مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان نایین گفت: بیش از ۱۳۰ آب انبار درشهر نایین وجود دارد که ۴۶ آب انبار برای استفاده ۲۰ هزار نفر از مردم شهرستان آبگیری شد.

نایین شهر آب انبار‌ها / ۴۶ آب انبار برای مقابله با بحران آب، در نایین آبگیری شدبه گزارش خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، حسن میری مدیر شرکت آب و فاضلاب شهرستان نایین گفت: این تعداد آب انبار با تنوع معماری به دلیل اقیلم خشک و بیابانی و به منظور تامین آب مورد نیاز کویر نشینان در تابستان احداث شده است.

وی با بیان اینکه تعداد و تنوع آب انبار‌ها این منطقه، نایین را به شهر آب انبار‌ها مشهور کرده است افزود: تنوع اجرای مختلف آب انبار‌ها در شکل و نوع ساخت آن از جمله در پاشیرها، بادگیر‌ها و مخازن آب جذابیت بسیار زیبایی را به آب انبار‌ها داده و باعث شده گردشگران، محققان و پژوهشگران زیادی ازنقاط مختلف جهان و کشور برای بازدید از این شاهکار‌های معماری به شرق استان سفر کنند.

این کارشناس آب و فاضلاب در نایین گفت: آب مورد نیاز این بنا‌ها در گذشته از آب‌های سطحی باران و برف تامین می‌شده که اکنون با ذخیره سازی آب لوله کشی شهری در زمستان تامین می‌شود.

میری در ادامه بیان نمود: با توجه به نقش مهم آب انبار‌ها و نیاز آبگیری آن‌ها طبق سنوات گذشته مقدمات آبگیری ۴۶ باب آب انبار به میزان ۲۳ هزار مترمکعب در دستور کار قرار گرفت.

وی در پایان گفت: هر ساله آب انبار‌های شهرستان برای آبگیری مجدد نیاز به شستشو و گند زدایی داشته که آبفا نایین با ارسال نامه از مسئولین و هیأت امنای آب انبار‌های سطح شهر در خواست شروع عملیات شستشو و گند زدایی را با هماهنگی این امور انجام می‌دهند.

آب انبار‌های نایین بعد از گذشت قرن‌ها هنوز هم قابل بهره برداری است و در سال‌های اخیر برای استفاده راحتر مردم برای استفاده از آب این انبار از پمپ‌های برقی استفاده می‌شود.

۱۲ آب انبار این شهرستان به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/م

نایین شهری پر از آب انبار‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار