رویترز نوشت جنگ ۱۷ ساله در افغانستان که نیمی از جمعیت آن زیر ۱۵ سال دارند بیشترین ضربه را به کودکان وارد کرده است.

رویترز: جنگ افغانستان بیشترین ضربه را به کودکان این کشور وارد کرده استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، جنگ ۱۷ ساله در کشور افغانستان که نیمی از جمعیت آن زیر ۱۵ سال دارند بیشترین ضربه را به کودکان وارد کرده است. یک گزارش سازمان ملل که در ماه فوریه منتشر شد نشان داد ۹۲۷ کودک افغانستانی در سال گذشته میلادی کشته شدند.

این میزان بیشترین تعداد از زمان ثبت گزارش تلفات کودکان در جنگ این کشور است. امدادگران می‌گویند شاهد یتیم شدن یا کار اجباری شمار روزافزونی از کودکان در این کشور هستند. اکنون حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک افغانستانی در سنین مدرسه هنوز به مدرسه نرفته اند.

یک مقام سازمانی غیردولتی در افغانستان گفت: سوء استفاده جنسی و قاچاق پسران افغانستانی نیز وخیم‌تر شده است. پسران مناطق روستایی برای یافتن کار و حمایت مالی از خانواده‌های خود به شهر‌های کابل و هرات می‌آیند و در آنجا در معرض سوء استفاده جنسی کارفرمایانی قرار می‌گیرند که پس از ارتکاب این کار این پسران را برای سوء استفاده در اختیار دیگران قرار می‌دهند.

نجیب اخلاقی، مسئول امور کودکان در دولت افغانستان اذعان کرد وضعیت کودکان این کشور در حال افول است. وی افزود پیش نویس یک برنامه ملی و بلندمدت برای کمک به کودکان تدوین شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در همین خصوص گفت تقصیر لطمات واردشده در طول جنگ بر کودکان افغانستانی بر گردن متجاوزان خارجی است و این گروه به کودکان یتیم در مناطق تحت کنترل خود کمک می‌کند.

وی افزود در صورت انعقاد توافق صلح این گروه سازمان‌های غیردولتی را تشویق خواهد کرد به کار خود در این کشور ادامه دهند؛ هرچند نظارت دقیقی خواهد کرد تا آن‌ها به ارزش‌های فرهنگی و مذهبی افغانستان پایبند باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار