کارشناس مسائل منطقه گفت: افکار عمومی جامعه عراق به واسطه حمایت عربستان٬ترکیه و آمریکا از تروریست ها نگاه مثبتی به آنها ندارند.

//هادی محمدی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر  هیات اقتصادی عربستان به عراق بلافاصله بعد از سفر روحانی به  این کشور، اظهار کرد: مناسبات اقتصادی امروز تحت تاثیر مولفه های مختلفی قرار دارد به طوری که  تعاملات اقتصادی  با لایه‌های  جامعه و اقشار  مختلف در ارتباط است.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد:اگر امروز به افکار عمومی جامعه عراق مراجعه کنیم خواهیم دید که  آنها نسبت به عربستان؛ترکیه و آمریکا با توجه به حمایت هایی که از تروریست ها داشته اند نگاه مثبتی ندارند.

وی ادامه داد:در شرایط کنونی کالاهای اردنی،مصری،سعودی و ترک در جامعه و بازار عراق فراوان است  که این نفوذ را می توان حاصل پیوند های تجار خاص با اقشار مختلف عراقی دانست در نتیحه تاجران سعودی و ترک از این ظرفیت استفاده می کنند تا فرمول های اقتصادی را به نفع خود تغییر بدهند چنانچه ترکیه سعی می کند کالای ارزان قیمت را در اختیار مردم این کشور قرار بدهد.

محمدی گفت:پیوند های شخصی بین تجار سابقه طولانی در تعاملات اقتصادی منطقه دارد٬ به طوری که در شمال سوریه هم شاهد چنین روندی هستیم و برخی تجار سوری پیوند خود را با بازرگانان ترکیه ای و سعودی حفظ کرده اند.

وی تصریح کرد: آمار و ارقامی  که در خصوص میزان تجارت کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان با عراق منتشر می شود حاصل چنین پیوند های شخصی بین تاجران است و به واسطه  پیامد مولفه های سیاسی،امنیتی و نگاه افکار عمومی بوجود نیامده است.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: اینکه روند کنونی در تعاملات اقتصادی عراق با عربستان و یا ترکیه استمرار پیدا می کند یا خیر به روندهای آینده باز می گردد .

محمدی افزود:عربستان سعودی با انگیزه های شخصی و متاثر از  سیاست های آمریکایی به دنبال این است که فضای پیوند ایران در عراق و یا سایر کشورهای منطقه را تنگ تر بکند چنانچه بعد از سفر روحانی هیات اقتصادی عربستان به بغداد سفر می کند تا زمینه های پیوند دو جانبه ایران و عراق را تضعیف و بر تعامل دو جانبه با بغداد تاکید کند.

وی با بیان اینکه مقامات عراقی  در مقابل برای  رهایی از فشار رسانه های عربستانی به دنبال این هستند که نشان بدهند با تمام کشورهای منطقه  تعامل مثبتی دارند ، اضافه کرد:با توجه به این مسئله  ظرفیت برای مقامات سعودی جهت تحرک در این زمینه وجود دارد و به زودی شاهد سفر مقامات ترک به عراق خواهیم بود.

محمدی تاکید کرد: رقابت تنگاتنگی  برای حضور در بازار عراق  وجود دارد و باید با تدابیر لازم نگرانی نسبت به  سهم ایران  وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
مگه افکار عمومی کدوم کشوری از آل سعود خوشش میاد ؟
آخرین اخبار