شهرستان علی آباد کتول با قدمتی ۷ هزار ساله و جنگل‌های سرسبز همراه با معروف‌ترین آبشار خزه‌ای در ایام نوروز برای حضور مهمانانش لحظه شماری می‌کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، استان گلستان، استان هزار رنگ ایران برای هر مسافری خاطره انگیز خواهد بود، سفری متفاوت که با قدم زدن در هرگوشه و کنار آن تصویری خواهد شد در دفتر خاطرات شما که زیبایی و شیرینی آن تا سالیان سال در ذهن باقی خواهد ماند.

این روز‌های که صدای پای بهار به گوش می‌رسد، شهرستان علی آبادکتول یکی از نقاط بکر و دیدنی استان گلستان برای طبیعت گردی و گذران تعطیلات نوروزی خواهد بود.
 
علی آباد کتول، شهری با فرش مخملی سبزو خودنمایی آبشارخزه‌ای

شهرستان علی آبادکتول دارای مناطق جلگه‌ای، جنگلی مرتفع و کوهستانی است که تنوع اقلیمی این منطقه، آب و هوای آن را منحصر به فرد کرده است واین شهرستان در ۴۰ کیلومتری شرق مرکز استان، یعنی گرگان قرار گرفته است.

جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و طبیعی این شهر باعث شده است تا سالانه گردشگران زیادی این شهرستان را به عنوان مقصد گردشگری تبدیل کرده است.


علی آباد کتول، با قدمت ۷ هزارساله در گلستان

طبرسا رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان علی آباد کتول در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: با بررسی و شناسایی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، این شهرستان حدود ۷ هزار سال قدمت دارد که وجود آثار شناسایی شده شامل تپه و بنا‌های تاریخی بیانگر آن است.

طبرسا گفت: بنا‌های شناسایی شده متعلق به دوران اسلامی شامل ۴ حمام، یک بنای مسکونی، یک پل و یک آسیاب آبی است که بیشتر در بخش جلگه‌ای شهرستان قرار دارند.

وی ادامه داد: آثار تاریخی این شهر بسیار است که از شاخص‌ترین آن‌ها تپه باستانی چینو با قدمت تاریخی ۷هزار ساله، قبرستان ماهیان با قدمت تاریخی ۳هزار ساله، می‌توان اشاره کرد.
 
علی آباد کتول، شهری با فرش مخملی سبزو خودنمایی آبشارخزه‌ای

وی گفت: مردم علی‌آبادکتول از قوم کتول و به کتولی که گویشی از زبان مازندرانی است صحبت می‌کنند وبرخی اقوام دیگرکه در بخش فندرسک این شهرستان زندگی می‌کنند به گویش فندرسکی صحبت می‌کنند.

وی ادامه داد: اقوام مازندرانی، شاهرودی، آذربایجانی، سیستانی، نیشابوری، کاشمری، سبزواری هرکدام با گویش‌های خود در این شهرستان هستند.

پناه بردن به طبیعت و دیدن زیبایی‌های طبیعی، صدای آب، سایه درختان انبوه و سرسبزی دشت ها، مهم‌ترین دلایل طبیعت گردی است واکنون بعد ازشناخت جاذبه‌های تاریخی، این شهر نوبت طبیعت گردی است.


برای طبیعت گردی درعلی آباد کتول کجا برویم؟ / خودنمایی تنها آبشار خزه‌ای ایران


حسن هدایتی کتولی فرماندار شهرستان علی آبادکتول در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: علی آبادکتول یکی از باصفا و سرسبزترین شهرستان‌های استان گلستان است که جاذبه‌های متعددی دراین دیار خودنمایی می‌کند و ایام نورزو هرسال میزبان گردشگران زیادی است.

هدایتی افزود: جنگل‌های انبوه با آبشار‌های متعدد مانند کبودوال، الامن یا اوترنه، چلی زیبایی این شهرستان را دو چندان کرده است.
 
علی آباد کتول، شهری با فرش مخملی سبزو خودنمایی آبشارخزه‌ای

وی ادامه داد: آبشار کبودوال، آبشار تمام خزه‌ای است که خزه‌های سبز رنگ تمام مسیر ریزش آب از ارتفاع، آن را پوشانده است و این ویژگی جالب سبب منحصر به فرد شدن این آبشار شده است.

هدایتی گفت: ساخت گذرگاه‌های باریک در اطراف مسیر عبور آب، بازدیداز این آبشار را لذت بخش کرده است و گردشگران و مسافران برای رسیدن به آن باید حدود نیم ساعت در مسیری جنگلی پیاده‌روی کنند.

فرماندار شهرستان علی آباد کتول در خصوص روستا‌های ییلاقی این شهرستان گفت: در این شهرستان روستا‌های جنگلی و ییلاقی زیادی مانند افراتخته، نرسو، زرین گل ودهانه محمد آباد وجود دارد.

وی ادامه داد: روستای افراتخته در جنوب شرق علی‌آباد کتول، در مساحت ۱۵۰ هکتارو با درختان ۱۹۰ میلیون سال قدمت یکی از روستا‌های جنگلی است که زیستگاه جانوری منحصربه فردی محسوب می‌شود.
 
علی آباد کتول، شهری با فرش مخملی سبزو خودنمایی آبشارخزه‌ای

وی گفت: مسافران و گردشگران می‌توانند از چشمه‌های آب معدنی متعددی که در اطراف این روستا جاری‌ست مانند چاه سنگی پیرآلا، کهنه حمام بازدید کنند وهمچنین می‌توانند زندگی روستایی را درروستای ییلاقی نرسو تجربه کنند.

وی در مورد روستای زرین گل هم گفت: زرین گل روستایی در میان جنگل‌های بکر که چهار طرف آن را کوه‌هایی سرسبز احاطه کرده است وفاصله زیادی با دریاچه زرین گل ندارد و سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

بعد ازطبیعت گردی، آنچه سفرتان را شیرین‌تر میکند مزه کردن انواع غذا‌های خوشمزه است که هر کدام طعم و مزه‌ای متفاوت و دارند.


در علی آباد چه بخوریم؟


طبرسا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری شهرستان علی آبادکتول در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: خوراکی‌های محلی و چشیدن آن‌ها می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان باشد، غذا‌هایی مثل ترشه پلو، آش ترشو، شامی ترشه، سلف خورشت، ماش پلو و حلیم بادمجان، بابتو (نوعی شیرینی)، خاکی (نوعی تنقلات)، کندس او (عصاره میوه جنگلی کندس یا ازگیل وحشی)، ترشی آلو گاوی که می‌تواند به عنوان سوغات ره آورد مناسبی برای گردشگران ومسافران این شهرستان باشد.
 
علی آباد کتول، شهری با فرش مخملی سبزو خودنمایی آبشارخزه‌ای


درعلی آبادکتول سوغاتی چه بخریم؟


خریدن سوغاتی و هدف هدیه دادن از ویژگی‌های خوب ما ایرانیان است که برای دوستان و اطرافیان در نظر می‌گیریم وحالا بعد از گشت و گذار دراین شهرستان، نوبت خرید هنر‌های زیبا و رنگارنگ، که حاصل دست رنج دست زنان و مردان این دیاراست، می‌رسد.

طبرسا رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری شهرستان علی آبادکتول در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: هنر‌های دست زنان این دیاردوخت و بافت لباس‌های محلی، دستمال ابریشمی، چادرشب، پارچه‌های کاموایی و ابریشمی است که بیانگر ذوق و هنر و سلیقه مردم این منطقه است که این رشته در گذشته با استفاده از الیاف ابریشم و نخ زری یا سیم طلا و نقره بوده است.

وی ادامه داد: یکی ازهنر‌های سنتی، اصیل وبومی قوم کتول نواربافی کتول است که برای تزیین لباس و پوشش‌های محلی خود و برای تزئین قاب قیچی، قاب شانه و آیینه استفاده می‌کردند.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علی آباد کتول در پایان گفت: نواربافی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس استان به شماره ۱۱۶۲ در آخرین جلسه شورای ثبت میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
 
علی آباد کتول، شهری با فرش مخملی سبزو خودنمایی آبشارخزه‌ای

استان گلستان وشهرستان علی آباد کتول با تمام جاذبه هایش نوروز امسال هم میزبان خوبی برای شما خواهند بود و مردمان با صفا آن با گشاده رویی و سفره‌های تزیین شده ازغذا‌های سنتی و محلی همراه با طبیعت بکر و دیدنی به استقبال شما می‌آیند. نوروز امسال فرصتی است برای تجربه زندگی روستایی اصیل همراه با پوشش محلی در دیار سرزمین تاریخ و طبیعت.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار