در این گزارش گفتگو ی جذاب با وریا غفوری بازیکن استقلال تهران را به مناسبت عید نوروز می خوانید.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، وریا غفوری متولد ۲۶ آبان ۱۳۶۶ است که به خاطر مدرسه رفتن پیش از هفت سالگی شناسنامه‌اش ۲۹ شهریور ۱۳۶۶ صادر شده است. او در شهر سنندج متولد شده و فوتبالش را مثل اکثر فوتبالیست‌ها در کوچه و خیابان‌ها و مدرسه آغاز کرد و در سننج و قبل از اینکه یک فوتبالیست حرفه‌ای شود در تیم‌های توحید، اصناف گروه، ساینای سنندج بازی کرد و برای اینکه بهتر دیده شود مجبور شد دیارش را ترک کند و به پاس همدان پیوست.

دوران نوجوانی و در تیم محلات و مدارس شهرش بیشتر در خطر حمله بازی می‌کرد و به همین خاطر الان هم یکی از مدافعان تهاجمی لیگ ایران است! وریا بعد از پایان خدمتش به شهرداری تبریز پیوست و برای اینکه فوتبالش بهتر دیده شود به نفت تهران آمد و با مربیگری یحیی گل محمدی تا قهرمانی لیگ برتر هم آمدند، اما بازی آخر را باختند تا به مقام سوم دست یابند!

او در نفت توانست ضمن رکورددار شدن بازی در لیگ برتر به پیراهن تیم ملی برسد وی سپس راهی اصفهان و تیم سپاهان شد و توانست با زردپوشان اصفهان اولین تجربه قهرمانی در لیگ برتر را به دست آورد و از آنجا به آرزویش رسید و توانست به تیم مورد علاقه‌اش استقلال بپیوندد و با آبی پوشان هم در جام حذفی به قهرمانی برسد و حالا به دنبال قهرمانی در لیگ برتر با استقلال تهران است.

///آقای باقری ///تیتر/////////////مدیریت ضعیف باعث شد استقلال در آسیا قهرمان نشود!

گفتگو نوروزی ما با وریا غفوری، را در ادامه می‌خوانید:
 متولد ۲۶ آبان یا ۲۹ شهریور هستی؟!
من در اصل ۲۶ آبان ۶۶ به دنیا آمده ام، اما آن زمان برای اینکه بتوان زودتر به مدرسه بری می‌رفتند تاریخ صدور و شناسنامه‌ا را تغییر داده و سن متقاضی را بزرگتر می‌کردند و الان شناسنامه من، تاریخ ۲۹ شهریور ۶۶ ثبت شده است!

 چی شده که فوتبالیست شدی؟
مثل سایر فوتبالیست‌ها من هم در بچگی در محله و خیابان و تیم مدرسه بازی می‌کردم و این علاقه‌مندی باعث شد تا در سنندج در تیم‌های توحید، اصناف قروه و ساینای سنندج بازی کنم، ولی، چون در شهر ما کسی زیاد به فوتبال اهمیت نمی‌داد مجبور شدم برای اینکه بیسشتر شناخته شوم سنندج را ترک کرده و فوتبالم را در  تهران دنبال کنم و بعد از آن هم برای گذراندن سربازی به پاس همدان رفتم بعد از پایان سربازی ۲ سال در شهرداری تبریز ۲ سال در نفت تهران، ۲ سال در سپاهان و الان هم ۳ سال است در تیم بزرگ استقلال بازی می‌کنم.

 از دوران موفقیت و اوج فوتبالت بگو؟
در تیم نفت تهران تا فینال و قهرمانی لیگ برتر پیش رفتیم، اما متاسفانه در بازی آخر نتیجه را یک بر صفر واگذار کردیم و سوم شدیم در تیم سپاهان اولین قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کردم و توانستم به پیراهن تیم ملی برسم و در جام ملت‌های ۲۰۱۴ بازی‌های خوبی را انجام دادم در لیگ برتر همان سال به عنوان بهترین مدافع لیگ برتر انتخاب شدم و بعد هم آمدم استقلال و با تیم محبوبم قهرمان جام حذفی شدم.

