجب استفاده آنها از تجربيات خود شويم.

*برگزاري نمايشگاه ها بايد پول ساز هم باشد

 عضو كميسيون فرهنگي مجلس نيز مي گويد: برگزاري نمايشگاه به ويژه نمايشگاه در خارج از كشور بايد با برنامه ريزي باشد تا بتوان از آن پول سازي هم كرد.

بيژن نوباوه وطن با تاكيد بر اين مطلب، اظهار مي كند: هر چند كه اين نمايشگاه ها هزينه بر است ولي مي توان با برنامه ريزي بازار سرمايه را به طرف خود كشاند البته اين نوع برنامه ريزي بايد براي آنده باشد و نبايد فكر سود زود بازده از آن را داشت.

وي با اشاره به سابقه تاريخي، فرهنگي و مذهبي مشترك دو كشور ايران و تركيه، بيان مي كند: با توجه به اين اشتراك ها برگزاري چنين نمايشگاهايي ميتواند در جهت گسترش روابط دو كشور به ويژه در شرايط فعلي كمك زيادي كند.

نماينده مردم تهران در مجلس اضافه مي كند: روابط اين دو كشور در منطقه ميتواند تاثير بسزايي داشته باد و البته در  همكاري هاي آينده دو كشور تاثير نثبتي نيز مي گذارد و برگزاري اين نمايشگاه كه در سطح آموزش عالي و دانشگا هي بين دو كشور است تاثير دو چنداني دارد.

  بيژن نوباوه وطن مي افزايد: با توجه به پيشرفتهاي علمي كه انجام شده اميد ميرود كه به اهداف چشم انداز 20 ساله در افق 1404 در سطح آموزش عالي برسيم.

*روابط امروز ایران و ترکیه الگویی برای سایر کشور ها است

 استاندار آذربایجان غربی مي گويد: روابط امروز ایران و ترکیه الگویی مناسب برای سایر کشور ها است.

وحید جلال زاده خاطر نشان مي كند:در حال حاضر ایران و ترکیه به لحاظ روابط بین الملل در سطح بسیار بالایی قرار دارند.

وی با بیان این که امروز رابطه بسیار عمیقی بین مسئولان و سران دو کشور حکم فرما است، مي افزايد:همین سطح فوق العاده روابط چند جانبه بین دو کشور ایران و ترکیه سبب وقوع اتفاقات مناسبی در امر اقتصاد و علم بین دو کشور شده است.

استاندار آذربایجان غربی این استان را به تنهایی دارای بیشترین شمار برگزاری نمایشگاه های خارجی در کشور های مختلف مي داند و تصريح مي كند:این استان با بیش از یک هزار کیلومتر مرز مشترک با ترکیه تنها استان کشور ایران است که با ترکیه مرز مشترک دارد.

جلال زاده تاکید مي كند: بر اساس تفاهم نامه های موجود بین مقامات دو کشور این میزان تبادلات تجاری باید در آینده ای نزدیک از مرز 30 میلیارد دلار نیز عبور کند.

وی ارومیه را یک شهر بین المللی مي داند و بيان مي دارد: وجود جمعیت بیش از 160 میلیون نفری ایران و ترکیه سبب افزایش رفیت های موجود بین دو کشور شده است.

* برای جذب دانشجوی خارجی باید شرایط را تسهیل کرد

رئیس دانشگاه تبریز مي گويد: بروکراسی اداری سبب کاهش جذب دانشجوی خارجی در کشور شده است.

 دکتر سید محمد تقی علوی اظهار مي دارد: برای جذب داشجویان بیشتر در این زمینه باید کار های بسیار مناسبی برای کاهش بروکراسی اداری صورت پذیرد.

وی ظرفیت های موجود علمی کشور به ویژه دانشگاه های ایران را بسیار بالا توصیف مي كند و مي گويد: در همین راستا باید از این فرصت ها به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی دانشگاهها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه، اعلام مي كند: در دنیای امروز که تبلیغات و ارتباطات و همچنین ابزار و رسانه در شکل های مختلف مهمترین و تعیین کننده ترین نقش را در مناسبات جهانی ایفا می کنند، برگزاری چنین نمایشگاه هایی جلوه خاصی در ای ارتباط دارد.

  *راه اندازی دبیرخانه دائم نمایشگاه های دانشگاه های ایران پیشنهاد داده شد

معاون گسترش زبان فارسی و ایران شناسی خارج از کشور و معاون اجرایی مرکز همکاریهای علمی بین المللی مي گويد: همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی دانشگاهها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه راه اندازی دبیرخانه دائم این نمایشگاه پیشنهاد داده شده است.

فرج اله طالبی ادامه مي دهد: تشکیل این دبیرخانه با هدف افزایش همگرایی های لازم در رابطه با برپایی نمایشگاه های آتی دانشگاه های ایران در کشور های مختلف پیشنهاد داده شده است.

وی با اشاره به رویکرد برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی دانشگاهها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه ابراز مي كند: این نمایشگاه با هدف نمایش آخرین دستاورد های موجود دانشگاه های کشور در زمینه های علمی در کشور ترکیه برگزار شد.

 *حضور در نمايشگاه هاي بين المللي راهي براي افزايش تعاملات علمي

با توجه به صحبت هاي انجام شده توسط اساتيد، مسئولان و نخبگان علمي هر چه سطح روابط علمي در گستره كاري كشور ها بالا رود در ساير تعاملات في ما بين تاثيرات شگرفي بر جاي خواهد گذاشت. برگزاري نمايشگاه هاي دانشگاه هاي ايران در كشور هاي مختلف نيز راهي براي افزايش تعاملات علمي بين كشور ها مي تواند باشد.

در همين راستا بايد تلاش هاي بيشتري براي برگزاري هر چه مناسب تر اين گونه برنامه ها توسط مسئولان انديشيده شود.  /س

گزارش: بنيامين يوسف زاده

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.