مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: در روز‌های اخیر در نقاطی از استان گلستان ۳۱۸ میلی‌متر بارش گزارش شده و حجم سیلاب بیش از ظرفیت مخازن سد‌های استان ایجاد شد.

مخازن سد‌ها ظرفیت این میزان بارش را نداشتبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علی نظری صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره حجم سیلاب این چند روز اخیر اظهار داشت: با پایش و اندازه‌گیری سیلاب، اطلاع‌رسانی برای مردم و مسئولان استانی و شهرستانی به صورت مستمر انجام شده است.

وی گفت: با صدور اخطاریه اداره کل هواشناسی استان، تشکیل جلسه کمیته مدیریت بحران شرکت و ارزیابی زمان عبور آب در مسیر رودخانه گرگانرود از سراب تا پایاب، و به منظور جلوگیری از تداخل سیلاب و آب خروجی از سد، براساس ظرفیت رودخانه در طول مسیر پس از اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها اقدام به رهاسازی آب از سد گلستان با ظرفیت ۵۰ متر مکعب در ثانیه برای مدت ۲۴ ساعت شد؛ و ساعاتی قبل از آغاز بارندگی دریچه سد مذکور مسدود و موضوع نیز دوباره اطلاع‌رسانی شد.

ی بیان کرد:، اما به علت حجم زیاد بارش‌ها، در مدت ۳ روز، حجم سیلاب بیش از ظرفیت مخازن سد‌های استان ایجاد شد و در ۲۴ ساعت اولیه در نقاطی از استان ۳۱۸ میلی متر بارش گزارش شده، در حالی‌که کل متوسط بارندگی استان در سال، ۴۵۰ میلی متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: این بارش‌های اخیر به صورت محلی و نقطه‌ای نبوده و در تمام نقاط استان رخ داده، به ویژه در شرق استان که تا اول فروردین ۹۸ نیز بارش‌‎ها ادامه داشت و همین موضوع سبب ایجاد حجم عظیم رواناب شد و دبی اوج سیلاب ورودی به سد گلستان بیش از ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه محاسبه و در سد بوستان بالغ بر ۲۳۰ متر مکعب بر ثانیه اندازه گیری شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان افزود: همه رودخانه‌های پایین سد گلستان و سد وشمگیر نیز همزمان با رودخانه‌های بالادست این سدها، دارای سیلاب زیاد بوده‌اند و رودخانه گرگانرود از محل شهر گنبد توان عبور بخشی از سیلاب ایجاد شده در اثر بارندگی را دارد و ظرفیت رودخانه به طرف پایین‌دست نیز کاهش می‌یابد حداکثر ظرفیت ایمن آب در بستر رودخانه گرگانرود حدود ۱۲۰ متر مکعب در ثانیه در شهر آق‌قلا است، در حالی‌که حداقل دبی اوج سیلاب بعد از وشمگیر حداقل ۴۴۰ متر مکعب در ثانیه بوده است.

انتهای پیام/ف

به علت بارش های زیاد حجم سیلاب بیش از ظرفیت مخازن سد‌های استان ایجاد شد

 

برچسب ها: بارش باران ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.