از دربی ۸۶ و گلی که زدی بگو؟
بازی در دربی متفاوت است و حال و هوای دربی همیشه جور دیگری است من قبل از آن بازی با خودم فکر می‌کردم که در آن بازی گل می‌زنم و خدا را شکر موقعیتی به دست آوردم و رویاهام تبدیل به واقعیت شد و از همه مهمتر دربی را یک بر صفر و با گل من بردیم و خیلی برایم لذت بخش بود.

 از شادی گل خود و آن حرکت خاص بگو...
من آن روش خوشحالی را خیلی دوست دارم و وقتی گل می‌زنم و روی دستم می‌زنم می‌خواهم تعصبم را نشان دهم و فکر می‌کنم هواداران هم این خوشحالی را دوست دارند.

///آقای باقری ///تیتر/////////////مدیریت ضعیف باعث شد استقلال در آسیا قهرمان نشود!

چی شد که در جام باشگاه‌های آسیا نتوانستید به مراحل پایانی راه پیدا کنید؟
ما فصل گذشته را خیلی بد شروع کردیم، اما بازی به بازی بهتر شدیم و تیم ما هماهنگ‌تر می‌شد و نیم فصل دوم عنوان بهترین تیم لیگ برتر را بدست آوردیم و وقتی تیام به عنوان یک مهاجم به جمع ما اضافه شد خیلی به خط حمله استقلال کمک کرد و استقلال رفت و جزو ۸ تیم برتر آسیا، اما متاسفانه مدیران باشگاه نتوانستند آن تیم را حفظ کنند و فکر می‌کنم اگر آن تیم خوب مدیریت می‌شد و حفظ می‌شد سالی بود که استقلال می‌توانست برای سومین بار قهرمان آسیا شود.

لذت‌بخش‌ترین قهرمانی را با کدام تیم بدست آوردی!
موفقیت و کسب قهرمانی همیشه لذات بخش است به خصوص که تیم بزرگ استقلال این افتخار بدست آمد ما وقتی در لیگ پارسال نتوانستیم قهرمان شویم جام حذفی را با موفقیت پشت سر گذاشته و جام حذفی را بدست آوردیم امسال هم در کورس قهرمانی هستیم و انشالله امسال قهرمان می‌شویم.

 چرا از تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ خط خوردی؟
متاسفانه روی یک بهانه از تیم خط خوردم!

 منظور تغییر پست و اختلاف سلیقه شفر و کی‌روش است؟
فکر کنم خط خوردنم و پیش آوردن آن حرف‌ها بهانه بود و می‌خواستند کسان دیگری را با خود به جام جهانی ببرند؛ و خیلی راحت مرا خط زدند و از کنار نامم گذشتند. البته خودشان هم ضربه خوردند من می‌توانستم به تیم ملی کمک کنم به هر حال آن بازی‌ها گذشت و افراد دیگری را ترجیح دادند.

 منظور کی‌روش است؟
فقط می‌توانم بگویم صددرصد اشتباه کرد و حقم پایمال شد!

وقتی به جام ملت‌ها دعوت شدی! و بعد از درخشش در دو بازی مجددا نیمکت‌نشین شدی...؟!
بله در جام ملت‌ها ۲ بازی خوب کردم و، اما باز هم سلیقه باعث شد تا نیمکت نشین شوم و کی‌روش باز هم اشتباه کرد و، چون سبک بازی دیگری را می‌خواست باز هم من ضرر کردم البته همه چیز گذشت و دیگر نمی‌خواهم به آن مسائل فکر کنم.

 این درست است که می‌گویند وریا از بچگی استقلالی بوده است؟
بله از بچگی استقلال را دوست داشتم. متاسفانه الان در کوچه‌ها زیاد فوتبال بازی نمی‌کنند و بیشتر می‌روند مدرسه فوتبال! اون موقع امکانات زیاد نبود و خوشبختانه در کوچه و خیابان فوتبال جریان داشت همه با هم کل، کل داشتند و وقتی تیم تشکیل می‌دادیم اونجا هم استقلالی بودم و، چون بازی‌های استقلال را دنبال می‌کردم به تیم بزرگ استقلال تعصب خاصی داشتم.

 در آن برهه بازی چه کسی را در استقلال می‌پسندیدی؟
بازی سیروس دین محمدی، سهراب بختیاری‌زاده که خیلی با تعصب بود، علیرضا اکبرپور که گل دربی معروف به پرسپولیس را فراموش نمی‌کنم و خیلی از آن گلی دربی خوشحال بودم. نیکبخت واحدی را خیلی دوست داشتم، اما وقتی رفت پرسپولیس خیلی ناراحت شدم! نیکبخت خوب و مثبتی بود.

 از دهه‌های قبل چی؟
حسن روشن، غلامحسین مظلومی، ناصر حجازی که یاد و نامش ماندگار شد و مرد اخلاق فوتبال بود البته موفق نشدم بازی این عزیزان را از نزدیک ببینم، اما فیلم بازی‌هایشان را دیده‌ام البته بازی مجتبی جباری را خیلی دوست داشتم و از ته قبلم ایشان و شخصیتش را دوست دارم.

 درست است که مهاجم بودی؟!
فکر کنم هر کی فوتبالش را آغاز کرده اول مهاجم بوده است من هم از خط حمله شروع کردم و کم کم آمدم در پشت دفاع در جوانان پاس هافبک وسط و هافبک راست بودم و در مجموع ۴ سال هافبک راست و ۸ سال دفاع راست را تجربه کرده‌ام.

 معنی اسمت را می‌دانی؟
وریا یعنی هوشیار

 این نام را چه کسی برایت انتخاب کرده است؟
پدرم

 جویای احوال پدر و مادرت هستی؟
بله، هر وقت فرصت کنم به سنندج می‌روم و خانواده‌ام را می‌بینم اکثر اقوامم سنندج زندگی می‌کنند و تعدادی از اقوام در تهران هستند.

 چند فرزند دارید؟
من دو فرزند، یک پسر به نام رادین و یک دختر به نام بارین.

 اسم فرزندانت را چه کسی انتخاب کرد؟
اسامی فرزندانم را به اتفاق همسرم انتخاب کردیم برای پسرم به دنبال یک اسم مردانه و خوب بودیم که رادین را انتخاب کردیم و برای دخترم اسم کردی را انتخاب کردیم بارین یعنی باریدن، بارش که خدا را شکر با وجود بارین خانم نعمت هم در زندگی ما افزون‌تر شد. الان بارین یک سال و هشت ماهش است.

 و آقا رادین؟
رادین ۶ ساله است و در مدرسه فوتبال استقلال مشغول فعالیت است.

 می‌خواهی رادین فوتبالیست شود؟
رادین یک استقلالی متعصب است و در آینده از او زیاد خواهید شنید.

 درست است که موقع تولد یکی از فرزندانت کنار همسرت حضور نداشتی؟!
بله متاسفانه وقتی رادین به دنیا آمد من با استقلال در اردوی ارمنستان بودیم و خیلی برایم سخت بود در این اتفاق مهم کنار خانواده‌ام نبودم و شرمنده همسرم شدم.

 لقبی که دوست داری؟
سید حسین حسینی (دروازه‌بان استقلال) در فضای مجازی به من لقب ببر کرد کوهستان را داده است و، چون به ببر علاقمند هستم خیلی این لقب را دوست دارم و الان دیگر همه مرا به عنوان ببر کرد کوهستان لقب داده‌اند که جا دارد از سید حسین حسینی که از دوستان خوبم در استقلال است تشکر کنم.

حسرت فوتبالی داشتی؟
متاسفانه حسرت‌های فوتبالی‌ام زیاد بوده است. احساس می‌کنم به حقم نرسیده‌ام یه جا‌هایی می‌توانسنم به جایگاه‌های بهتری برسم، چون زحمت کشیده‌ام، حق فوتبالی‌ام بیشتر از این‌ها است البته یک جا‌هایی هم تصمیم اشتباه خودم بوده و امیدوارم در آینده جبران شود.

 از ایام نوروز و عید بگو...
از بچگی ایام نوروز حال و هوای دیگری داشت. همه می‌رفتند عید دیدنی دید و بازدید بود و حس بسیار خوبی داشتیم و خاطرات شیرین. ولی متاسفانه الان شرایط فرق کرده است فشار‌های اقتصادی، دل خوشی‌های گذشته را از مردم گرفته است.

 خاطره‌ای هم از نوروز داری؟
خاطره که زیاد است، اما ما در عید نرووز همیشه دنبال جام‌های فوتبالی بودیم و از بچگی به دنبال کاپ و قهرمانی بودیم.

 نظرت در خصوص لباس کردی؟
یک لباس شیک و اصیل. ما روی این لباس تعصب داریم البته لباس کردی چند مدل دارد متاسفانه در تهران بیشتر لباس گرم کن بر تن داریم و نمی‌توانیم استفاده کنیم البته لباس گران قیمتی است و بیشتر مردم خوب شهرم سنندج بر تن دارند.

 یک دوست خوب فوتبالی؟
دوست خوب که زیاد دارم. مثل پژمان منتظری که با شخصیت است و همه جوره می‌شود رویش حساب کرد. وحید حمدی نژاد و یا علی کریمی استقلال که از سپاهان با هم هستیم.

 از سین‌های هفت سین کدام را بیشتر دوست داری؟
سیب، به خاطر اینکه خوردن سیب برای بدن خوب است و سلامتی را به همراه دارد.

 شهر مورد علاقه؟
سنندج و تهران.

 اولین عیدی که دادی؟
فکر می‌کنم وقتی که لیگ برتری شدم، چون وضع مالی ام بهتر شد توانستم عیدی بدهم.

 به کی عیدی دادی؟
مادر و خواهرم.

 امسال اولین عیدی را به خواهی داد؟
آقا رادین.

نظرت در خصوص فصل کنونی لیگ برتر چیست؟
امسال مسابقات تا اینجا خوب بوده، ولی فکر کنم به خاطر وضعیت زمین‌ها کیفیت بازی‌ها پایین است و امیدوارم کیفیت زمین مسابقات بهتر شود تا سطح بازی‌ها بالاتر برود.

 بهترین گلزن استقلال هم در فصل جاری هستی.
تاکنون ۴ گل زده‌ام و متاسفانه، چون گلزن با تعداد گل بیشتر نداریم من ۴ گله هستم و امیدوارم در ادامه مسابقات بچه‌ها جبران کنند.

 بازی در خطر حمله را دوست داری؟
از بچگی فوروارد بودم و در ذاتم گلزنی است و در فاز حمله اضافه می‌شوم و بعضی مواقع جایم خالی می‌ماند.

 رکورددار بازی در لیگ برتر هم هستی؟
بله، خدا را شکر می‌کنم من این را یک بار هم در نفت تهران تجربه کردم و یک فصل کامل به عنوان بازیکن ثابت برای نفت بازی کردم. الان هم هر یک دقیقه بازی کردن در استقلال به نظر من نعمت است و خدا را شاکرم که این مهم دارد برایم در استقلال هم اتفاق می‌افتد البته هیچ وقت دنبال رکورد نیستم و مهم موفقیت استقلال است.

