در آستانه ایام عید نوسان و تغییرات بعضی حوزه‌ها به دغدغه مردم تبدیل شده است.

صفر تا صد گرانی‌های شب عید/کدام کالاها با چه قیمتی روانه بازار شدند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در آستانه ایام عید نوسان و تغییرات بعضی حوزه‌ها به دغدغه مردم تبدیل می‌شود. در طول دو هفته گذشته با روسای اتحادیه‌های مرتبط به گفتگو نشستیم تا در جریان آخرین تغییرات قیمتی قرار بگیریم. اکنون می‌خواهیم با ارائه یک بسته نوروزی شما را در جریان کم و کیف این چند حوزه قرار دهیم.

ذخیره‌سازی ۷۰ تن سیب و پرتقال

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفته است که موجودی سیب و پرتقال کافی است و حدود ۷۰ هزار تن سیب و پرتقال در انبار‌های مختلف کشور ذخیره شده است. از طرف دیگر وی ابزار امیدواری کرد که ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال بتواند نقش مثبت و موثری، بازی کند و جلوی افزایش نرخ این دو میوه را بگیرد. این پیش‌بینی تاکنون درست بوده و امیدواریم از این به بعد هم شاهد گرانی این دو محصول نباشیم.

آیا آجیل حذف می‌شود؟

هفته قبل، نرخ بالای آجیل جنجال به پا کرد و کمپین نخریدن آجیل شکل گرفت. به نظر می‌رسد که بسیاری از خانوار‌های ایرانی به حذف کامل یا نسبی آجیل از سبد خرید نوروزی خود فکر می‌کنند. طبق نرخ‌نامه‌ای که سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری منتشر کرده است اکنون نرخ هر کیلو پسته، بسته به نوع آن چیزی حدود ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. نرخ بازار متفاوت است و قیمت‌ها حتی به ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده است. گرانی نجومی فقط به پسته محدود نمی‌شود به‌طوری‌که نرخ هر کیلو تخم کدو، فندق و کشمش به ترتیب ۵۰ تا ۶۰، ۱۸۰ تا ۲۳۰ و ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.

وزن جعبه محاسبه می‌شود

رئیس اتحادیه صنف قنادان از وجود مواد اولیه کافی و آمادگی اهالی این صنف برای تامین شیرینی مصرفی عید خبر داد و گفت که در ایام نوروز قیمت‌ها افزایش نخواهد یافت. درحال‌حاضر نرخ هر کیلو شیرینی تر، ۲۶ و نرخ هر کیلو شیرینی خشک، ۲۱ هزار تومان است. ممکن است این کار را درست ندانید، اما به‌هرحال هنوز هم وزن جعبه شیرینی، هنگام توزین محاسبه می‌شود.

فروش ویژه پوشاک، موثرتر از نمایشگاه بهاره

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک به ما گفت: که: پوشاک روند صعودی خود را طی کرده و جایی برای گرانی وجود ندارد. ابوالقاسم شیرازی، فروش ویژه را از برگزاری نمایشگاه و جشنواره فروش بهاری موثرتر می‌داند. فروشگاه‌هایی که در طرح فروش ویژه شرکت خواهند داشت از ۱۵ اسفند، فروش ویژه را شروع کرده‌اند. این طرح تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت. برای دسترسی به فهرست فروشندگانی که در این طرح شرکت دارند می‌توانید به سایت اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک مراجعه کنید.

تخفیف ۵۰ درصدی هتل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها

تهران جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری دارد. تفرج‌گاه‌های گوشه و کنار پایتخت هم، تماشایی است. اکنون دو اتحادیه هتلداران و مهمان‌پذیر‌ها اقدام به اعطای تخفیف ۵۰ درصدی کرده‌اند تا به کسب‌وکار نوروزی خود رونق دهند و مردم به تهران‌گردی تشویق کنند. رئیس اتحادیه مهمان‌پذیران تهران به ما گفت که درحال‌حاضر میانگین نرخ هر شب اقامت در مهمان‌پذیر‌ها (اتاق‌های دوتخته) بسته به کیفیت چیزی حدود ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان است. محمدزاده از مردم خواست از مراجعه به اقامتگاه‌های غیرمجاز خودداری کنند.

بازار راکد فرش

این روز‌ها قدرت خرید بسیاری از اقشار کاهش یافته است و ممکن است نتوانند به تعویض فرش‌های کهنه خود فکر کنند. به‌هرحال اگر قصد خرید فرش را دارید باید در رابطه با قیمت‌ها، تحقیق بیشتری به عمل آورید.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش ماشینی به ما گفت که بی‌اطلاعی مردم از نرخ دقیق فرش ماشینی باعث می‌شود گول تبلیغات هایپرمارکت‌ها را بخورند. کمالیان گفت که این‌گونه فروشگاه‌ها، فرشی که به‌عنوان‌مثال یک میلیون، نرخ دارد را یک و نیم قیمت‌گذاری می‌کنند و بعد از انجام تبلیغات گسترده، تخفیف می‌دهند و آن را به همان نرخ واقعی می‌فروشند!

بلیت اتوبوس بین‌شهری چقدر گران شد؟

به‌رسم هرسال نرخ بلیت اتوبوس ۲۰ درصد افزایش یافت. هرسال تقریبا از ۱۵ اسفند شاهد افزایش بهای بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری بودیم و بعد از تعطیلات، نرخ به روال سابق باز می‌گذشت. آیا امسال هم چنین خواهد شد؟ طبق آنچه رئیس اتحادیه بنگاه‌های مسافربری به ما گفت: قرار است چنین باشد. البته امسال وضعیت فرق کرده است و این موضوع نگرانی‌های قشری که از این وسیله استفاده می‌کنند را بیشتر کرده است. آن‌طور که رئیس این اتحادیه به ما گفت: امسال نرخ اتوبوس و قطعات یدکی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

قیمت غذا؟

صنف دیگری که در آستانه ایام عید با رئیسش به گفتگو نشستیم رئیس اتحادیه رستوران‌داران است. رئیس اتحادیه گفت که اهالی این صنف فعلا با این وضعیت ساخته‌اند و قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند. لازم به ذکر است که به دنبال افزایش نرخ ارز، میانگین نرخ غذا‌های سروشده در رستوران‌های و کترینگ‌ها چندین و چند بار افزایش یافت. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد که غذا، افزایش نرخ خود را طی کرده است و گرانی‌های بیشتر توجیهی نداشته باشد.

منبع:قطره

انتهای پیام/

سیر تا پیاز گرانی‌های عید

برچسب ها: قیمت میوه ، عید نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
سلام بازار تجریش قیمت لباس نسبت به سال پیش مناسب بود
آخرین اخبار