کریمی گفت: در پنج دهه گذشته رویکرد‌ها در بحث آب عرضه محور بوده و زمان ثابت کرد که عرضه محوری راه حل مناسبی نیست و باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کرد.

باید به سمت مدیریت مصرف اب حرکت کردرضا کریمی، کارشناس حوزه آب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مصرف آب در تهران اظهار کرد: بنابر آمار‌های موجود میزان مصرف آب در شهر تهران ۹۸۰ میلیون متر مکعب در سال است که نسبت به سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش مصرف داشته است؛ که آهنگ رشد مصرف در سال‌های گذشته بیش از ۷ درصد بوده است.

این کارشناس خوزه آب با اشاره به به موضوع فرونشست در استان تهران تصریح کرد: در ورامین، سالانه ۱۳ سانتیمتر، در شهرری ۲۵ سانتیمتر، در تهران ۱۷ سانتیمتر و در شهریار ۳۶ سانتیمتر فرونشست داریم به عبارت دیگر، در پایتخت روزانه یک میلیمتر فرونشست به وقوع می‌پیوندد که دلیل آن، برداشت مازاد از سفره‌های آب زیرزمینی است؛ ضمن اینکه مناطق ۱۶ تا ۲۰ پایتخت و شهر‌های واقع در جنوب تهران، به شدت تحت تأثیر فرونشست هستند که سبب شده ۲۵ کیلومتر از بزرگراه آزادگان، ۲۸ کیلومتر از آزادراه تهران ـ. قم و بخشی از آزادراه تهران  ساوه دچار فرونشست شوند.


بیشتر بخوانید: ۹۰ میلیارد متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود


وی با اشاره به سرانه مصرف آب در کشور اظهار کرد: سرانه مصرف آب هر ایرانی در دهه ۵۰، معادل ۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در سال بود که با مدیریت مصرف در حال حاضر این رقم به یک‌هزار و ۴۰۰ متر مکعب رسیده و این سرانه با مدیریت بیشتر در تهران به رقم ۳۵۰ متر مکعب به ازای هر نفر در تهران کاهش یافته است.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به بحران آب در کشور و لزوم مدیریت مصرف بیان کرد: ما در کشور با بحران آب روبه‌رو هستیم و دیگر نمی‌توانیم با راهکار‌های گذشته با بحران روبه‌رو شویم.

کریمی در پایان گفت: در پنج دهه گذشته رویکرد‌ها در بحث آب عرضه محور بوده و زمان ثابت کرد که عرضه محوری راه حل مناسبی نیست و باید به سمت مدیریت مصرف حرکت کرد.

انتهای پیام/

در کشور با بحران آب روبه‌رو هستیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار