با توجه به اینکه قیمت اوراق تسهیلات مسکن در محدوده ۵۴ هزار تومان است در این گزارش هزینه وام اقشار مختلف جامعه را محاسبه کرده‌ایم.

برای وام ۱۰۰ میلیونی مسکن چقدر باید هزینه کنیم؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن در روز‌های انتهایی سال ۱۳۹۷ حدود ۵۴ هزار تومان ماند. در نتیجه مجرد‌ها باید برای گرفتن وام ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومانی مسکن از ۴.۵ تا ۶.۵ میلیون تومان هزینه کنند. این هزینه برای زوج‌ها با توجه به اینکه در کجای ایران زندگی می‌کنند از ۶.۵ تا ۱۱ میلیون تومان متفاوت است که به این مبلغ حدود دو میلیون هزینه وام جعاله نیز اضافه می‌شود.

در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۷ قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبتاً ثابت بود. در آخرین روز کاری فرابورس ایران در این هفته قیمت هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن شهریور ماه ۱۳۹۷ معادل ۵۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود. در در عین حال امتیاز تسهیلات مسکن آبان سال جاری ۵۴ هزار و ۶۰۰ تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت تسه مرداد ماه سال جاری به ۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان رسید و قیمت دیگر اوراق تسه در محدوده ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان می‌چرخید. قیمت این اوراق به دلیل کاهش تقاضا برای خرید مسکن نسبت به اوایل سال کاهش را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه قیمت هر ورق از اوراق تسهیلات مسکن عمدتاً در محدوده ۵۴ هزار تومان می‌چرخد هزینه وام اقشار مختلف جامعه را در این گزارش با این نرخ محاسبه می‌کنیم.

زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند. آن‌ها باید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان صرف خرید این ۲۰۰ برگ کنند. به این مبلغ با احتساب ۲۰ میلیون تومان وام جعاله که بابت آن باید ۴۰ برگ تسه خریداری شود، دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان اضافه می‌شود. در نتیجه در مجموع باید برای دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۲ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان صرف شود.

هم‌چنین زوج‌های غیر تهرانی که در شهر‌هایی با جمعیت بیش‌تر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند، می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان وام بگیرند که برای گرفتن این مبلغ باید ۱۶۰ ورق بهادار خریداری کنند که با این حساب باید هشت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بابت خرید این اوراق بپردازند که با احتساب دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان برای خرید اوراق وام جعاله در مجموع برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی باید ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

علاوه بر این، زوج‌های ساکن در سایر شهر‌های با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر می‌توانند برای گرفتن ۶۰ میلیون تومان وام مسکن ۱۲۰ برگ بهادار خریداری کنند که باید شش میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بابت خرید اوراق بپردازند.

هم‌چنین برای دریافت ۲۰ میلیون تومان دیگر بابت وام جعاله نیز باید دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع برای وام ۸۰ میلیون تومانی هشت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان از سوی زوجین باید پرداخت شود.


بیشتر بخوانید: سقف وام مسکن در سال آینده افزایش می‌یابد؟


مجرد‌های تهرانی نیز می‌توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان و غیر زوج‌هایی که در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان و در نهایت غیر زوج‌های ساکن در سایر مناطق تا سقف ۴۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ترتیب هر کدام باید ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار اوراق تسهیلات مسکن را از فرا بورس ایران خریداری کنند.

با این حساب مجرد‌های تهرانی باید برای خرید این اوراق، شش میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، افراد ساکن در مراکز استان بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت مبلغ ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و افراد گروه سوم مبلغ چهار میلیون و ۳۲۰ هزار تومان پرداخت کنند. البته در صورت تمایل برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله باید مبلغ دو میلیون و ۱۶۰ هزار تومان دیگر هم بپردازند.

اوراق تسهیلات مسکن قابلیت معامله در فرا بورس ایران را دارد و ارزش اسمی هر برگ پنج میلیون ریال است. مدت اعتبار اوراق تسه حداکثر تا دو دوره شش ماهه قابل تمدید است.

این اوراق با توجه به این‌که چقدر تا زمان اعتبارش باقی مانده، دارای قیمت متفاوتی است. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف خواهد شد و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

وام مسکن چند؟

برچسب ها: قیمت مسکن ، وام مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی خدابخشی
۲۲:۴۸ ۲۷ دی ۱۳۹۹
وام مسکن برای خانه های بافت مسکن درسال۱۳۹۹چگونه است باید برای خانه فرسوده ۱۰۰میلیون وام بدهند بانک می گوید ۱۰ میلیون کم می شود سند خانه که گروه بانک میشود ولی برای کسی که می خواهد خرج خانه کند ۱۰میلیون زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۴۰ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
هزینه زندگی در تهران به شدت بالاست اصلا پس اندازی نمیماند برای وام گرفتن در ثانی وام برای چه؟ مسکن را ارزان کنید الان قیمت مسکن درتهران واقعا نجومی است افتضاح است. باید تعدیل شود. واقعا باید تعدیل شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
بانک مسکن که اگه از جلوش هم رد بشی پول میگیره ازت
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
گل گفتي
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۲۸ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
برای 100 تومن وام // بغیر از مخارج قانونی // 3 الی 4 تومن پول چایی باید بدی // بستگی به رییس بانک داره که خوش اخلاق باشه یا بد اخلاق
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
شرايط خيلي سخته براي وام گرفتن بايد از هفت خان رستم بگذري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
ما میگیم مسکن گران شده قیمتها رو بیارید پایین میاین وام میدید سیاست کشور شده دلال پرور بجایی هماید از تولید مسکنی که دلال گران کرده رو دارید با زور به مردم وام میدید که برن از دلال خانه بخرند بابا دست مریزاد
Netherlands
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
الان داشتم قیمت مسکن رو تو ترکیه حساب میکردم دیدم از ایران ارزان تره تازه با یورویی که با سیاست های اشتباه کشور به این قیمت رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
اصلا ارزش نداره اين وام
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۳:۵۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
من خواهش دارم ، یک مقاله ی جامع تری از وام مسکن قرار بدید تا بدونم من که 30 میلیون گذاشتم تا یک سال بمونه ، چه بلایی در انتظارم هست و چه نقاط کوری رو ممکنه ندیده باشم و از همون قسمت گزیده بشم؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۰۷ ۰۱ فروردين ۱۳۹۸
دوست عزیز ، ادو کار پیشنهاد میکنم ، 1- باید 30 میلیون رو برداری ی چی بخری ، فرقی نمیکنه، مورد داشتیم رفته لواشک خریده سه برابر سود کرده، فکر کن دو سال پیش اسفند کود حیوونی هر نیسان حدود 150 بود و الان 450 هست.
نوشابه سه ماه پیش 2500 الان 4500
ساندویج لاویا دوبل تنوری 24 الان 48
تخمک افتاب گردون 9 تومان الان 26
دومین راهکار: حتما الان ی جایی زندگی میکنی، برو پولت رو بردار و نصفش رو بزار روش ی جایی بهتر پیدا کن و یکسال فکر کن الان همه چی آرومه ، نصف دیگه رو یک چادر مسافرتی درجه دو بخر تا بعد بگم چی میشه، ، سال به سال برو پایین تر (طرف حاشیه شهر) احتمالا سه سال طول میکشه که برسی به جایی که دیگه خونه بی خونه ، چادری که گفتم رو راه بنداز ، منکه تصمیم دارم سرم و بزار زمین و بمیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
بازار خرید و فروش مسکن در تهران فقط برای سرمایه گذاری بنگاه ها و دلال ها تبدیل شده مردم عادی دیگه فکرشم نمیکنن که بااین وام ها خونه بخرن.