 اهل فضای مجازی هستی؟
بله فکر می‌کنم فضای مجازی مثل فضای جامعه است! یک جورایی مثل واقعیت است و مثل فرهنگمان است در فضای مجازی هم آدم‌های خوب و بد زیاد هستند و این فضا هم می‌تواند خوب و هم بد باشد هم می‌توان فرهنگ‌سازی خوب کرد و هم برعکس‌اش انجام شود، ولی فکر می‌کنم اگر مردم را آگاه کنند قطعا استفاده مثبت و تأثیرگذاری آن بیشتر از تخریبش باشد.

بهترین اتفاق زندگی‌ات؟
به دنیا آمدن فرزندانم.

 تیم مورد علاقه خارجی.
منچستر یونایتد انگلیس.

 بهترین مدافع و بازیکنان کناری‌ات؟
در کنار پژمان منتظری راحت بازی می‌کنم درکنار هادی عقیلی در سپاهان راحت بودم با خسرو حیدری و داریوش شجاعیان هم راحت بازی می‌کنم.

زندگی در سنندج، همدان، تبریز، اصفهان و تهران را تجربه کردی کدام را بیشتر دوست داری؟
زندگی در تهران برایم تجربه خوبی را به همراه داشته است، ولی آرامش حاکم سنندج را هم دوست دارم.

شغل دیگری هم داری؟
نه! فقط به فوتبال فکر می‌کنم و شاید در آینده به این موضوع هم فکر کنم.

 از پرسپولیس هم پیشنهاد داشتی؟!
بله، ولی، چون به استقلال علاقه داشتم استقلال را انتخاب کردم.

 حتی اگر پول بیشتری به شما می‌دادند؟!
درست است که پول در زندگی مهم است ولی برای من فقط تیم بزرگ استقلال مهم بود و همیشه استقلال را ترجیح داده‌ام.

 راز علاقه تو به شماره ۲۱ چیست؟
از بازی در رده جوانان شماره ۲۱ می‌پوشیدم و به آن علاقه دارم و هیچ وقت به تغییر آن فکر نکردم.

 بهترین گلی که زدی؟
گل اول در استقلال به تیم استقلال خوزستان بود البته گل دربی هم خیلی به من چسبید.

 یک جمله در خصوص همسرت بگو.
همیشه مدیون خانواده و همسرم هستم جا دارد از همسرم تشکر کنم که در شرایط بسیار سخت کنارشان نبودم و مسئولیت زیادی بر عهده همسرم بوده است، قول می‌دهم بعد از فوتبالم جبران کنم و همیشه کنارشان باشم.

 نگاهی به بیوگرافی وریا غفوری
نام و نام خانوادگی: وریا غفوری
متولد: ۲۶ آبان ۱۳۶۶
پست: هافبک و مدافع راست
زادگاه: سنندج
تیم‌ها: توحید سنندج، اصناف قروه سنندج، ساینا سنندج، پاس همدان، شهرداری تبریز، نفت تهران، سپاهان اصفهان، استقلال تهران
قهرمان: با سپاهان اصفهام در لیگ برتر با استقلال تهران در جام حذفی
رکورددار: فیکس بازی کردن یک فصل کامل در نفت تهران و در حال حاضر در تیم استقلال!
دوران سربازی: پاس همدان
متاهل: دارای دو فرزند
تیم مورد علاقه: استقلال – منچستر انگلیس

 نظر کوتاه وریا غفوری دریاره چهره‌های فوتبالی
امیرقلعه‌نویی: مربی موفق استقلال
علیرضا منصوریان: خوش قلب
کیروش: مدیریت
برانکو: باشخصیت
مرحوم ناصر حجازی‌فر: چهره ماندگار فوتبال
علی پروین: کاپیتان تیم ملی
مرحوم منصور پور حیدری: پیشکسوت دوست داشتنی
وینفرد شفر: مربی خوب، با تجربه و دوست داشتنی

 

منبع:کیهان ورزشی
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار