هیئت‌های امنیتی و نظامی از عربستان و امارات از چند ماه پیش برای فراگیری استفاده از تجهیزات نظامی پیشرفته به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کنند.

سفر محرمانه هیئت‌های امنیتی و نظامی عربستان و امارات به سرزمین‌های اشغالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی الخلیج آنلاین در گزارشی اختصاصی نوشت: روابط برخی کشور‌های عربی با اسرائیل، به ویژه در ماه‌های اخیر با تحولات چشمگیر و مهمی همراه بود که از همه خطوط قرمزی که بیش از بیست و دو سال پیش ترسیم شده بود و در آن زمان اسرائیل را دشمن اصلی در منطقه می‌دانست، فراتر رفته است. با اینکه این کشور‌ها که به کشور‌های عادی ساز روابط (با اسرائیل) موسوم هستند، پافشاری می‌کنند تا مراحل و جزئیات پیشرفت روابط شان با اسرائیل اشغالگر فاش نشود، اما طبق دیدگاه ناظران، خبر‌های برملا شده از طریق رسانه‌ها و اظهارات مسئولان، چه در داخل اسرائیل و چه خارج آن، پیشرفت در روابط دو طرف را که به مرحله پیشرفته و حساسی رسیده است، فاش می‌کند.

برخی منابع عالی‌رتبه دیپلماتیک عربی در اظهارات اختصاصی به الخلیج آنلاین گفتند روابط کشور‌های عربی با اسرائیل و به طور ویژه عربستان و امارات از سه ماه پیش و مشخصا از ماه دسامبر گذشته با پیشرفت قابل توجهی در تاریخ روابط دوجانبه همراه بوده است. این منابع گفتند در ماه دسامبر گذشته هیئت‌های عالی‌رتبه نظامی و امنیتی عربی به تل آویو سفر کردند و این سفر از نظر سطح رده بالای شخصیت‌ها نخستین سفر در نوع خود به شمار می‌رفت.

این منابع دیپلماتیک افزودند این سفر، کاملا محرمانه و پشت در‌های بسته انجام شد و این بار هیئت عربی با هدف بررسی تقویت روابط یا حتی گسترش آن به تل آویو سفر نکرده بود و این مسئله را به سیاست واگذار کرد تا سرنوشت آن را معین کند. این منابع افزودند این سفر هدف دیگری داشت که تاثیرات مهمی بر کل منطقه و به ویژه تاریخ درگیری عرب‌ها با اسرائیل، خواهد گذاشت. به گفته منابع عربی، هدف اصلی سفر، فراگیری آموزش‌های گسترده با تجهیزات نظامی و دستگاه‌های امنیتی پیشرفته مورد استفاده در جنگ‌ها بود که با نظارت فرماندهان ارشد ارتش رژیم اشغالگر در یکی از پایگاه‌های نظامی شهر تل آویو صورت گرفت.

این منابع تصریح کردند فرماندهان ارتش‌های عربی در استفاده از برخی تجهیزات پیشرفته امنیتی که در جنگ‌ها استفاده می‌شود، تجربه نظامی ندارند و برای به دست آوردن تجربه لازم در استفاده از این نوع پیشرفت نظامی که منطقه را فراگرفته است، اسرائیل را تنها پناهگاه خود یافتند.

منابع عربی افزودند دوره‌های آموزشی که مسئولان عالی‌رتبه ارتش‌های عربی به ویژه امارات و عربستان فرا می‌گیرند به دوره (آموزشی) در داخل اسرائیل اشغالگر تبدیل شده است و سفر‌ها به تل آویو، ماهی یک بار انجام می‌شود. اما این کشور‌ها برای محرمانه نگه داشتن این موضوع تلاش می‌کنند.

این منابع به الخلیج آنلاین گفتند هیئت‌های امنیتی عربی با یک فروند هواپیمای اختصاصی از فرودگاه ابوظبی، مستقیم عازم فرودگاه بن گوریون اسرائیل شدند و هیئت عربی مستقیم به محل اقامت خود و پس از آن به مراکز ویژه آموزشی رفت که میان دو شهر تل آویو و قدس اشغالی مستقرند و نهاد‌های نظامی رژیم صهیونیستی بر آن نظارت می‌کنند.

روابط کشور‌های عربی به ویژه عربستان با اسرائیل در ماه‌های اخیر پیشرفت کرد و با سفر‌های متقابل و توافقنامه و قرارداد‌های نظامی به اوج رسید. طبق خبری که الخلیج آنلاین اخیرا فاش کرد بارزترین این قرارداد‌ها اقدام ریاض به خریدن سامانه دفاع نظامی «گنبد آهنین» از تل آویو بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار