شهرستان آزادشهر با بهره مندی از مواهب طبیعی مانند کوه، رودخانه و جنگل های انبوه همواره مورد توجه گردشگران و مسافران است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ،شهرستان آزادشهر در فاصله ۷۷ کیلومتری شرق گرگان در محل تلاقی مسیر‌های گرگان، گنبد کاووس و شاهرود و مشهد واقع شده و دارای چشم انداز‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است به نحوی که از شمال به گنبد کاووس، از غرب به مرکز استان (گرگان)، از شرق به شهرستان مینودشت و استان خراسان رضوی واز جنوب هم به شهرستان شاهرود و استان سمنان محدود می‌شود.
 
آزادشهر ، شهر مواهب طبیعی با قدمتی 3 هزار ساله
 
این شهرستان مساحتی در حدود ۸۷۲ کیلومتر و جمعیتی بالغ بر ۹۱ هزار و ۷۶۷ نفر دارد و از مواهب طبیعی مانند کوه، رودخانه، جنگل‌های انبوه و روستا‌هایی با قدمت چند هزار ساله برخورداراست که سعی شده بافت قدیمی آن‌ها احیا و حفظ شود و همواره مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است.
 
آزادشهر ، شهر مواهب طبیعی با قدمتی 3 هزار ساله
 
نوری رئیس گروه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ، در این باره گفت: آزادشهر داراى دو بخش مرکزى و چشمه‌ساران است که بخش مرکزى دارای دو دهستان نظام‌آباد و خرمارود شمالى و بخش چشمه‌ساران نیز دو دهستان چشمه‌ساران و خرمارود جنوبى را شامل مى شود.

وی ادامه داد: آزادشهر و نگین شهر دو شهر و روستاهاى فارسیان، نوده‌خاندوز و ازدارتپه از روستاهاى مهم این شهرستان هستند.

نوری گفت: آزادشهر را شهر ۷۲ ملت می‌نامند اقوام مختلف ایرانی از قبیل: ترک و ترکمن، کرد، بلوچ، سیستانی فارس و سبزواری در این شهر ساکنند.
 
 
آزادشهر ، شهر مواهب طبیعی با قدمتی 3 هزار ساله
 

وی افزود: وجود صنایع دستی سنتی اقوام مانند قالیبافی و محصولات ابریشمی، چشم انداز‌های طبیعی و بوستان‌های جنگلی شبنم نوده خاندوز، زیتون تپه، مجموعه آبشار‌های لاشو، مقبره امامزادگان آق امام، یخچال‌های طبیعی و بافت سنتی روستای فارسیان، قلعه‌های باستانی و پل‌های تاریخی از جاذبه‌های مهم طبیعی و گردشگری این شهرستان زیبا با قدمتی سه هزار ساله است.
 
 
آزادشهر ، شهر مواهب طبیعی با قدمتی 3 هزار ساله
 

نوری در باره مجموعه تفریحی گردشگری زیتون که بر فراز تپه‌ای با ارتفاع نسبتا کوتاه است گفت: می‌توان به صورت پیاده روی چند دقیقه‌ای از این پارک استفاده کرد این پارک از تمام شهر آزادشهر و راه منتهی به گنبد و گرگان دیده می‌شود و زیبایی خاصی دارد در حدود ۳۰ سال گذشته به صورت جنگل بوده و به زمین‌های زراعی و باغ‌های زیتون تغییر یافت و به دلیل باغ‌های ۴ هکتاری زیتون به تپه زیتون معروف شد.
 
 
آزادشهر ، شهر مواهب طبیعی با قدمتی 3 هزار ساله

وی گفت: در تمام فصول سال مسافرین از این پارک بازدید می‌کنند و شب‌ها امنیت برای اقامت مسافرین برقرار است.

حسینی فرماندار آزادشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان ، همچنین در این باره گفت:از روز‌های گذشته، یک سری کار‌های زیباسازی در میادین و نقاط مختلف شهر، انجام شده و این شهرستان برای ورود مسافران نوروزی آماده است.

وی ادامه داد: این شهرستان پس از مرکز استان دومین شهرستان از لحاظ داشتن مهمانپذیر و هتل است که به ۵۰۸ تخت مجهز هستند.

فرماندار آزادشهر گفت: ۱۰ واحد بومگردی در روستا‌های فارسیان، کومیان، مرزبان و خوش ییلاق در ایام نوروزآماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.
 
 
آزادشهر ، شهر مواهب طبیعی با قدمتی 3 هزار ساله

وی همچنین گفت: از جاذبه‌های مذهبی این شهرستان می‌توان بقعه متبرکه امامزاده آق امام که بر بلندای تپه‌ای زیبا و مشرف بر منطقه دیدنی آزادشهر واقع شده و همچنین کاخ پهلوی (خوش ییلاق)، پل غزنوی، زائرسرای امام هشتم و پارک جنگلی شهرداری از جاذبه‌های دیگر این شهرستان است.

حسینی افزود: بازار هفتگی آزادشهر شنبه بازار است و صنایع‌دستی این شهرستان شامل ابریشم‌بافی، تهیه منسوجات ابریشمی، لباس‌های محلی است.

وی گفت: روستای سر سبز قشلاق یکی دیگر از روستا‌های زیبای بخش چشمه ساران شهرستان آزادشهر و گردشگر پذیر است.

حسینی افزود: روستای فارسیان نیز که به ماسوله گلستان معروف است در ۲۲ کیلومتری شرق شهر گالیکش، در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و کوه‌های سر به فلک کشیده اطراف آن را فرا گرفته اند.
 
 
آزادشهر ، شهر مواهب طبیعی با قدمتی 3 هزار ساله

وی افزود: این روستای کوهستانی، در ارتفاع هزار متری از سطح دریا قرار دارد و از قدمت زیادی برخوردار و از این رو در بین روستا‌های استان گلستان بسیار شناخته شده است.

فرماندار آزادشهر افزود: با ثبت روستا در فهرست آثار ملی روند توسعه این روستا در بخش گردشگری بسیار ویژه مورد توجه قرار گرفته است و هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این روستای زیبا از سراسر کشور به استان گلستان سفر می‌کنند.

گزارش از سیده معصومه مرتضوی اول

انتهای پیام/م
 
 
برچسب ها: نوروز 98 ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.