لاتیدان پلی با ۵۰۰ سال قدمت شاهکاری برجای مانده از دوران صفویان در شهرستان بندرخمیر که همه ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،پل لاتیدان که در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو بر روی رود «کول» ساخته شده، حدود سه برابر سی و سه پل اصفهان است.

پل لاتیدان با سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون که با ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند ساخته شده و به عنوان یادگاری از قدرت و هنر معماران ایرانی دوران صفویان همچنان استوار است.

فرزانه زاهدی کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس ،گفت: این پل بر روی رودخانه کول در جاده لار و۷۰کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد.

وی افزود: پل لاتیدان با ۲۳۳ دهانه و بیش از ۱۰۰۰ متر درازا، از طولانی ترین پل‌های تاریخی ایران و از شاهکار‌های دوران صفویان است.

پل لاتیدان طولانی‌ترین پل تاریخی ایران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: لاتیدان برخلاف دیگر پل‌های دوره صفوی که با آجر ساخته شده اند، با سنگ های  بی شکل ساخته شده است.

فائقه اتابک افزود: پل لاتیدان سا ل ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب بقایای آن نمایان شد.
بخش‌هایی از این پل در  سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶ در دو مرحله مرمت شده است.

پل لاتیدان نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.

روی پایه‌های دهانه‌های پل، آبگذر‌هایی در دو طبقه تعبیه شده که در مواقع طغیان، آب را از خود عبور داده و همچنین سبب صرفه جویی در مصالح و کاهش وزن پل می‌شده است.

پل تاریخی لاتیدان در فهرست آثار ملی کشورمان نیز به ثبت رسیده است.

پل لاتیدان طولانی‌ترین پل تاریخی ایران

پل لاتیدان یکی از آثار تاریخی واقع در بخش مرکزی شهرستان بندرعباس در جنوب ایران است. پل لاتیدان سال‌ها در زیر خاک مدفون بود تا اینکه در سال ۱۳۷۲، در اثر سیلاب در نزدیکی روستای کلمتلی (لاتیدان) (شهرستان بندرعباس – استان هرمزگان)، یکی از درازترین پل‌های تاریخی ایران، نمایان شد.

برای دیدن طویل‌ترین پل ایران باید به جنوب ایران و استان هرمزگان سفر کنید. در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس روی رود «کول» پلی بسیار بلند و طویل ساخته شده است که پل لاتیدان نام دارد.

عرض پل لاتیدان به دلیل طولانی بودن آن در بخش‌های مختلف متغیر است. یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب قسمت میانی پل، نبود امکان ساخت پی و شالوده محکم برای آن به دلیل شدت جریان آب رود است. مصالح به کار رفته در ساخت این پل سنگ‌های تراش نخورده و ناهمگون است که توسط ملاط به یکدیگر متصل شده‌اند.

پل لاتیدان طولانی‌ترین پل تاریخی ایران/ شاهکار معماران چیره دست دوره صفویه

این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی داشته است.

باید دانست که درازای پل لاتیدان (پل‌کول)، سه برابر سی و سه پل اصفهان است و تاکنون گام‌های اندکی برای بازسازی، استحکام‌بخشی و نگاه‌داری این پل برداشته شده‌است. به‌گونه‌ای که تنها در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمده‌است.

از آن‌جا که این پل، در مسیر آبراهه‌های چندی قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل بسیار زیاد است، از این رو باید با تعیین اعتبارات ملی برای این اثر ملی، کار بررسی‌های استحکام‌بخشی و بازسازی این پل آغاز شود، پیش از آن‌که این اثر که پس از گذشت سال‌ها بر اثر یک سیلاب سر برآورده‌است، در اثر سیلاب دیگری فرو ریزد و نابود شود.

انتهای پیام/ز


پل تاریخی لاتیدان شاهکاری برجای مانده از دوره صفویان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نا شناس
۲۲:۳۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۲
خیلی پل بزرگی است