در نشست روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل، چین مانع از قرار گرفتن نام سرکرده گروه تروریستی «جیش‌ محمد» در لیست سیاه شد.

مخالفت چین با قرارگیری سرکرده گروه تروریستی جیش‌المحمد در لیست سیاهبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پیش از این کشور‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه از کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل خواستند «مسعود اظهر» موسس و سرکرده گروه تروریستی جیش‌ محمد، را از نظر تسلیحاتی و سفر به کشور‌های دیگر تحریم و دارایی‌هایش را بلوکه کند.

اما نماینده چین در سازمان ملل یادداشتی به این کمیته ارسال کرد و مانع اجرایی شدن این درخواست شد. در یادداشت چین دلیلی برای این کار ذکر نشده بود.

در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نیز چین مانع اعمال تحریم‌ها از سوی سازمان ملل علیه «مسعود اظهر» شده بود. لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز گذشته (چهارشنبه) در این خصوص گفت: «بحث در مورد این موضوع باید مطابق قوانین و رویه‌های شورای امنیت سازمان ملل و سازمان‌های وابسته به آن باشد».

هند با انتشار بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد. در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه هند صادر کرد، آمده است: «قول می‌دهیم تمام راه‌های موجود را برای اطمینان از اینکه سران گروه‌های تروریستی که در حملات شوم به شهروندان ما دخیل هستند، به پای میز محاکمه کشیده شوند، دنبال کنیم».

به دنبال این بیانیه، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از هندی‌ها خواستند محصولات چینی را تحریم کنند.

در لیست سیاهی که شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۱ منتشر کرد از جیش‌ محمد به عنوان گروه غالبا ضدهندی یاد شده که با القاعده در ارتباط است.

«مسعود اظهر» در سال ۲۰۰۰ این گروه تروریستی را تشکیل داد.

روز ۱۴ فوریه یک عامل انتحاری، نظامیان هندی را در منطقه کشمیر هندوستان هدف قرار داد که بر اثر آن ۴۶ نیروی پلیس کشته شدند. گروه تروریستی «جیش محمد» در پاکستان مسئولیت این حادثه را برعهده گرفت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار