مینودشت، شهر دشت سبز یکی از خطه‌های خرم استان گلستان با طبیعت‌های بکر است که بیش از ۱۰۰ اثرتاریخی وفرهنگی آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، استان گلستان با ۲۰ سال سبقه استقلال مرزی و البته نوپا با تاریخچه‌ای بسیار کهن، موقعیت جغرافیایی مناسب و آب وهوای متنوع میزبان خوبی برای شما، مسافران در تمام فصول سال بویژه فصل بهار و ایام نوروز خواهد بود.

یکی از شهر‌های زیبا استان گلستان، شهرستان مینودشت است که فصل بهار آن با شکوفه‌های رنگارنگ، سرسبزی دامنه‌ها و دشت هایش در تابستان و همچنین خودنمایی پاییز هزار رنگ در جنگل‌های بکر و دیدینی حیرت انگیز است و همه آن‌ها بخش کوچکی از جذابیت‌های این شهر به شمار می‌آیند.
 
به شهر دشت بهشت، مینودشت سفرکنید / با بیش از ۱۰۰ آثارملی تاریخی و فرهنگی

شهرستان مینودشت در ناحیه شرقی استان گلستان و در دنباله دامنه کوه‌های البرز شرقی واقع شده است و از مرکز استان، ۱۱۶ کیلومتر فاصله دارد.
 
این شهرستان با توجه به مناظر طبیعی، تفریحگاه‌های زیبا، وجود آثار باستانی، صنایع دستی و تولید ابریشم و تولید عسل از قطب‌های گردشکری استان گلستان محسوب می‌شود.


مینو دشت با پیشینه تاریخی بسیار کهن


طباطبایی فرماندار شهرستان مینودشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: مینودشت با داشتن استعداد‌های خدادادی و شرایط مساعد آب و هوایی و جغرافیایی و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری طی تاریخ پستی و بلندی‌های زیادی را گذرانده و از کبودجامه، حاجیلر، سنگرلر و سنگر حاجیلر به دشت مینو و در نهایت مینودشت تغییرنام پیدا کرده و یکی از کهن‌ترین شهر‌های استان گلستان است.

طبابایی افزود: دلیل انتخاب نام این شهر، طبیعت بکر و چشم انداز‌های بسیار زیبایی است که از گذشته تا کنون به همراه دارد وبه نام‌های دشت سبز، دشت بهشت، دشت مینو شنیده می‌شود.

وی گفت: بقایای تمدن و کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان شناختی از یک پیشینه تاریخی بسیار کهن و غنی از فرهنگ و تمدن در این مرز و بوم خبر می‌دهد و تاکنون حدود ۳۰۰ محوطه، تپه، غار و ابنیه تاریخی، فرهنگی در این شهرستان شناسایی شده که از این شمار تعداد ۱۱۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
به شهر دشت بهشت، مینودشت سفرکنید / با بیش از ۱۰۰ آثارملی تاریخی و فرهنگی

فرماندار شهرستان گفت: همچنین باتوجه به شرایط زیستی مناسب، شهرستان مینودشت از گذشته مهاجرپذیر بوده و از این رو قومیت‌های مختلفی دراین شهرستان زندگی می‌کنند که مهمترین آن‌ها قزلباش، فارس، سیستانی و بلوچ هستند و به زبان فارسی و ترکی صحبت می‌کنند.


خودنمایی جاذبه‌های طبیعی و حیرت انگیزمینودشت / چهل چای بهشت کوچک


پور مهدی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مینودشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: جاذبه‌های دیدنی و تفریحی شهرستان مینودشت بسیار است که هر کدام دارای جذابیت‌های منحصر به فردی هستند از تپه تاریخی بازگیر گرفته تا بوم گردی‌های که تنها گوشه‌ای از دیدنی‌های دوست داشتنی این شهر به شمار می‌آیند.
 
به شهر دشت بهشت، مینودشت سفرکنید / با بیش از ۱۰۰ آثارملی تاریخی و فرهنگی

پور مهدی افزود: از اماکن گردشگری و باستانی شهرستان مینودشت دشت حلقه در نزدیک دهکده سارلی هلاکو، طبیعت جنگلی و تنگه چهل چای، چراغ تپه، روستای قلعه قافه، تپه تاریخی بازگیر، آق چشمه، آبشار لولوم، آبشار‌های ساسنگ، مبارک آباد هستند.

وی ادامه داد: در جنوب شرقی این شهرستان جنگلی به مساحت حدود ۵۹ هکتار خودنمایی میکند که گذشته از درختان سر به فلک کشیده و مراتع سر سبز، رودخانه چهل چای و چشمه‌های متعدد فصلی و دایمی و تنگه‌ای سر سبز چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب میکند.

پور مهدی گفت: پوشش گیاهی جنگل چهل چای بر اساس تقسیم بندی جنگل‌ها جز جنگل‌های پهن برگ خزری است که شامل انواع درختان، درختچه‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای کف جنگل است.

وی افزود: وضعیت اقلیمی این منطقه گرم و مرطوب و از نظر توپوگرافی تپه ماهوری است و سرسبزی این بهشت کوچک همراه با آسمانی آبی، بوی نم خاک تازه باران زده، همه گوشه‌ی کوچکی از توصیف هر طبیعت گردی است که به تنگه چهل چای سفر کرده است و این تنگه رویایی مامن مناسبی برای هیچهایکر‌ها به شمار می‌آید.


تجربه زندگی روستایی /خانه‌های روستای قلعه قافه با سقف شیروانی و دیوار‌های گلی


بعد از گردشگری و طبیعت گردی در جنگل‌های سرسبز و بکر و جذاب چهل و چای، در ادامه مسیربه روستایی می‌رسید که می‌توان بعد از مدت‌ها زندگی روستایی با غذا‌های محلی را چشید تا سفرتان شیرین‌تر شود.
 
به شهر دشت بهشت، مینودشت سفرکنید / با بیش از ۱۰۰ آثارملی تاریخی و فرهنگی

طباطبایی فرماندارشهرستان مینودشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: روستای قلعه قافه، چون در دل منطقه‌ای کوهستانی با شیب‌های تند قرار گرفته از گذشته جزو منطقه دائمی ییلاقی بوده و دارای بافت سنتی و متراکم است که از نظرمیراث فرهنگی یکی از بافت‌های روستایی ممتاز در استان گلستان است که قدمتی چند صدساله دارد.

وی ادامه داد: معماری روستای قلعه قافه، مثل بیشتر روستا‌های دامنه‌ای، پلکانی و مصالح به‌کار رفته در خانه‌ها هم بیشتر گل، کاه‌گل، چوب، خشت و سنگ است وشیوه ساخت مسکن در قلعه قافه به‌صورت ساده و ابتدایی باقی‌مانده و معمولاً در ۲ طبقه و با سقف شیروانی و دیوار‌های گلی ساخته‌شده است که طبقات پایین محل نگهداری دام و انباری و طبقه دوم سکونتگاه خانوار روستایی است.

طباطبایی افزود: وجود چشمه‌های متعدد گلو یا گل و آب، بیرام، چشمه برات علی شاه در داخل روستا قرار دارندکه زیبایی این روستا را دوچندان میکند.

اگر طرفدار جاذبه‌های تاریخی هستید این شهرعلاوه بر جذابیت‌های طبیعی وبکر با جاذبه‌های تاریخی اش می‌تواند حس کنجکاوی شما را پاسخگو باشد.


تپه باستانی بازگیر باقدمتی پیش از میلاد


پور مهدی رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری شهرستان مینودشت گفت: تپه باستانی بازگیر تقریباً بیضی شکل است و مساحت آن کمتر از دو هکتار است ودر سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۵۴۷ به عنوان یکی از آثار ملی کشوربه ثبت رسید.

وی گفت: در کاوش‌های صورت گرفته با کمک باستان شناسان در این مکان، تاکنون سفال‌های ظریف قرمز با نقش سیاه هندسی از دوره پیش از تاریخ به دست آمده که پیشینه تاریخی آن به هزاره پنجم پیش ازمیلاد می‌رسد.

وی ادامه داد: برای اولین بار در اسفند ماه ۱۳۷۹ در حفر چاهی بر روی این تپه، مجموعه فلزی از جنس مس مانند ظروف تغار دهان گشاد، کاسه‌های ناودانک دار، ملاقه با دسته شاخ دار، خاک انداز، دسته ها، منقل، ساتورها، سرنیزه ها، بیلچه ها، رنده ها، راست بیل ها، سمبه ها، گل میخ ها، تبر تیشه‌ها کشف و به موزه گرگان منتقل شد.

وی گفت: مطالعات انجام شده باستان شناسان نشان می‌دهد که این مجموعه فلزی به حدود ۱۸۰۰ سال پیش از میلاد است.


درجشنواره پاراگلایدر‌ها منتظر شما هستیم


پاراگلایدر وسیله پروازی پارچه‌ای است که با وزنی سبک امکان پرواز را به علاقه‌مندان آسمان می‌دهد، این وسیله پروازی در عین سادگی، تکنولوژی بالایی در ساخت داشته و امنیت پروازی بالایی را برای خلبان خود مهیا میکند.
 
به شهر دشت بهشت، مینودشت سفرکنید / با بیش از ۱۰۰ آثارملی تاریخی و فرهنگی

مهدی پور رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مینودشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: روستای ترسه از توابع بخش کوهسارات دوزین شهرستان مینودشت با منابع طبیعی بکر و دست نخورده در جذب گردشگر و توریست کمک بسیاری کرده وهرساله میزبان طرفداران ورزش‌های هیجانی وگردشگران داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: سایت بین المللی پاراگلایدر از جاذبه‌های مهم این روستا سالانه چند مسابقه به صورت جشنواره‌های بهاره و تابستانه، مسابقات کشوری، انتخابی تیم ملی و هدف زنی و ارتفاع در این سایت برگزار می‌شود.

پور مهدی افزود: پرواز پاراگلایدر و کایت سواران ایرانی و گردشگران از سایت پروازی روستای ترسه سالانه انجام می‌شود واین سایت قطب این ورزش در کشور است.


از مینودشت، سوغاتی چه بخریم؟


معمولا پایان هر سفرنوبت خریدن سوغاتی‌های رنگارنگ آن شهر و دیار است تا با همراهی آن‌ها به هرجای ایران، یاد و خاطره سفر در ذهنمان ماندگار باشد و بازار صنایع دستی در این روز‌ها بسیار داغ است.

پور مهدی رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مینودشت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: از صنایع دستیاین شهرستان می‌توان ابریشم‌بافی، نوغانداری، نمدمالی، آهنگری، قالیبافی و قالیچه، گلیم بافی، سوزن‌دوزی و بافت لباس محلی نمدمالی را نام برد.

وی افزود: در بین صنایع دستی، ابریشم بافی بیشترین هنرمند را در مینودشت دارد و در میان روستائیان این منطقه زنان روستایی به کار نوغانداری و ابریشم بافی می‌پردازند.
 
به شهر دشت بهشت، مینودشت سفرکنید / با بیش از ۱۰۰ آثارملی تاریخی و فرهنگی

وی گفت: ابریشم بافی در شهرستان مینودشت به همان سبک و شیوه قدیم و از وسایل ابتدایی استفاده می‌شود و درچند دهه اخیر پارچه‌های ابریشمی بیشترین پوشاک مردم مینودشت به ویژه زنان را تشکیل می‌داد، ولی اکنون برخی زنان در مراسم و جشن‌ها مانند ازدواج، تولد، مراسم‌های مذهبی از لباس‌های محلی مانند انواع شال و روسر، چادرشب، دستمال استفاده می‌کنند.

وی همچنن در مورد هنر دیگری که حاصل دست رنج زنان و مردان این دیار است گفت:: شرایط آب وهوایی واقلیمی مناسب این شهرستان ووجود مراتع وچراگاهها، دامپروری وپرورش گوسفند بسیارمورد توجه است، وبه همین سبب شرایط پرداختن به نمدمالی فراهم است.

پورمهدی گفت: در بیشترروستا‌ها نمدمالی رواج دارد و زنان نمدمال بیشتر در فصل بهار وتابستان بعد از چیدن پشم گوسفندان، به نمدمالی می‌پردازند و انواع مختلف محصولات نمدی مانند چوغا بافی مشغول هستند.

وی در پایان گفت: قدمت هنر چوغابافی به حدود ۸۰ الی ۱۰۰ سال وجنس آن پشم گوسفند است که معمولا به رنگ سیاه انتخاب می‌شود و نحوی بافت آن همانند ابریشم بافی از همان دستگاه سنتی چاله، گورد و شانه، ماکو، پدال، قرقره، چرخ دستی است.

استان گلستان همچون فرشی سبز رنگ در شمال ایران پهن شده است ومی تواند در ایام نوروز قاب تصویر شما را به زیبایی پرکند و سفرکردن و قدم نهادن در جای جای این دیار آرامش، شور و نشاط را به شما هدیه خواهد داد و شما مسافران و گردشگران می‌توانید خاطرات این سفر را تا همیشه در ذهنتان ماندگار کنید.
 
به شهر دشت بهشت، مینودشت سفرکنید / با بیش از ۱۰۰ آثارملی تاریخی و فرهنگی
 
گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.