مردم اردن در اعتراض به قرارداد گازی دولتشان با رژیم اشغالگر قدس به ارزش ده میلیارد دلار در خیابان‌های امان تظاهرات کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، مردم اردن بعد از اقامه نماز جمعه در اعتراض به قرارداد گازی دولتشان با رژیم اشغالگر قدس به ارزش ده میلیارد دلار به خیابان‌های امان، پایتخت این کشور آمدند و تظاهرات کردند.

معترضان اردنی با حمل پلاکارد‌هایی شعار می‌دادند: گاز اشغالی (اسرائیل) یک ننگ است.

تظاهرکنندگان همه بلند با هم فریاد می‌زدند: ما گاز دزدی اشغالی را نمی‌خواهیم. معترضان همچنین از دولت و پارلمان اردن خواستند توافق صلح با اسرائیل نیز ملغی شود.

تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: مرگ بر قرارداد وادی عربا (توافق صلح با اسرائیل در سال ۱۹۹۴ میلادی). برخی دیگر از تظاهر کنندگان بر روی پلاکارد‌های خود نوشته بودند: گاز دشمن.

عبدالمجید داندیس، عضو حزب وحدت مردمی گفت: این یک پیام روشن برای پارلمان است که می‌خواهند روز سه شنبه جلسه برگزار کنند و درباره این قرارداد گازی بحث و گفتگو کنند. خواست مردم روشن است: لغو قرارداد گازی، زیرا این گاز از سرزمین فلسطین دزدیده شده است و برای ما یک ننگ و حقارت است و ما نباید چنین قراردادی را با دشمن بپذیریم و پیام ما برای دولت این است: کافی است، کافی است، راه بازگشت به مردم کاملاً مشخص است. راهی به خیر و صلاح مردم است که در آن رویکرد کنونی با اسرائیل و همه معاهدات با اسرائیل تغییر کند.

این تظاهرات توسط «کمپین ملی اردن علیه قرارداد گازی با نهاد صهیونیستی» و برخی احزاب سیاسی مخالف معاهده صلح سال ۱۹۹۴ میلادی با اسرائیل سازمان دهی شد.

حشام بوستانی (Hisham Bustani) یکی از افرادی که این تظاهرات را ساماندهی کرده بود، گفت: چه کسی می‌خواهد از قدس دفاع کند و تجاوزات اسرائیل علیه سرزمین مقدس را رد کند؟ ما نباید ده میلیارد دلار از پول خود را به اشغالگر قدس شریف بدهیم، اسرائیلی که به سرزمین‌های مقدس تجاوز کرده است.

شرکت انرژی اسرائیلی به نام «دِلِک دریلینگ» (حفاری دِلِک) (Delek Drilling) و شرکت «نوبِل انرژی» (Noble Energy) شریک آمریکایی اش نخستین توافق نامه صادرات به ارزش ۱۰ میلیارد دلار آمریکا را در سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رساندند. این قرارداد ۱۵ ساله است و قرار است تا بر مبنای آن ۴۵ میلیارد متر مکعب گاز صادر شود. اسرائیل در سال ۱۹۹۴ میلادی یک معاهده صلح با اردن به امضا رساند، اما روابط گرم با اسرائیل محبوبیت زیادی در خیابان‌های اردن (میان مردم اردن) ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار