سید محمد بهشتی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه راه را با در نظر گرفتن بُعد تاریخی و تجهیزات طولانی آن باید بسازیم، گفت: منظر معماری راه بحث با اهمیتی است و در این طرح زیستگاهی را با زیستگاه دیگر مرتبط نمیکنیم مگر آنکه طرح جدیدی باشد.
بهشتی اظهار کرد: در طول تاریخ برای ساخت بهترین، امنترین، کوتاهترین و هموارترین مسیرها باید توجه ویژهای شود.
این کارشناس اقتصادی به ضرورت اجرای طرح معماری راه اشاره کرد و افزود: راه تنها محل عبور نیست، بلکه نیازمند خدمات و تاسیساتی است که مکمل یکدیگر هستند.
وی با اشاره به اینکه در سوابق تاریخی کاروانسراها به عنوان مراکز خدمات بین راهی به مسافران خدمات ارائه میدادند، افزود: ساخت تونل، پلها و انواع و اقسام تجهیزاتی که بتواند راه برای ایفای هرچه بهتر نقش خود کمک کند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.
بیشتر بخوانید: ۷۰۰ برج در تهران بدون پروانه ساختمانی احداث شد
بهشتی توضیح داد: طرح و منظر معماری راه یکی از ایدههای وزیر سابق راه و شهرسازی بود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه شرایط محیطی در هر منطقه باید با روحیه مسافران تناسب داشته باشد، افزود: در شرایط کنونی محیط و برای ایجاد چنین تناسبی رجوع به تجهیزات قدیمی و تاریخی میتواند راهگشا باشد. به طور مثال با ساخت یک پل و نشان دادن راه بر روی آن مانند رودخانه میتواند در طراحی و معماری بسیار با اهمیت باشد.
بهشتی افزود: وجود یک پل تاریخی میتواند نشان دهنده این موضوع باشد که با طغیان یک رودخانه آب تا کجا بالا میآید و میتواند خطر آفرین باشد و در گذشته به جز این امر امکان پذیر نبود.
این کارشناس اقتصادی گفت: در گذشته سازمان هواشناسی امکان پیش بینی چنین اتفاقاتی را نداشت، اما وجود چنین پلی علاوه بر جذابیت راه زمینه ساز امینت میشود.
انتهای پیام/