رزمایش دو روزه نیروی زمینی ارتش با نام اقتدار ۹۷ روز‌های پنجم و ششم بهمن‌ماه سال گذشته در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، روز جمعه پنجم بهمن ماه سال ۹۷ رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا با اعلام رمز یا زهرا سلام الله علیها از سوی امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

این رزمایش با هدف ارزیابی تغییر جدید ساختار نیروی زمینی ارتش برگزار شد، بالغ بر ۱۲ هزار نیروی هجومی با تاکتیک‌های نوین آفندی ماموریت خود را اجرا می‌کنند. یگان‌های زرهی، توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی، رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد، هوانیروز با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی رزمایش آرایش عملیاتی گرفتند.
 
1
 
نمایش قدرت و توان تحرک و جابجایی سریع نیرو‌ها و همچنین پشتیبانی هوایی بالگرد‌های هوانیروز در تمامی مراحل رزمایش از ویژگی‌های مهم این مرحله از رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است.
 
روز اول / شناسایی با پهپادهای مهاجر/ آمادگی کامل تیپ نوهد/ حضور قدرتمند هوانیروز

در مرحله نخست رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا پس از شناسایی پهپاد‌ها و بالگرد‌های هوانیروز تیپ ۵۵ ه‍وابرد و تیپ ۲۵ واکنش سریع با تجهیزات کامل توسط بالگرد‌های ترابری شنوک و ۲۱۴ با عملیات هلی برن وارد منطقه رزمایش شدند و علاوه بر شناسایی، به عملیات پاکسازی و انهدام عناصر، تجهیزات و استحکامات دشمن پرداختند.

دو فروند هواپیمای آر اف -۴ نیروی هوایی ارتش برای دقایقی با پرواز در پهنه آسمان اصفهان عملیات شناسایی منطقه عمومی رزمایش (نصرآباد) را با موفقیت انجام دادند.
 
1
همچنین یگان پهپاد نیروی زمینی ارتش با به صحنه آوردن ۲ فروند پهپاد مهاجر۲ به موازات جنگنده‌های نهاجا بر فراز منطقه عملیاتی رزمایش به پرواز درآمده و ضمن شناسایی، تصاویر مناطق صعب العبور و گلوگاهی و استعداد انسانی و تجهیزاتی دشمن تکفیری را به صورت آنلاین در اختیار ایستگاه زمینی و مراکز کنترل و فرماندهی قرار دادند.

در ادامه نیز، تیپ ۶۵ نیرو مخصوص با استفاده از عملیات چتربازی توسط چند فروند هواپیمای سی ۱۳۰ وارد منطقه رزمایش شده و ضمن اجرای اقدامات تامینی منطقه، به انهدام تیم‌های دشمن حاضر در منطقه پرداخته و عناصر سرکرده آن‌ها را به اسارت درآورد.
 
همچنین برای نخستین بار تیپ ۲۵ توسط بالگرد‌های شنوک و ۲۱۴ جابه جایی و هلی‌برن شد. نقش آفرینی این تیپ به منظور جلوگیری از فرار عناصر تکفیری و تقویت منطقه توسط دشمن در سمت چپ محور عملیاتی اهمیت اساسی داشت.
 
1
 
تیپ ۵۵ هوابرد شیراز در این رزمایش پس از بارگیری آماد‌های هوایی تیپ متشکل از آماد‌های ده‌گانه تسلیحات، مهمات، خودرو‌های تاکتیکی، انواع خمپاره ها، خمپاره انداز‌ها و تیربار‌ها به سمت منطقه عمومی رزمایش حرکت کرده و  توانست در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه رزمایش برساند که در واقع نوعی رکورد در انتقال نیرو محسوب می‌شود.
 
هوانیروز نیروی زمینی ارتش با تعداد ۶۰ فروند بالگرد در این رزمایش جهت اجرای ماموریت‌های محوله شرکت کرد. انواع بالگر‌های هجومی ۲۰۹، بالگرد‌های ترابری سنگین شینوک و نیمه سنگین ۲۱۴، بالگرد‌های شناسایی ۲۰۶ در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفتند و ماموریت‌هایی مختلفی را به اجرا گذاشتند.
 
1
 
نیرو‌های تیپ ۲۵ واکنش سریع پسوه ظرف ۱۵ دقیقه با تمام تجهیزات و انواع جنگ افزار‌های رزمی_انفرادی با کمک بالگرد‌های ترابری هوانیروز خود را به عقبه دشمن رساندند.

در این رزمایش توان تحرک و جابجایی سریع یگان‌های این نیرو که از ۷ استان کشور در منطقه عمومی رزمایش حضور یافته‌ بودند مورد ارزیابی قرار گرفت. دو لشکر زرهی، چهار تیپ واکنش سریع و نیرو‌های مخصوص، گروه‌های توپخانه و دو گروه مخابراتی و جنگ‌های الکترونیک، گروه پهپاد با پشتیبانی آتش جنگنده‌های نیروی هوایی و هوانیروز در کمترین زمان ممکن خود را به منطقه رزمایش رساندند.
 
روز دوم/ اجرای خط آتش ۶ کیلومتری/ بمباران موفق هوایی اهداف/ بهره گیری از تسلیحات توپخانه‌ای در کالیبر‌های مختلف

مرحله نخست از روز پایانی رزمایش اقتدار ۹۷ نزاجا، توپخانه‌های ثابت و متحرک نیروی زمینی ارتش با حجم وسیع در کالیبر‌های مختلف مواضع دشمن را از فواصل بین ۱۰ تا ۳۰ کیلومتری با شلیک گلوله‌های هوشمند و نقطه زن مورد اصابت قرار دادند.

در ادامه، یگان‌های زرهی و پیاده مکانیزه، با انجام عملیات هجومی و تک هماهنگ شده به سمت دشمن، مواضع و تجهیزات آن‌ها را منهدم کردند. اجرای عملیات تعاقب و انهدام کامل استحکامات دشمن، از جمله برنامه‌های مرحله نهایی رزمایش اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش بود. همزمان با انجام رزمایش، بالگرد‌های هجومی هوانیروز، با حضور در منطقه، علاوه بر عملیات شناسایی، با اجرای آتش سنگین بر مواضع دشمن، از یگان‌های زرهی پشتیبانی کردند.
 
1
گروه ۴۴ توپخانه نیروی زمینی ارتش برای پشتیبانی نزدیک از یکان‌های سطحی با بهره گیری از انواع موشک‌ها و راکت‌ها در کالیبر‌های مختلف در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا شرکت کرد تا ماموریت‌های ذاتی خود را انجام دهد.

یکی از نقاط مثبت توپخانه در این رزمایش بهره گیری از تسلیحات توپخانه‌‌ای در کالیبر‌های مختلف بود که در کوتاهترین زمان ممکن توانست اهداف مورد نظر را با حجم سنگینی از آتش مورد اصابت قرار داد.

همزمان با مرحله اصلی رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش، ۲ فروند جنگنده بمب افکن اف ۷ به منظور پشتیبانی از یگان‌های سطحی نیروی زمینی ارتش وارد منطقه رزمایش شدند.
 
1
جنگنده بمب افکن‌های نیروی هوایی پس از حضور در منطقه رزمایش، ادوات زرهی و ستون مکانیزه و استحکامات دشمن را با بمب‌های هوشمند مورد اصابت قرار داده و پس از انهدام اهداف از پیش تعیین شده در نزدیکترین پایگاه منطقه فرود آمدند.

تیپ ۲۹۲ زرهی دزفول در قالب یک یکان پیاده مکانیزه در یک تک هماهنگ شده با اجرای آتش مستقیم و پیشروی به سمت دشمن اهداف پیش رو را به تصرف درآورده و ادوات دشمن را با گلوله‌های مستقیم تانک‌های تی ۷۲ و چیفتن بهینه سازی شده بومی مورد اصابت قرار دادند.
 
1
یگان زرهی و پیاده مکانیزه در مرحله بعد با استفاده از سرعت خود به عنوان نیروی فشار مستقیم عملیات تعاقب را انجام داده و با پشتیبانی نیرو‌های تیپ ۲۵ و تیپ ۵۵ هوابرد و بالگرد‌های تهاجمی هوانیروز توانستند به اهداف مورد نظر دست پیداکنند.

معاونت مهندسی  وظیفه ایجاد بستر لازم برای برگزاری رزمایش را برعهده داشت و یگان‌ها آن ۱۰ روز پیش از استقرار دیگر نیرو‌ها در منطقه رزمایش حاضر شده و فعالیت خود را آغاز کرده بودند.
 
1
همچنین برای نخستین بار در سطح نیرو‌های مسلح پروژه ۶ کیلومتری دیوار آتش در این رزمایش با موفقیت انجام شد به طوری‌که هیچ یک از ادوات زرهی و نفربر دشمن قادر به عبور از این دیوار آتش و حفره ایجاد شده بر روی زمین نشدند.

آهنگ حرکت مناسب و هماهنگی خوبی را در اجرای عملیات از سوی تیپ زرهی شاهد بودیم
 
سردار سرتیپ پاسدار «علی شادمانی» معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) در حاشیه مرحله پایانی رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا در خصوص عملکرد یکان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش گفت: به طور کلی قدرت و اقتدار در نیرو‌های زمینی در مرحله نخست مربوط به یگان‌های زرهی است که می‌توانند با توجه به نوع ساختار حفاظت شده، سرعت عمل و قدرت آتش مناسبی که دارند عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش بگذارد به شرط آنکه خدمه‌ها اعم از فرمانده، راننده و عنصر آتش مهارت کافی را داشته باشند.
 
1
وی افزود: نیروی زمینی ارتش در این رزمایش عزم خود را جزم کرد تا از حداکثر قدرت زرهی خود استفاده کند و بحمدالله با طرح ریزی عملیاتی خوبی که صورت گرفته شد امروز آهنگ حرکت مناسب و هماهنگی خوبی را در اجرای عملیات از سوی تیپ زرهی شاهد بودیم.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) در پایان گفت: امروز نیروی زمینی قدرت آتش خوبی را تا این لحظه به نمایش گذاشت.

اهداف مطلوب رزمایش حاصل شد

امیر سرتیپ نوذر نعمتی سخنگوی رزمایش اقتدار ۹۷ نزاجا گفت: در مرحله دوم و روز پایانی رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش نیرو‌های عمل‌کننده با اجرای آتش طرح ریزی شده همزمان با شلیک یکان‌های زرهی، توپخانه، پیاده مکانیزه، هوانیروز، یکان‌های واکنش سریع و متحرک هجومی، اجرای تک هماهنگ شده را به نمایش گذاشته و در نهایت عملیات تعقیب و انهدام کامل تجهیزات و استحکامات دشمن را با حمله خرد کننده به پایان رساندند.
 
1
سخنگوی این رزمایش با بیان اینکه یکان‌های عمل کننده در این رزمایش به دستاورد‌ها و اهداف مطلوبی دست یافتند تصریح کرد: از مهمترین اهداف مرحله پایانی رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا نمایش قدرت، توان تحرک، جابجایی سریع، عملیات پاکسازی و اجرای تک هماهنگ شده بود که با موفقیت به اجرا درآمد.
 

نتایج رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش

رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش بعد از ظهر امروز با دست یابی به تمامی اهداف از پیش تعیین شده پایان یافت. در این رزمایش که به مدت دو روز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد، بیش از ۱۲ هزار نیروی هجومی شرکت کردند و انواع عملیات‌های تازش آفندی، تک هماهنگ شده و پاکسازی را با استفاده از نیرو‌های واکنش سریع به اجرا درآوردند؛ بنابراین گزارش؛ یگان‌های زرهی، توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد، هوانیروز با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی در این رزمایش نقش آفرینی کردند.

در مرحله نخست رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا پس از شناسایی پهپاد‌ها و بالگرد‌های هوانیروز، تیپ ۵۵ ه‍وابرد و تیپ ۲۵ واکنش سریع با تجهیزات کامل توسط بالگرد‌های ترابری شنوک و ۲۱۴ با عملیات هلی‌برن وارد منطقه رزمایش شدند و علاوه بر شناسایی، به عملیات پاکسازی و انهدام عناصر، تجهیزات و استحکامات دشمن پرداختند.
 
1
در مرحله پایانی رزمایش اقتدار ۹۷ نزاجا، توپخانه‌های ثابت و متحرک نیروی زمینی ارتش با حجم وسیع در کالیبر‌های مختلف مواضع دشمن را از فواصل بین ۱۰ تا ۳۰ کیلومتری با شلیک گلوله‌های هوشمند و نقطه زن مورد اصابت قرار دادند.

همچنین یگان‌های زرهی و پیاده مکانیزه، با انجام عملیات هجومی و تک هماهنگ شده به سمت دشمن، مواضع و تجهیزات آن‌ها را منهدم ساختند.

اجرای عملیات تعاقب و انهدام کامل استحکامات دشمن، نمایش قدرت، توان تحرک و جابجایی سریع نیرو‌ها و همچنین پشتیبانی هوایی بالگرد‌های هوانیروز در تمامی مراحل رزمایش از ویژگی‌های مهم رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی بود.
 
انتهای پیام/
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.