مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از وضعیت بحرانی آب در استان خبر داد و گفت: وضعیت دشت‌های شبستر و مرند از لحاظ آب‌های زیرزمینی فوق بحرانی است.

وضعیت بحرانی آب در آذربایجان /انتقال آب ارس به دشت تبریز با ۶۸۰ میلیون یورو فایناس خارجیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت "روز جهانی آب" گفت: دوم فروردین‌ماه روز جهانی آب نامگذاری شده، ولی به علت مقارن بودن این روز با تعطیلات عید نوروز نمی‌توان در خور شأن آن برنامه‌ای برگزار کرد.

وی افزود: امسال روز جهانی آب با شعار "آب برای همه است "، چراکه در سراسر جهان جمعیتی بالغ بر ۲ میلیارد نفر دسترسی به آب سالم ندارند، ولی الحمدالله بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران به آب شرب سالن دسترسی دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه منابع آب استان از دو محل تامین می‌شود، گفت: آب تجدیدپذیر استان ۲ میلیارد ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که از آب‌های زیرزمینی و سطحی برداشت می‌شود.

وی ادامه داد: موظف هستیم تا به اندازه آب تجدیدپذیر از منابع استفاده کنیم به طوریکه در دنیا برخی کشور‌ها تا ۴۰ درصد از این آب‌ها استفاده می‌کنند که قابل قبول است، ولی متاسفانه این رقم در کشور زیاد بوده و در برخی استان‌ها از صد درصد نیز گذشته است.

غفارزاده با اشاره به اینکه در تمامی جهات اعم از شُرب و کشاورزی نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب مورد مصرف است که نشانگر استفاده ۸۰ درصدی از منابع است، افزود: این میزان مصرف یعنی استفاده از حق‌آبه و سهمیه آیندگان است و نیاز زیادی به فرهنگ‌سازی دارد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه تنظیم شده برای استقاده از آب تجدیدپذیر ۶۰ درصد است، گفت: بیش از ۵۰ درصد دشت‌ها ممنوعه و ممنوعه بحرانی است به طوریکه همه ساله برداشت آب زیرزمینی از تغذیه زیاد است و این باعث اُفت می‌شود، این در حالی است که همه ساله نزدیک به ۴۲ میلیون مکعب برداشت مازاد انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: در مصرف سطح آب‌های زیرزمینی ابتدا باید به تثبیت برسیم و سپس روند رو به بهبود را در آن مناطق را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه منابع آب مرتبط به یک اداره نیست بلکه همه اقشار وظایفی نسبت به آب دارند، گفت: باید آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در این مورد انجام گیرد و به محدودیت آب موجود پی برد، چراکه استان و شهر‌ها در حال توسعه هستند و با مصرف مازاد امروز، قطعاً با مشکل روبه رو خواهیم شد.

نزدیک به ۵۰ درصد کسری مخزن مربوط به دشت مرند است

غفارزاده با اشاره به اینکه نزدیک ۵۰ درصد کسری مخزن مربوط به دشت مرند است، گفت: متاسفانه اکثر چاه‌ها در این دشت عمیق و بالای ۱۰۰ متر است در حالیکه این دشت یک دشت غنی بوده، ولی سالانه شاهد ۳۰ سانتی‌متر اُفت در این منطقه هستیم.

وی در ادامه ۵۰۰ چاه در دشت مرند را مورد اشاره قرار داد و افزود: جلسات زیادی با اهالی داشتیم به طوریکه طی این جلسات قرار بر این شد تا بهره‌برداری، نگهداری و مدیریت مصرف بر عهده خودشان باشد، از این رو برای ۵۰ چاه از سال گذشته تصمیم گرفته‌اند تا روز‌های یکشنبه آب و برق چاه‌ها را قطع کنند و حتی این طرح را یکشنبه بدون موتور و آب اعلام کرده‌اند که در حقیقت اگر این طرح در کل دشت مرند اتفاق بیافتد دیگر هر هفته شاهد یک ششم کاهش مصرف خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: البته در خود دشت شبستر وضعیت بحرانی است و یک خیر اعلام آمادگی کرده و نصب کنتور ۵۰۰ چاه را بر عهده گرفته است.

وی متذکر شد: وضعیت دریاچه ارومیه تا به امروز ۲۲ سانتی متر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، چراکه وضعیت بارش در استان نسبت به سال قبل ۱/۵ درصد و نسسبت به میانگین دراز مدت ۳۲ درصد افزایش یافته است.

غفارزاده با ابراز تاسف از اینکه با وجود افزایش بارش متاسفانه نسبت به دراز مدت، ۴۱ درصد روان آب‌ها کاهش یافته است، تصریح کرد: نوع بارش، حجم بارش، زمان بارش از دلایل عمده این کاهش است.

وی اعلام کرد: بیشترین بارش در مراغه با ۲۶۸ میلی‌متر گزارش شده و کمترین بارش نیز سراب ۱۱۵ میلی‌متر و خداآفرین با ۱۴۰ میلی‌متر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی افزود: پوشش برفی نسبت به سال قبل وضعیت خوبی دارد، ولی نسبت به دراز مدت با ۳۸ درصد کاهش روبه‌رو بوده است.

وضعیت فوق‌بحرانی دشت‌های مرند و شبستر /۴۰ سانتی‌متر نشست زمین در دشت شبستر

وی در رابطه با وضعیت دشت شبستر توضیح داد: این دشت جزو دشت‌های حساس است به طوریکه دشت‌های مرند و شبستر فوق بحرانی هستند، از این‌رو دشت پایلوت برای اجرای طرح احیاء و تعادل‌بخشی استان، دو دشت شبستر و دشت مرند انتخاب شده است.

غفارزاده با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۴۵ سانتی‌متر افت و نشست زمین در دشت شبستر اتفاق افتاده است، افزود: طبق برنامه تعریف شده ۵ ساله که دو سال این طرح گذشته است، مقرر شده تا این دشت را به تثبیت برسانیم.

وی در رابطه با چاه‌های غیرمجاز و برخی اضافه برداشت‌ها گفت: ۲۸ هزار چاه مجوز دارد در حالیکه امسال برای ۷۰ درصد چاه‌ها کنتور هوشمند گذاشته شده است.

غفارزاده اضافه کرد: در سال جاری نزدیک به یک‌هزار و ۴۲ چاه پر شده است و الحمدالله در رابطه با پر کردن چاه‌های غیرمجاز همه اتفاق نظر داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی متذکر شد: اگر روش خودمان در مصرف را تغییر ندهیم بعد از سال‌ها دشت‌هایمان به کل خشک خواهند شد.

وی با بیان اینکه با تمام دستگاه‌های اجرایی که در مصرف آب نقشی دارند، طرحی به نام "سازگاری با کم‌آبی" شروع کرده‌ایم، گفت: باید به فکر آینده باشیم چراکه شهرما در حال توسعه بوده و نیاز‌ها در آن در حال افزایش می‌باشد.

غفارزاده با تاکید بر اینکه هر حوزه باید آب خود را در داخل خود منطقه‌اش تامین کند، تصریح کرد: متاسفانه ایران مصرف خانگی دو برابر جهان است و در بخش کشاورزی چهار برابر دنیا مصرف می‌کنیم.

انتقال آب ارس به دشت تبریز با ۶۸۰ میلیون یورو فایناس خارجی

وی در رابطه با موضوعات خط انتقال آب از ارس، گفت: این یک پروژه ابر آبی در کشور است که برای آن ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب تعریف شده همچنین پساب تصفیه شده حاصل از این خط انتقال نیز به دریاچه ارومیه رها می‌شود.

غفارزاده ادامه داد: برای پروژه انتقال آب از ارس به تبریز اعتباری بالغ بر ۶۸۰ میلیون یورو تعریف شده است و از مهر سال گذشته با تائید شورای اقتصاد، به صورت فاینانس خارجی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه کل مجموع پروژه انتقال آب از ارس به تبریز ۱۴۰ کیلومتر است، افزود: ۳۵ کیلومتر از پروژه از محل اعتبارات مرزی در حال اجراست و ۹۰ درصد کار جلو رفته است و ۶۸۰ میلیون یورو تعیین شده برای ۱۰۵ کیلومتر باقی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: قطعا اگر با روش‌های قدیمی خود جلو رویم در آینده با خشکی دشت‌ها و قطعی آب روبه رو خواهیم شد.

وی افزود: قبلا انتقال ۶۰ درصدی آب از زرینه‌رود انجام می‌گرفت و به علت بتنی بودن لوله‌ها با قطعی روبه رو بودیم در حالی که الان همه این لوله‌های بتنی به فولادی تبدیل شده است.

غفارزاده گفت: مخازن سد استان در وضعیت خوبی نسبت به سال گذشته هستند، ولی برای سد ستارخان و نهند نگران هستیم و امیدواریم با بارش‌ها این نگرانی برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق اهداف تعیین شده برای سد شهید مدنی از طرف ستاد احیای دریاچه ارومیه، اجرای پایاب برای آن ممنوع است، اضافه کرد: با توجه به اینکه آجی‌چای در وضعیت طبیعی به دریاچه ارومیه نمی‌رسد، از این‌رو ابتدا سد شهید مدنی آبگیری شده و سپس با هدف رهاسازی در زمان‌های غیرزراعی، رهاسازی انجام خواهد گرفت.

منبع :خبرگزاری فارس

انتهای پیام/ش

برچسب ها: بحران آب ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.