کارشناس فرهنگی و امور اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه نایین گفت: عمارت تاریخی و مذهبی باغ مصلای نایین در ایام نوروز میزبان بیش از ۱۰ هزار بازدید کننده خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی رضاپیرمردی نایینی کارشناس فرهنگی و امور اجتماعی اداره اوقاف و امور خیریه نایین، گفت:آرامگاه حاج عبدالوهاب نایینی، عارف شهیر و جد اعلای خاندان پیرنیا در بقعه باغ مصلی مربوط به عهد قاجار و زیر گنبد زیبایی از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ، دفن شده است.

 
وی با اشاره به چگونگی احداث این بقعه تاریخی در دوران قاجار بیان نمود: در سفری که محمد میرزای قاجار به عنوان ولیعهد از کرمان به تهران میرفت، در این محل مهمان مرحوم حاج محد حسن شد. وی سلطنت محمد میرزا را پیش بینی کرد و، چون گفته‌های او تبدیل به حقیقت و حاکمیت وی شد دستور می‌دهد این بقعه را بر مزار او بسازند. مزار دیگری متعلق به مرحوم حاج 
محمد حسن آذربایجانی است که در سال ۱۲۵۰ هجری درگذشته و در این محل به خاک سپرده شده است.
این کارشناس فرهنگی از بازدید بیش از ۱۰ هزار بازدید کننده در ایام نوروز خبر داد که هرساله رشد چشم گیر بازدید مسافران و گردشگران را در پی داشته است.
 
وی اظهار نمود: بقعه و باغ تاریخی مصلای نایین دارای گنبدی بلند با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ است و داخل بنا بصورت چهار ایوانی و بین هر یک اتاقی با درب‌های چوبی زیبا به داخل یکدیگر راه دارند که در ضلع غربی مصلی آب انبار بزرگی چشم نوازی می‌کند که از دیگر زیبایی‌های این عمارت وجود دو بادگیر در آن است. باغ مصلای نایین، مجموعه‌ای فرهنگی و مذهبی با جلوه‌های موزون و آرام بخش و یکی از آثار باستانی با باغی وسیع از درخت‌های پسته، بقعه‌ای تاریخی و مقبره ادبا، مشاهیر و چهره‌های فاخر شهرستان نایین است.
 
عمارت باغ مصلی نایین، به مساحت ۱۸ جریب، در آبان ماه ۱۳۶۵ به شماره ۱۷۱۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. 
 
انتهای پیام/م 
 

باغ مصلای نايین آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.