شهرستان هویزه در استان خوزستان و غرب اهواز قرار دارد که یادگاری‌های زیادی از تاریخ و دوران جنگ تحمیلی را در دل خود جای داده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شهرستان هویزه در استان خوزستان قرار دارد که از شمال شرقی و شمال به بخش‌های مرکزی و بخش بستان شهرستان دشت آزادگان و از شرق به بخش مرکزی شهرستان اهواز و از جنوب و غرب به کشور عراق محدود شده است.

شهر هویزه مرکز شهرستان هویزه است و شهر رفیع از شهر‌های این شهرستان به شمار می‌رود.

علی عبیاوی، مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان هویزه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: هویزه با قدمتی زیاد است و کلمه آن از کلمه حوزه علمیه مشتق شده که در سال ۱۳۱۴ هجری کلمه حویزه به هویزه تبدیل شد.

هویزه، قلب تپنده ۸ سال دفاع مقدس

وی بیان داشت: زمانی این شهر دارای بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان بود که از اندلس در آن خوانده می‌شود. یاقوت حموی در کتابش در مورد هویزه می‌نویسد که زمانی این شهر دارای ۴۰۰ مجتهد علوم دینی بوده و از جمله علمای قدیم این شهر می‌توان به مفسران بزرگ قرآن و نهج البلاغه (مفسر قرآن: الحویزی و نهج البلاغه: الحویزی) و همچنین شعرای بزرگ فصحای عربی به نام سید عبدالحسین الحویزی و همچنین به نام حویزه الطینه معروف بود که به این دلیل در این سرزمین حکومت مشعشعیان حاکم بوده و قلمرو حکومت آن از بصره تا شوش کنونی و با پایتختی حویزه بود که تا حالا سکه حکومت مشعشعیان در این شهر وجود دارد و از علمای کنونی می‌توان به شیخ محمد الکرمی الحویزی اشاره کرد.

عبیاوی در ادامه افزود: یاقوت حموی درباره وجه تسمیه هویزه می‌گوید: حویزه مصغر حوز است که ریشه آن حازَ َیحوزَ حوزا آمده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی هویزه اظهار کرد: این شهر توسط شاپور دوم ساخته و در زمان خلیفه طائی (۳۸۱ - ۳۶۳ ه. ق. / ۹۷۴-۹۹۱ م.) توسط دوبیس بن عفیف بن اسدی بازسازی شد.

به گفته این مقام مسئول، این شهر با یورش نیرو‌های عراقی تصرف و به طور صد در صد تخریب گردید که پس از پایان جنگ تحمیلی دوباره بازسازی شد.

بزرگ‌ترین باغ وحش خوزستان را در هویزه بیابید

علی عبیاوی تصریح کرد: باغ وحش هویزه در ورودی شهر قرار دارد و بزرگ‌ترین باغ وحش استان خوزستان به شمار می‌رود که در آن انواع حیوانات درنده و اهلی و انواع پرندگان نگهداری می‌شوند.

هویزه، قلب تپنده ۸ سال دفاع مقدس

تالاب هورالعظیم تجربه‌ای به یاد ماندنی از گردشگری آبی و شکار و صید

وی اذعان داشت: تالاب هورالعظیم یا تالاب بزرگ هویزه (هورالهویزه) بزرگ‌ترین تالاب استان خوزستان است که در غرب استان و در انتهای رود کرخه قرار دارد.

عبیاوی بیان کرد: این تالاب از آب‌های مازاد رود‌های کرخه، دویرچ و اروند رود تشکیل شده و مساحت این تالاب حدود ۱۱۸ هزار هکتار بوده که یک سوم آن در ایران و مابقی آن در عراق است.

به گفته مدیر میراث فرهنگی هویزه، تالاب هورالعظیم یکی از زیستگاه‌های حساس و مهم پرندگان مهاجر آبزی و بومی منطقه از جمله؛ اردک‎ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچیلک است، و از گونه‌های کمیاب تالاب نیز می‌توان به مرغ میوه خوار، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید و اردک مرمری اشاره نمود.

هویزه، قلب تپنده ۸ سال دفاع مقدس

این مقام مسئول اظهار داشت: ۱۲ گونه ماهی در هور زیست می‌کنند که ماهی بِنی، عَنزه، گَطان، حَمری، شلج، آمور، برزم، بیاح و کپور نقره‌ای برخی از آن‌ها هستند.

علی عبیاوی گفت: وجود این تالاب در منطقه سبب می‌شود که میزان رطوبت در آن منطقه افزایش یافته و از تشکیل طوفان شن و گرد و خاک جلوگیری می‌کند.

مکان‌های مذهبی هویزه، سفری به تاریخ دینی و مذهبی خوزستان

جابر جادری، استاد تاریخ دانشگاه و محقق تاریخ در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، درخصوص قدمگاه حضرت اباالفضل العباس(ع) در این شهرستان گفت: ساری نیسی، خادم و متولی قدمگاه نقل می‌کند که یکی از اجدادش پذیرای حضرت ابوالفضل العباس (ع) بوده که برای سرکشی به رعایایش در هویزه و در همین محل فعلی می‌نشیند و رعایا و مردم را مورد تفقد قرار می‌دهد که بعدا این قدمگاه در این محل ساخته می‌شود، ضمن اینکه در داخل این قدمگاه یکی از علمای هویزه دفن شده است.

هویزه، قلب تپنده ۸ سال دفاع مقدس

قدمگاه ابراهیم الخلیل نمونه‌ای از ۸۰۰ سال قدمت

وی افزود: قدمگاه ابراهیم الخلیل در شهر هویزه قرار دارد که قدمت قبه این قدمگاه به بیش از ۸۰۰ سال می‌رسد و در داخل این بنا یکی از سادات مشعشعی مدفون است.

جادری تصریح کرد: مزار سید زین العابدین مشعشعی از دیگر جاذبه‌های مذهبی شهرستان هویزه است که بدلیل عبادت و تدین به این نام معرف شد، ضمن اینکه مزار وی در زمان هجوم بعثی‌ها کاملا منهدم شد و سپس توسط مردم دوباره بازسازی گردید.

این استاد دانشگاه و محقق تاریخ، مرقد سید عرب موسوی (ره) در غرب شهرستان هویزه را از دیگر مکان‌های مذهبی عنوان کرد و اذعان داشت: این آرامگاه در بخش نیسان، پایین‌تر از روستای یزدنو و در یک منطقه خوش آب و هوا با فضای کافی برای استراحت و زیارت قرار گرفته و همه امکانات خدماتی پذیرای مهمانان و زوار گرامی در همه اوقات سال است.

وی افزود: همچنین قدمگاه صاحب الزمان (عج) در ۲۵ کیلومتری و شرق شهر هویزه قرار دارد که روایت شده که صاحب الزمان (عج) در یکی از سفرهایش در این محل استراحت کرده است و هم اکنون شیخ بدر فرزند مبارک مشعشعی مدفون شده است.

مزار و یادمان شهدا در هویزه، سفر به ۸ سال جنگ تحمیلی

جابر جادری اظهار داشت: مزار شهدای هویزه و یادمان شهید علم الهدی در ۲۰ کیلومتری شهر هویزه قرار دارد.

هویزه، قلب تپنده ۸ سال دفاع مقدس

 

یادمان شهدای طلاییه، زیارتگاه عشاق

جادری در ادامه تشریح مکان‌های مربوط به دفاع مقدس تصریح کرد: یادمان شهدای طلاییه در ۸ کیلومتری غرب پاسگاه طلاییه قدیم و در منتهی الیه جنوب غربی مرز و در فاصله ۳۰۰ متری سه راهی شهادت قرار دارد که پس از پایان جنگ تحمیلی، در این مکان مقری برای جست و جوی پیکر مطهر شهدا دایر گردید و در مکانی که تعداد زیادی از پیکر‌های شهدا یافته شد، حسینیه‌ای به نام حضرت ابوالفضل العباس (ع) بنا گردید که در آن ۵ شهید گمنام و گلگون کفن به خاک سپرده شده اند.

هویزه، قلب تپنده ۸ سال دفاع مقدس

یادمان شهید هور را در هویزه جستجو کنید

به گفته این استاد تاریخ و محقق، شهید علی هاشمی که به شهید هور معروف است، در سال ۱۳۴۰ در اهواز متولد شد و قبل از شروع جنگ اقدام به تشکیل سپاه حمیدیه نمود و در سومین سال جنگ قرارگاه به کلی سری نصرت را تشکیل داد.

وی افزود: شهید هاشمی در عملیاتی شهادت طلبانه دعوت حق را لبیک گفت و پیکر پاک این شهید والامقام در سال ۱۳۸۹ و پس از ۲۱ سال پیدا شد و یادمان فداکاری و مقاومت وی در کنار شهدای هور احداث گردید.

هویزه، قلب تپنده ۸ سال دفاع مقدس

شهرستان هویزه، یکی از مناطق ایران به شمار می‌رود که در ۸ سال دفاع مقدس، مردم این دیار رشادت‌های زیادی از خود نشان دادند و خاک این شهر به خون شهدا رنگین شد.

اگر به سفر در روز‌های جنگ تحمیلی علاقه دارید، در ایام نوروز به این شهر سفر کنید تا کتاب تاریخ جنگ ایران و عراق را با دستان خود ورق بزنید و وقایع آن دوران را بی واسطه و با روح و جان لمس نمایید.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

برچسب ها: میراث فرهنگی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.