جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان مرزی مراوه تپه هر ساله مسافران نوروزی را از سراسر کشور به سمت خود جذب می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، شهرستان مراوه تپه در شرقی‌ترین نقطه استان گلستان واقع شده است که از طرف شمال به کشور ترکمنستان، از شرق به استان خراسان شمالی، از غرب به گنبدکاووس و از طرف جنوب به (جنگل گلستان) محدود می‌شود.
 
 
شهرزیبا وتاریخی مراوه تپه پذیرای گردشگران نوروزی

در واقع مراوه‌تپه بین دو رشته کوه واقع شده است که این رشته کوه‌ها شامل کوه‌های سنگوداغ در شمال این شهرستان می‌شوند که از شرق به غرب کشیده شده اند.

در جنوب نیز بین دو دره رودخانه گرگان و اترک کوه‌های کم‌ارتفاع گلیجه داغ و نازلی کشیده شده است، که این ارتفاعات به تدریج به ارتفاعات غربی خراسان شمالی منتهی می‌شود.
 
شهرزیبا وتاریخی مراوه تپه پذیرای گردشگران نوروزی

وجود چشم انداز‌های طبیعی زیبا و اماکن تاریخی و صنایع دستی موقعیت گردشگری مناسبی را برای این شهرستان مرزی به وجود آورده است.

نوری رییس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: مراوه تپه دارای جاذبه‌های ویژه‌ای است که باید وارد این شهر شد و برای دیدن آن وقت گذاشت.

وی ادامه داد: در غرب مراوه تپه در نوار مرزی کنونی ایران و ترکمنستان، آرامگاه شاعر و عارف ترکمن مختوم‌قلی فراغی قرار دارد که روی تپه‌ای بنا شده است که مربوط به اواخر دوره قاجاریه دوره پهلوی است و در روستای آق‌تقه قدیم واقع شده‌است.
 
 
شهرزیبا وتاریخی مراوه تپه پذیرای گردشگران نوروزی

نوری گفت: این اثر در ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۲۵۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و همچنین شخصیت این شاعر در بین ایرانیانِ ترکمن و هم‌تباران آن‌ها در جمهوری ترکمنستان از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: چندین کتاب و مقاله و تحقیق و به خصوص تحقیقات سال‌های گذشته در جمهوری ترکمنستان، نشان از توجه خاص مردم منطقه به این شخصیت فرهنگی است.
 
شهرزیبا وتاریخی مراوه تپه پذیرای گردشگران نوروزی
 

نوری با اشاره به کوه زیبای بالی قایه که از مناطق پرگردشگر شهرستان آزادشهر است گفت: بالی قایه به معنای کوه دارای عسل است و در حدود ۲۰۰ متری روستا کوهی وجود دارد که کندو‌های طبیعی عسل در آن بوده و نام روستا از آن گرفته شده است.

وی گفت: رودخانه بالی قایه از چشمه‏‌های روستای اوچران شروع و پس از ایجاد آبشار، از عبور کنار روستا‌های بالی قایه، چناران و قره‏ قل تپه به رودخانه اترک می‌ریزد در منطقه آبشار پوشش گیاهی انجیر وحشی، درخت مو، انار و تمشک نیز قابل مشاهده است.
 
 
شهرزیبا وتاریخی مراوه تپه پذیرای گردشگران نوروزی
 

نوری افزود: آبشار بالی قایه نیز در ۱۷ کیلومتری جنوب شهر مراوه تپه قرار دارد و در ۵۰۰ متری این روستا واقع شده است و با داشتن مناظر بکر و سرسبز یکی از تفرجگاه‌های زیبای این شهرستان محسوب می‌شود.

وی گفت: این آبشار حدود ۱۰ مترارتفاع دارد که از دل دیواره‌ای سنگی به پایین می‌ریزد و در محل برخورد به زمین آبگیر زیبایی ایجاد کرده و منطقه آبشار درون تنگه‌ای زیبا واقع شده که مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده است و هر ساله باعث جذب گردشکر به این نقطه بکر می‌شود.

نوری گفت: پسته، انار، انجیر، زرشک وحشی از سرمایه‌های خدادادی این شهرستان است و گندم، شالی، آفتاب گردان، زیره و کلزا از استعداد‌های کشاورزان این منطقه محسوب می‌شود.
 
شهرزیبا وتاریخی مراوه تپه پذیرای گردشگران نوروزی

وی گفت: قالی بافی ترکمن، نمد بافی، گلیم بافی، پوستین دوزی و ابریشم بافی از صنایع دستی مهم این شهرستان به شمار می‌آید که گردشگران و مسافران از آن‌ها خریداری می‌کنند و به عنوان سوغات این منطقه با خود به شهرشان می‌برند.

یازمحمد کویه غراوی فرماندار مراوه تپه در گفتگو با خبرنگار به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت:تپه قدیمی و تاریخی مراوه تپه که به نقل قدیمی‌های شهر، در زمانی محل استقرار پادگان روس‌ها بوده و برخی مدعی هستند که نام مراوه تپه از همین تپه و اصطلاح مرو به تپه گرفته شده است.

وی ادامه داد: رودخانه اترک، شارلوق، چشمه ساوه، قیزلر قلعه، آبشار گوندر، دشت‌های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ، سونگی داغ، چند تپه باستانی، جنگل‌های پسته، انار، انجیر و زرشک وحشی از دیگر جاذبه‌های گردشگری مراوه تپه است.

کوسه غراوی افزود: انواع گیاهان دارویی، مزارع سرسبز گندم، جو و آفتابگردان از استعداد‌های کشاورزی و نیز قالی ترکمن، نمد، گلیم بافی و پوستین دوزی از صنایع دستی مهم این شهرستان مرزی به شمار می‌رود.

وی گفت: آرامگاه مختومقلی فراغی، مدرسه دینی سید قلیچ ایشان، آرامگاه ابوالقاسم جرجانی و آل خان بابا، رودخانه اترک، آبشارشارلوق، چشمه ساوه، غار قیز لر قلعه، جنگل‌های آق امام، آبشار گوندر، دشت‌های شقایق، آبشار دامدامی، منطقه بالقی بابا، مام چشمه، حاجی داغ، سونگی داغ و تپه باستانی مراوه‌تپه از جمله جاذبه‌های گردشگری مراوه‌تپه محسوب می‌شود.

کوسه غراوی با اشاره به جاذبه گردشگری مدرسه علمیه سید قلیچ ایشان گفت: این مدرسه، یک حوزه علمیه اهل سنت است که در سال ۱۲۲۱ هجری قمری توسط سید قلیچ ایشان در روستای کریم ایشان در ۴۲ کیلومتری شمال شرق شهرمراوه تپه ساخته شد.

وی گفت: این مدرسه اولین حوزه علمیه ترکمن‌های ایران است و در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
شهرزیبا وتاریخی مراوه تپه پذیرای گردشگران نوروزی
 

وی همچنین گفت: غارقیزلر قلعه در جنوب شرقی شهر مراوه تپه و در جوار روستای یکه چنار قرار و حدود ۱۰ کیلومتر از مرکز شهر فاصله دارد که جاده آن آسفالته و شنی است و با توجه به اینکه در دامنه‌های جنوبی کوه‌های حاجی داغ واقع شده از مناظر و طبیعت بسیار زیبایی برخوردار است و سالانه پذیرای هزاران مهمان از دور و نزدیک است.

فرماندار مراوه تپه افزود: تپه باستانی و زیبای مراوه تپه در قسمت شرقی شهر واقع شده و نام شهر مراوه تپه نیز از این تپه گرفته شده است.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.