بیشتر کسانی که تجربه‌ی اقامت در یک اقامتگاه سنتی و بومی را داشته‌اند اذعان می‌کنند که در بوم‌گاه‌های سنتی که رد پای حس‌های قدیمی و مردم گذشته وجود دارد، احساس ارزشمند و آشنایی را درک کرده‌اند که در خانه‌های لوکس امروزی هرگز به آن دست نیافته‌اند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، تا حالا دلتون خواسته که از دود و دم و دنیای تجدد و شهرنشینی دور بشید و برای یک روز هم که شده در آرامش خاطر به سر ببرید.

امروز اگر در فضای شهری کمی قدم بزنیم و چشم بگردانیم چیزی جز ماشین و ساختمان و مبلمان‌های شهری خشن و زمخت نمی‌بینیم.

انسانی که سرشتش از طبیعت است امروز در بین زندگی شلوغ و ماشینی شهری جایی برای احساس غریضی لمس طبیعت ندارد و این شاید آغاز فاجعه‌ای خاموش است که آرام و بی صدا در بطن جامعه‌ی شهری نفوذ کرده و مولد انواع بیماری‌های روحی و جسمی و خشم پنهان جامعه است.

امروزه کشور‌های توسعه یافته بدنبال آگاهی مردم و آموزش آن‌ها برای زندگی ساده و خو گرفتن با طبیعت هستند چرا که جامعه‌ی سالم با انسان‌هایی که از لحاظ روحی شاد و امیدوار هستند معنا پیدا کرده، ارتقا می‌باید و به توسعه‌ای از جنس پایدار می‌رسد.

این خلاء آرامش در زندگی امروز مطمئناً بین ماشین‌ها و خانه‌های لوکس شهری پیدا نمی‌شود بنابراین در چند سال اخیر مردم بدنبال مکان‌های بکر و به دور از دود و شلوغی شهر می‌باشند تا حداقل آخر هفته‌ای آرام را در آن بگذرانند و این مورد در حال رشد و اپیدمی بین خیل مردم است.

خانه‌های بوم گردی راهی برای توسعه پایدار

رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در گفتگو با خبرنگار به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که در حال حاضر ۱۰۷ خانه بوم گردی در استان زنجان فعال است گفت: خانه‌های بوم گردی محلی است برای تجربه یک زندگی در زندگی در یک زیست بوم که گردشگران با توجه به مقصد گردشگری خود می‌توانند این تجربه را داشته باشند.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

وی افزود: معماری و فضا‌های سنتی که متعلق به آن نقطه جغرافیایی است از جمله عواملی است که باید در احداث اقامتگاه‌های بوم گردی به آن توجه شود.

رحمتی با بیان این که سازمان میراث فرهنگی کشور از سال‌ها قبل برای توسعه اقامتگاه‌ها، موضوع بوم گردی را مطرح کردند گفت: اجرای طرح بوم گردی در کشور، توزیع ثروت در مناطق سنتی و مناطق روستایی و افزایش ظرفیت اقامتی کشور را در پی داشته است.

این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد که اجرای این طرح در استان زنجان نیز از سال ۹۶ آغاز شد و اکنون تعداد خانه‌های بوم گردی در کل استان به ۱۰۷ باب رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بیان کرد: اکنون در بین استان‌ها، استان زنجان رتبه‌ی ۵ کشوری در بحث اقامتگاه‌های بوم گردی را به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان، گردشگری روستایی نیز یکی از راه‌های توسعه پایدار ترسیم شده است.

میزبانی روستای درسجین ابهر از گردشگران

اهالی روستای درسجین ابهر مثل همیشه اسپندشان را دود کرده اند، اجاقشان گرم است و چایشان به راه، خانه‌های ناب روستایی در اینجا روستای درسجین ابهر تو را می‌خواند.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

خانه‌های سنتی روستایی با آن آتش و تنور گوشه‌ی حیاط، حوض فیروزه‌ای و گل‌های شمعدانی‌اش، درختان سرسبز با میوه‌های رسیده، استشمام عطر خوش گل‌های باغچه و نم بارانی که با بوی کاهگل در هم می‌آمیزد همگی حس آرامش و برگشت به اصل و سرشت را در وجود آدمی تزریق می‌کند و این آن زیبایی‌ست که زندگی شهرنشینی از انسان‌ها دریغ کرده است.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

طعم خوش نان محلی با روغن و و تخم مرغ محلی زیبایی این صحنه را برایم دو چندان کرد که اگر شما هم مسافر این راه باشی و شبی هم میهمان یکی از خانه‌های بوم گردی در این روستا شوی این زیبایی‌ها را خواهی دید.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

شمشیری کارشناس میراث فرهنگی در گفتگو با خبرنگار به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که روستای درسجین ابهر یکی از روستا‌های تاریخی و هدف گردشگری استان به شمار می‌آید گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی علاوه بر رونق اقتصادی، کمک شایانی برای اشتغالزایی نیز می‌کند.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

وی با بیان این که در حال حاضر در این روستا ۴ خانه بوم گردی فعال است گفت: تعداد پروژه‌های دیگری هم برای اجرا شدن در این روستا در دست اقدام است.

شمشیری در ادامه اظهار کرد: گردشگران با ورود به روستا با آداب و رسوم، فرهنگ، گویش‌های محلی، غذا‌های محلی و صنایع دستی آن روستا آشنا می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: مهاجرت معکوس و ماندگاری جوانان در روستا از نقاط قوت اجرای این طرح است.

کارشناس میراث فرهنگی با اشاره به این که خانه‌های بوم گردی یکی از آسان‌ترین، کم هزینه‌ترین منابعی است که می‌توان روی آن مانور داد افزود: در راستای اجرای سازنده و موفق این طرح برای ساکنین این روستا دوره‌های آموزشی نیز دایر است.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

آقای بیگدلی که صاحب یکی از اقامتگاه‌های سنتی در روستای درسجین است در گفتگو با خبرنگار به گزارشگروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت: روستای تاریخی درسجین به دلیل دارا بودن بافت تاریخی و سنتی، شرایط مناسبی برای احداث خانه‌های بوم گردی را دارد.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

وی با اشاره به این که میراث فرهنگی و بنیاد مسکن برای اجرای این طرح تلاش‌های بسیاری کردند افزود: با حمایت مسئولین می‌توان این طرح را در روستا گسترش داد.

نوه آقای بیگدلی نیز که در گوشه‌ای از این اقامتگاه زیبا مشغول پذیرایی از میهمانان بود گفت: همه ساله به خصوص در شهریور ماه که محصول انگور این روستا به بار می نشیند میهمانان زیادی از جای جای کشور به این مکان می‌آیند.

وی افزود: در حال حاضر ۵ نفر مستقیم و ۱۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم در این اقامتگاه مشغول کار هستند.

دلنوازی دَدَمان در قلب شهر زنجان

اقامتگاه سنتی دَدَمان در محله میدان انقلاب در یکی از قدیمی‌ترین و مرکزی‌ترین نقاط زنجان واقع شده است.

مطلق مدیر اقامتگاه سنتی ددمان در گفتگو با خبرنگار به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که این بنا قبل از اجرای طرح بوم گردی مطعلق به یکی از علمای به نام زنجان بود گفت:: بازسازی و مرمت این بنای در حال تخریب را آغاز کردیم.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

وی افزود: مرمت این خانه یک و نیم سال به طول انجامید و اکنون اقامتگاه سنتی ددمان زنجان با ۱۱ اتاق در دو طبقه آماده پذیرایی از گردشگران و میهمانان است.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

مطلق خاطر نشان کرد که از همان آغازین روز‌های افتتاح این مجموعه استقبال خوبی از سوی میهمانان و مسافران صورت گرفته است.

آمادگی اقامتگاه‌های بوم گردی زنجان برای استقبال از میهمانان نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به این که اقامتگاه‌های بومگردی با ظرفیت نزدیک به هزار و ۴۰۰ تخت اقامتی برای نوروز آماده شده است.

رحمتی افزود: هم اکنون اقامتگاه‌های بوم گردی در استان برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و همچنین برای ۳۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

وی با بیان این که پیش بینی می‌شود در تعطیلات نوروز سال ۹۸ شاهد تداوم رشد آمار گردشگران و مسافران نوروزی باشیم، خاطر نشان کرد: شهرستان‌های خدابنده، ابهر و ایجرود پیشتاز در حوزه بومگردی استان هستند که دارای بیشترین فراوانی اقامتگاه در استان زنجان هستند.

توسعه اقتصادی و درآمدزایی روستا‌ها در گرو اجرای طرح بوم گردی

به گفته شمشیری کارشناس میراث فرهنگی از آنجا که نقش اقامتگاه‌های بوم‌گردی در فاکتور‌های اقتصادی روستا بسزا است، و همچنین بافت‌های تاریخی روستا می‌تواند منبع ثروت باشد به همین دلیل نباید از کنار این پتانسیل‌ها به سادگی گذشت.

وی با اشاره به نقش اقامتگاه‌های بومی گردشگری در بهبود وضع اقتصاد روستاها، افزود: روستا‌های هدف گردشگری با خود جذب گردشگر را همراه دارند و در نتیجه فعالیت‌ها و کسب و کار‌های بومی و خدماتی برای مسافران افزایش می‌یابد و همچنین بهبود وضع معیشت روستاییان را به همراه دارد.

بوم گردی فرصتی برای آشنایی با فرهنگ‌ها

اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند علاوه بر ایجاد درآمد برای روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنان به احیاء سنن قدیمی و همچنین حفظ و نگهداری آثار باستانی و حفاظت از طبیعت کمک شایانی داشته باشد.

 

انتهای پیام /ک


گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.