خان محمدی گفت:الگوی کشت، راهکار مناسب تنظیم بازار محصولات کشاورزی است و باید برنامه ریزی دقیقی برای اجرای آن صورت گیرد.

خبر عید//اجرای الگوی کشت راهکار موثر تنظیم بازار محصولات کشاورزیعلی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اجرای الگوی کشت را امری ضروری دانست و گفت: اگرچه موضوع اجرای الگوی کشت در مزارع و باغات در سال ۸۸ در مجلس مطرح شد، اما با گذشت چند سال از تصویب این مصوبه اجرایی نشده است.

وی افزود: بسیاری از مسئولان ذی ربط به عنوان متولیان امر اذعان می‌کنند که اجرای الگوی کشت در باغات و مزارع شدنی نیست چرا که نوسان قیمت محصولات در بازار تعیین کننده میزان تولید است، در حالیکه در دنیا براساس عرضه و تقاضا تولید محصولات کشاورزی صورت می‌گیرد.

خان محمدی اجرای الگوی کشت را راهکار مناسب تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر شمرد و گفت: براین اساس باید برنامه ریزی دقیقی برای تولید تمامی محصولات زراعی و باغی صورت گیرد و همه ساله قبل از شروع فصل کشت، میزان تولید مورد نیاز بازار داخل و خارج و سایز محصول در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی ادامه داد: تا زمانیکه الگوی کشت به منظور تنظیم بازار اجرا نشود، نوسان قیمت محصولات کشاورزی به سبب کاهش یا مازاد تولید ادامه خواهد داشت.

به گفته وی، اگرچه بار‌ها به نمایندگان مجلس و سایر مسئولان ذی ربط متذکر شده ایم که به منظور اجرای الگوی کشت تسهیلاتی ارزان قیمت در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، اما تا کنون توجهی به این موضوع نشده است.


بیشتر بخوانید:کشت فراسرزمینی تحت شرایطی قابل قبول است/ کشت محصولات استراتژیک نباید صد درصد فراسرزمینی باشد


خان محمدی در ادامه افزود: تا زمانی که الگوی کشت در مزارع و باغات عملیاتی نشود، رقابت در بازار میان تولیدکنندگان ایجاد نخواهد شد.

این مقام مسئول اجرای الگوی کشت را حلقه مفقوده بخش کشاورزی دانست و گفت: کشاورزان با اجرای الگوی کشت برحسب نیاز بازار داخل و میزان صادرات به امر تولید می‌پردازند در حالیکه در شرایط کنونی در برخی مواقع سطح زیر کشت محصول به قدری افزایش می‌یابد که در زمان برداشت با مازاد عرضه و در نهایت کاهش شدید قیمت در بازار روبرو می‌شویم.

خان محمدی ادامه داد: در برخی مواقع هنگام برداشت محصول، ازدیاد عرضه به دلیل کافی نبودن انبار و سردخانه مشکلات متعددی نظیر نوسان قیمت، عدم صرفه اقتصادی تولید برای کشاورز و از بین رفتن محصول به سبب نبود تقاضا در بازار را به همراه داشته است.

وی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات محصولات کشاورزی را عاملی مهم در جلوگیری از افت کیفیت و افزایش ضایعات در بخش دانست.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان تصریح کرد: اجرای الگوی کشت در جلوگیری از هدر رفت منابع پایه آب و خاک، افزایش بهره وری و تولید بهینه محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

انتهای پیام/

اجرای الگوی کشت حلقه مفقوده بخش کشاورزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۱۴ تير ۱۳۹۹
با الگوی کشت، کشور را به حد خودکفایی و حتی به صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر رساند.
آخرین اخبار