باشگاه خبرنگاران جوان سمنان گزارش می دهد؛

با سوغات های استان سمنان بیشتر آشنا شویم/ خوشمزه هایی از دیار کویر

استان سمنان یکی از استان های کویری ایران است که با آب و هوای متنوع انواع جاذبه های گردشگری غیره را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، این روزها با قدم زدن در بازار و خیابان‎ها شاهد این هستیم که عید نزدیک است و مردم همه در تلاش هستند سال خوبی را آغاز کنند و این رسمی که از گذشته بوده و هنوز هم ادامه دارد که از مدت‎ها قبل خانه تکانی‎ها شروع شده و مردم از نیمه اسفند ماه خرید‎های خود را برای ایام نوروز تهیه می‎کنند .

خوشمزه هایی از دیار کویر

عید که فرا می رسد عده ای از خصوصیاتشان این است که سفرگردی را از همان آغاز سال شروع کنند. هنگامی که برنامه ریزی های یک خانواده برای سفر انجام می گیرد جیب هایشان را پر از پول می کنند و در سفرهایشان سوغات آن شهر را قطعا خریداری می کنند که دست پر بازگردند.

استان سمنان در جنوب رشته کوه البرز و در مسیر تهران به مشهد قرار گرفته است. از جمله  جاذبه های سمنان می‌توانیم به بازار قدیم سمنان، پارک جنگلی سوکان، آبشار نسورا، عمارت چشمه علی، دره خوش آبرود، جنگل ابر، ارگ سمنان، مسجد جامع سمنان، کاروانسرا سنگی، قلعه سارو و غیره اشاره کرد .

خوشمزه هایی از دیار کویر

اما سوغات سمنان شامل خوراکی های خوشمزه و صنایع دستی جذابی است که می‌توانید از این شهر بخرید و به عنوان یادگار با خود ببرید.سوغات سمنان به علت تنوع آب و هوایی و اقلیمی تنوع بسیاری دارد .انواع محصولات کشاورزی مرغوب در این شهر به چشم می خورد. شهرهایی چون شهمیرزاد، گرمسار و دامغان در استان سمنان هر کدام محصولی منحصر بفرد را تولید می کند که از آنها به عنوان معروفترین سوغاتی های سمنان می توان یاد کرد.

در سمنان نان های سنتی متنوعی پخت می شود که خوردن آنها بسیار لذت بخش است . از جمله این نان ها می توان به نان شیرین، کماچ، نان شیرمال، نان خانگی و نان پیاز اشاره کرد که برخی از آنها مانند نان شیرمال و نان شیرین را می توان به عنوان یک شیرینی یاد کرد زیرا در اکثر شهرهای استان نان های محلی پخت می شوند که می توان به عنوان سوغاتی استان سمنان آن ها را برشمرد که بسیار اشتهاآور و وسوسه برانگیزند و توجه گردشگران را به خود جلب می کنند. در این بین نان شیرمال بیشتر مورد توجه است .

خوشمزه هایی از دیار کویر

 سلطانی مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: استان سمنان به دلیل قرار گرفتن در راه‌های ارتباطی متعدد، یکی از استان‌های پرتردد کشور است. سوغات این استان نیز متنوع و شامل انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی و لبنی و نان‌های محلی است.

وی افزود: استان سمنان علاوه بر اینکه در مسیر یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور یعنی استان خراسان رضوی قرار گرفته است، خود نیز ویژگی‌هایی دارد که مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد.

خوشمزه هایی از دیار کویر

سلطانی ادامه داد: گذشته از پیشینه‌ تاریخی که نتیجه‌اش وجود اماکن تاریخی در تمامی استان است، موقعیت جغرافیایی برخی از شهرستان‌های استان (مهدیشهر و شاهرود) و محصولات کشاورزی ویژه‌ی استان که به کشورهای دیگر هم صادر می‌شوند، از ویژگی‌های مورد توجه مسافران هستند.

گولاچ سمنان نوعی شیرینی و کلوچه است که به مناسبت های مختلفی پخته می شود. این کلوچه در ماه رمضان برای نذری پخت می شود که آن را برای خیرات در اختیار مردم قرار می دهند. مواد اولیه گولاچ سمنان متشکل از آرد سبوس، شکر، آب ولرم، تخم مرغ و روغن کنجد است. این شیرینی خوشمزه را با پودرقند و دارچین تزئین می کنند .

خوشمزه هایی از دیار کویر

شهمیرزاد

بزرگترین باغ گردوی جهان در یکی از شهرهای اطراف شهر سمنان، شهمیرزاد قرار دارد. شهمیرزاد با این وسعت زیرکشت، سهم بسزایی را در صادرات گردو به کشورهای اروپایی و عربی دارد.

همانطور که می دانید گردو میوه مغزدار و مغذی است که برای بدن فواید زیادی دارد از جمله منبع اسیدهای چرب ، امگا ۳، ویتامین، پروتئین، فیبر و مواد معدنی است. توصیه می کنیم اگر سفری به این شهر و استان داشتید از تهیه گردوی آن فراموش نکنید چون یکی از ارزشمندترین سوغاتی های سمنان محسوب می شود .

خوشمزه هایی از دیار کویر

مهدیشهر(سنگسر)

آرشه سنگسر نوعی فرآورده شیری سنگسر است. آرشه  مهم ترین محصول سنگسر است که در هیچ جای جهان نمونه مشابه آن دیده نشده است. تهیه آرشه کار بسیار ظریف و وقت گیر است .

آرشه در واقع تفت دادن نوعی پنیر است و بسیار مقوی است و نگهداری آن نیازی به یخچال ندارد همچنین مشتقات آن نیز مصرف دارویی دارد. برای تهیه ارشه مقدار پنیر با کمی روغن وناچیزی ارد و زردچوبه ویا زعفران ویا بجای پنیر از لور که رادرحین تفت دادن و وردادن با حرارت پایین بمدتی محصول طلایی گردد .

خوشمزه هایی از دیار کویر

آرشه محصول نهایی فرایند سرخ کردن پنیر که تقریبا هیچ رطوبتی از ان به جا نمانده و کاملا سرخ شده رنگ ارشه  معمولا زرد متمایل به سرخ است .

دامغان

پسته یکی از محصولات کشاورزی استان سمنان است که شهر دامغان در این زمینه شهرت بسیاری دارد و همچنین از محصولات صادراتی مهم ایران است. در معرفی پسته می توان گفت محصولی ارزشمند با خواص بسیار است که لقب طلای سبز را به خود اختصاص می دهد. پسته دامغان را می توانید بعنوان سوغات سمنان از این شهر تهیه و برای اقوام و خویشاوندانتان ببرید.

خوشمزه هایی از دیار کویر

حسنی کارشناس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، گفت: اگرچه در سفر به هرکدام از مناطق کویری استان و خصوصاً شهر سمنان سوغاتی‌ها و مخصوصاً خوراکی‌های خوبی وجود دارد، اما نان‌های محلی و شیرمال سمنان بیش از همه معروف است و طرفدار دارد.

وی افزود: سمنان در فصل‌های مختلف سال، سوغاتی‌های مخصوص آن فصل را دارد، انار، انجیر و بادمجان سمنان از مهم‌ترین سوغاتی‌های فصلی شهر سمنان هستند، هم‌چنین صنایع‌دستی سمنان نیز امروزه بخشی از سوغاتی این شهر است، نمد، سفال، سرامیک، نوعی پارچه به اسم «وشینه» و قالیچه‌های سمنانی که زنان سمنان آن را می‌بافند از این سوغات و دست ساخته‌هاست.

حمیدرضا حسنی افزود: نان‌های محلی سمنان، نان‌های خانگی، نان شیرمال، نان کماچ و غیره از سوغاتی‌های سمنان هستند.

شاهرود

انگور شاهرود یکی از شناخته ترین انگورهای کشور است که برای کشورهای دیگر صادر می شود. انگورهای شاهرود مدل های متنوعی دارد که می توان به انگور شاه بابا، لعل، انگور سیاه، انگور شاهرودی، کشمشی، دیشویی و غیره اشاره کرد .

در سفر به سمنان حتما سری به شاهرود بزنید و از انگورهای بی نظیر این شهر خرید کنید. انگور شاهرودی دیررس بوده و فصل برداشت انگور شاهرودی در اواخر تابستان است. این انگور اقلیمی را پذیراست که در تابستان از بارش باران در امان باشد و در زمستان حدود سه ماه سرد داشته باشند. دارای طبیعتی گرم و تر است و روی و کلسیم کمتری نسبت به سایر انگورها دارد. سرشار از ویتامین های A ، B و C است .

خوشمزه هایی از دیار کویر

آنچه در این گزارش خواندید بخشی از سوغات استان سمنان است که با سفر به این استان می توانید از آنها بهره مند بشوید و از فواید آن هم استفاده کنید.

گزارش از: کمیل گل هاشم

انتهای پیام / گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.