مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد با گذشت ۵ سال از الحاق کریمه به خاک روسیه اعلام کرد این اتحادیه همچنان به تعهد خود به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین پایبند است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی شورای اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپل در اوکراین بیانیه‌ای مطبوعاتی صادر کرد. 

وی در این بیانیه اعلام کرد: با گذشت پنج سال از الحاق «غیرقانونی» جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپل به خاک فدراسیون روسیه، اتحادیه اروپا همچنان به تعهد خود به حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین پایبند است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: اتحادیه اروپا تاکید می‌کند که این اقدام را «نقض قانون بین‌الملل» می‌داند، آن را به رسمیت نمی‌شناسد و محکوم می‌کند. این مسئله همچنان چالشی مستقیم علیه امنیت بین‌المللی، با پیامد‌های جدی برای نظام حقوق بین‌الملل است که از تمامیت ارضی، یکپارچگی و حق حاکمیت همه کشور‌ها حمایت می‌کند.

موگرینی در این بیانیه اعلام کرد اتحادیه اروپا همچنان به اجرای کامل سیاست عدم به رسمیت شناختن (اقدام روسیه)، از جمله از طریق تدابیر محدودکننده، متعهد است و از بار دیگر از کشور‌های عضو سازمان ملل متحد می‌خواهد تدابیر مشابهی در راستای قطعنامه ۶۸/۲۶۲ مجمع عمومی سازمان ملل اتخاذ کنند.

وی همچنین افزود «نقض قانون بین‌الملل» از طرف روسیه به افزایش خطرناک تنش‌ها در تنگه کرچ و دریای آزوف انجامیده است. استفاده ناموجه روسیه از زور علیه اوکراین در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸ یادآور تاثیرات منفی «الحاق غیرقانونی شبه‌جزیره کریمه» بر ثبات منطقه است.

در این بیانیه همچنین گفته شد اتحادیه اروپا بر درخواست خود از روسیه برای آزادی خدمه اوکراینی کشتی‌ها که به صورت «غیرقانونی» بازداشت شدند، و آزاد کردن بی‌قید و شرط و هرچه سریعتر شناور‌ها و تجهیزات توقیف شده است، تاکید می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار