صامعی گفت: فراهم شدن امکان فروش بشکه‌های ۱۰۰ تایی نفت در بورس انرژی برای خریداران معمولی سبب حضور مردم می‌شود.

ویژه عید////امکان فروش بشکه های 100تایی نفت در بورس انرژی فراهم شودمحمدجوار عاصمی پور، کارشناس نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خوشبختانه در پی سال‌ها برنامه‌ریزی، بورس انرژی موفق به عرضه نفت در بازار بورس شد.

وی افزود: البته این روش سال‌ها قبل هم پیاده سازی شده بود و خیلی هم مربوط به تحریم‌ها نیست، بنده به عنوان مدیر وقت و برنامه نویس فروش نفت در بورس معتقدم شرایط فعلی فروش نقت بسیار سخت تعبیه شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ما باید اجازه فعالیت به شرکت‌های نفتی بدون انحصار شرکت ملی نفت در بورس را بدهیم تا بتوان نفت را در بورس معامله و تجارت کرد نه صرف اینکه آن را فقط به فروش برسانیم.

وی اضافه کرد: بار‌ها روش‌های مختلفی برای فروش نفت در بورس تهیه و تدوین کرده‌ایم و معتقدم روش فعلی زمینه ساز وجود انحصاری جدید در صنعت نفت خواهد بود. زمانی که شما فروش نفت را به ۳۵ هزار تا یک میلیون بشکه منحصر کنید دیگر نمی‌توانید منتظر حضور افرادی غیر از خودی‌ها و یا ثروتمندان باشید.

عاصمی پور ادامه داد: درست است نفت کالایی خاص است که به درد همه تمی‌خورد، اما می‌توان آن را به صورت سهامی در بورس به فروش رساند و هر روز این سهام را مبادله و سود آن را به دست آورد، پیشنهاد دیگری که برای سال ۹۸ به مسئولان شرکت ملی نفت می‌دهیم این است که امکان فروش حداقل بشکه‌های نفتی ۱۰ تا ۱۰۰ تایی را هم به خریداران معمولی بدهند، این موضوع شاید راهی برای حضور گسترده عموم مردم در بورس انرژی شود.

بیشتر بخوانید: ششمین عرضه نفت در بورس انرژی بدون مشتری پایان یافت

وی گفت: در نهایت به نظر می‌رسد در قانون نوشته شده برای فروش نفت در بورس اظهار نظر‌های سلیقه‌ای رخ داده و اجازه برای ورود شرکت‌های نفتی در بورس آنچنان هم میسر نیست.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: با ورود مستقیم شرکت‌های نفتی در بورس، می‌توان بسیاری از پروزه‌های نیمه تمام را در بازار سرمایه تأمین مالی کنیم.

انتهای پیام/
 

فروش نفت در بورس باید از انحصار خارج شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار