معاون بهبود تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با هشدار نسبت به نفوذ آفت زنگ زرد به مزارع گندم شهرستان‌های گرمسیری استان، از کشاورزان خواست که اقدام‌های لازم برای کاهش و از بین بردن این آفت را هر چه سریعتر انجام دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگار جوان از یاسوج ، شهرام عسکری معاون بهبود تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت : بیماری زنگ زرد گندم در مناطق گرمسیری استان مشاهده که با توجه به بارندگی‌های پیش رو، کشاورزان باید برای مقابله با این آفت مزارع خود را پایش کنند.
وی افزود: در چند هکتار از مزارع گندم مناطق گرمسیری استان آفت زنگ زرد شیوع پیدا کرده است.

معاون بهبود تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها آماده همکاری با کشاورزان برای مقابله با این آفت است.

عسکری عنوان کرد: آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روز‌هایی که بارش‌ها در استان روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.

وی افزود: با افزایش بارندگی‌های اخیر، رطوبت برای رشد این بیماری بسیار مناسب شده است و کشاورزان باید به طور مداوم از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده آلودگی در هر کیفیت و مقدار با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

کهگیلویه، گچساران، باشت، چرام، لنده و بهمئی شهرستان‌های گرمسیری، استانکهگیلویه و بویراحمد هستند.

عسکری اظهار کرد: عامل بیماری زنگ زرد گندم قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در زمان شیوع، موجب خسارت می‌شود.

وی گفت: علائم بیماری زنگ زرد در روی برگ‌های جوان به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر شده سپس این جوش‌ها به هم پیوسته و نوار‌هایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.

در سال زراعی جاری در استان بیش از یک صد هزار هکتار گندم دیم و آبی، بیش از ۳۲ هزار هکتار جو دیم و آبی و افزون بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کلزا زیر کشت رفته است.

در سال زراعی گذشته هشت هزار و ۶۶۶ تن بذر اصلاح شده در استان تولید شد.

سال زراعی ۹۶-۹۷ حدود ۴۰ هزار تن گندم بصورت تضمینی از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد.

سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان ۷۲۰ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ تنها هزار هکتار آن آبی است.

انتهای پیام/غ

آفت زدگی مزارع گندم مناطق گرمسیری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.