هندبال یکی از رشته‌های قدیمی در جهان محسوب می‌شود که از سابقه‌ای چند هزار ساله برخوردار است.

به گزارش خبرنگار توپ و تورگروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، هندبال یکی از ورزش‌های بسیار قدیمی در جهان محسوب می‌شود و شواهد زیادی از انجام این بازی در تمدن‌های قدیمی یافت شده است.

البته بازی‌های توپی در ابتدا شباهتی با هیچکدام از رشته‌های ورزشی که امروزه با توپ انجام می‌شود نداشت، اما به نوعی مادر همه ورزش‌های فعلی محسوب می‌شود و تاثیر زیادی در شکل گیری آن‌ها داشته است.

نخستین نشانه‌ها از ورزش‌های توپی را می‌توان در چند قسمت مختلف از جهان دید از جمله در خاورمیانه، امریکای جنوی و حتی چین، یکی از نخستین نشانه‌های آن را می‌توان در تمدن آزتک‌ها در قاره آمریکا دید، غ. ورزشی که بی شباهت به فوتبال امروز نبود و بازیکنان آن در زمینی به صورت دو تیم ۳ نفره باید تلاش می‌کردند تا با ضرباتی به غیر از ضربات دست توپ را از حله‌ای روی دیدوار عبور دهند.

نگاهی به تاریخچه رشته هندبال

این ورزش، اما در دیگر نقاط این قاره هم به صوت‌های مختلفی مانند بازی با دست و.. رواج داشت.

هندبال از دیرباز تاکنون

هندبال را شاید بتوان یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های توپی جهان نامید این رشته برای نخستین بار در قرون پیش از میلاد مسیح به صورت اولیه وجود داشته است و نخستین آثار آن را می‌توان در قاره‌های اروپا و آمریکا دید.

بیش‌تر تاریخ نویسان نخستین نشانه‌های آن را در یونان باستان و حماسه‌های هومر جست و جو کرده اند و ورزش اورنیا در یکی از ارزشمند‌ترین آثار ادبیات جهان را مشابه هندبال دانسته اند البته در سال ۱۹۲۶، تصویر‌هایی از این رشته در آتن که متعلق به سده هفتم پیش از میلاد مسیح بود روی دیوار‌ها یافت شد و این شک را به یقین تبدیل کرد.

ورزش‌های مشابهی در همین زمان و یا قبل‌تر از آن در خاورمیانه از جمله کشور‌های باستانی میتانی، هاتی و مصر جریان داشته است. همچنین همان طور که پییش از آن هم اشاره شد ورزش‌های مشابهی در آمریکای جنوبی هم وجود داشت.

نگاهی به تاریخچه رشته هندبال

هندبال در قرون پس از میلاد مسیح

هندبال از جمله رشته‌های ورزشی بود که از آن در اثار مختلف قرون شانزده م. و هفدهم به عنوان نخستین ورزش تابستانی در اروپا نام برده می‌شود، در آن زمان درباری‌ها شوالیه‌ها به این ورزش می‌پرداختند.

اما این ورزش در سال ۱۸۹۰ شکل جدی تری به خود گرفت و یک معلم ورزش آلمانی برای نخستین بار ورزشی را با حضور یازده بازیکن و با قوانین هندبال به اجرا در آورد که بی شباهت به یکی از ورزش‌های محلی چکسلواکی نبود. سرانجام پس از جنگ جهانی اول هرمان رئیس فدراسیون هندبال آلمان که تلاش زیادی برای موفقیت این رشته داشت تواسن به هدف خود برسد.

شلنز که به پدر هندبال جهان معروف است در سال ۱۹۲۰ این رشته ورزشی را در دانش سرای ورزشی آلمان تدریس می‌کرد و تلاش او و شاگردانش سرانجام باعث شد تا این رشته در آلمان و حتی سایر نقاط جهان شکل بگیرد.

بدین ترتیب هندبال نوین را می‌توان یک ورزش آلمانی نامید این رشته ورزشی در سال‌های ۱۹۰۴ تا ۱۹۲۰ قوانین مشابه زیادی با فوبال داشت، اما مشکلات جوی در اروپا سرانجام هندبال امروزی با ۷ بازیکن و در یک محیط سربسته را شکل داد.

پیش از آن هندبال تنها به صورت یازده نفره و در زمین چمن برگزار می‌شد.

تغییرات در هندبال و تشکیل فدراسیون‌های بین المللی

هندبال تا سال ۱۹۲۸ زیر مجموعه‌ای از فدراسیون دو و میدانی محسوب می‌شد، اما از سال ۱۹۲۶ دارای کمیسیونی مستقل بود که به امور خود رسیدگی می‌کرد.

اما در سال ۱۹۲۸ و در آمستردام هلند تصمیم بر آن شد تا با حضور ۱۱ عضو رشته هندبال با یک فدراسیون مستقل ورزشی فعالیت کند در سال ۱۹۳۱ هم این رشته یکی از ورزش‌های المپیکی شد و تا سال ۱۹۳۴، ۲۵ عضو دیگر به آن پیوستند.

نگاهی به تاریخچه رشته هندبال

رقابت‌های هندبال در المپیک ۱۹۳۶ برای نخستین بار برگزار شد و با قهرمانی آلمان به پایان رسید همچنین نخستین دوره رقابت‌های جهانی آن هم دو سال بعد یعنی سال ۱۹۳۸ برگزار شد.

هندبال پس از جنگ جهانی دوم

پس از جنگ جهانی دوم فدراسیون قدیمی هندبال منحل شد و دوباره در سال ۱۹۴۶ و با مشارکت سوئد، فرانسه، فنلاند، دانمارک، نروژ، هلند، لهستان و سوئیس کنگره‌ای در پایتخت فنلاند برگزار شد و در نتیجه این رشته به طور رسمی در سال ۱۹۵۰ دوباره شکل گرفت و از سال ۱۹۷۲ بار دیگر در جمع رشته‌های المپیکی قرار گرفت.

همچنین ایران نیز در سال ۱۳۵۳ شمسی (۱۹۷۴) فدراسیون هندبال را تشکیل داد و به عضوت فدراسیون جهانی آن در آمد.

انتهای پیام/

رشته هندبال و تاریخچه آن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار