رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری که به طور خاص در کشور درخشیده است، جز فعال‌ترین و کارآمدترین معاونت‌های دادگستری استان به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  یداله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان  در نشست پایان سال که با حضور همکاران معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و معاونت منابع انسانی دادگستری کل استان کرمان برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۱۶۳۰ نفر قاضی و کارمند در سطح استان مشغول خدمات رسانی شبانه روزی هستند به طوریکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به نحو احسن پاسخگوی نیاز‌های جامعه می‌باشند که قطعا در عقبه و پشتیبانی این افراد نیرو‌های خدوم، با انگیزه و پرتلاشی در حال فعالیت هستند.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان با اشاره به اینکه در بخش‌های قضایی نیز کار شعب و بخش‌های مختلف بسیار دشوار است و هم کثرت کار بسیار زیاد بوده و هم مسئولیت دنیوی و اخروی را به همراه دارد.

موحد سپس با بیان اینکه کار معاونت‌های انسانی و پشتیبانی زمینه خدمت وتلاش سایر همکاران را فراهم می‌کند گفت: چنانچه حمایت‌های این معاونت‌ها کمرنگ شود، چرخ سایر بخش‌ها نیز از کار خواهد افتاد و حرکت این دستگاه به راحتی متوقف خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری که به طور خاص در کشو درخشیده است، جز فعال‌ترین و کارآمدترین معاونت‌های دادگستری به حساب می‌آید، حوزه‌ای که دارای نوآوری و خلاقیت در کار بوده و این امر مرهون تلاش واندیشه زلال و فعال همکاران این معاونت است.

موحد در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه هرجامعه‌ای صرف نظر از سنتی یا مدرن بودن آن، بنا به اقتضای فرهنگ، بافت اجتماعی و مناسبات اقتصادی خود با یکسری چالش‌ها و آسیب‌های اجتماعی مواجه است و به تعبیر ساده جامعه بدون آسیب اصلا وجود ندارد و تاکنون جز آمال بشر بوده و خواهد بود و با حضور حضرت، ولی عصر (عج) این اتفاق خواهد افتاد.

وی سپس افزود: منشا ارزش‌ها یا هنجار‌های اجتماعی در بسیاری از موارد الهی و مذهبی است و اغلب منشا آن نظم اجتماعی و منافع عمومی مطرح می‌باشد.

موحد با اشاره به اینکه باید به حیثیت معنوی و شخصیت افراد حرمت گذاشته شود، تاکید کرد: هرکس این ارزش‌ها را نقض کند با مجازات مواجه خواهد شد، همچنین امنیت عمومی دارای ارزش بالایی در جوامع بشری است و چنانچه این امنیت نیز نقض شود و رفتار منافی آن صورت گیرد، با واکنش مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: مساله اخلاق و عفت عمومی نیز از ارزش‌های والای جامعه به شمار می‌رود و مالکیت خصوصی افراد نیز مورد احترام است که نقض هریک از این موارد پاسخگویی را به همراه خواهد داشت، البته حریم خصوصی افراد نیز حرمت و ارزش دارد و چنانچه مورد تعدی قرار گیرد مسلماً مجازات‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: گاهی پدیده‌هایی مانند طلاق، حاشیه نشینی و اعتیاد در جامعه شکل می‌گیرد که زیان بار بوده، آسیب اجتماعی تلقی شده و لطمه شدیدی به جامعه وارد می‌کنند، اما نکته مهم‌تر مقابله با آسیب‌های اجتماعی است که از بدو حضور انسان در دنیا این آسیب‌ها وجود داشته و همواره نیز بشر خود را موظف به مقابله با این آسیب‌ها می‌داند، اما پرسش اساسی این است که چطور بایستی با این آسیب‌ها مقابله کرد؟

موحد اظهار داشت: مجازات، روش سنتی مقابله با آسیب‌ها بوده و اعتقاد بر این است که با ارعاب و تنبیه مجرم می‌توان از جرم پیشگیری کرد، اما در دو سه قرن اخیر بحث اصلاح و درمان به طور جدی مطرح شده است و باور بر این است که مجرم نباید تنها شلاق خورده و تنبیه شود، بنابراین اکنون تلفیقی از این دو انجام می‌گردد.

وی یادآور شد: ظرف مدت ۴۰ سال گذشته بحث جدی تری در جامعه بشری شکل گرفته است و آن اقدامات قبل از ارتکاب جرم، یعنی مقوله پیشگیری است، نباید منتظر ماند تا جرمی اتفاق بیفتد و آسیب اجتماعی رخ دهد سپس به فکر علاج افتاد! بنابراین پیش بینی، ارزیابی خطر ارتکاب جرم و مداخله در علل و عوامل وقوع آن، از طریق پیشگیری روی می‌دهد و پیشگیری برتر از درمان است چراکه هزینه‌های کمتری را نیز به جامعه تحمیل می‌کند.

موحد ادامه داد: بدست آوردن راه‌های پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی بحث نو و جدیدی بوده و اخیرا برنامه ریزان و سیاست گذاران متوجه شده اند که قبل از واکنش باید کار‌های کنش گرایانه و پیش دستی انجام شود.

وی گفت: باید تلاش شود در دوره ریاست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بر قوه قضائیه، یکی از برنامه‌ها کاهش ورودی پرونده و موجودی آن‌ها و در نتیجه چابکی دادگستری را دنبال کنیم.

موحد بیان کرد: سالیانه ۱۷ هزار پرونده تصادفات و ۲۳۰ هزار پرونده مصدومین ناشی از آن، حجم انبوهی از پرونده‌ها را در دادگستری ایجاد می‌کند که انتظار می‌رود معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به این موارد اهمیت بیشتری داده و در رابطه با کاهش این پرونده‌ها راهکار‌هایی را پیدا کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه سندعادی بسیاری از دعوا‌ها را ایجاد می‌کند، گفت: غالبا وقتی افراد فوت می‌کنند اموالی برجای می‌ماند و دعاوی ارث بسیاری از پرونده‌ها را به وجود می‌آورد، هرچند که سالیان سال این روال ادامه دارد و هر روز بر حجم آن افزوده می‌شود، اما انتظار می‌رود قوه قضائیه برای این مساله راهکار مناسبی را پیدا کند.

موحد افزود: می‌توان با خلاقیت، نواندیشی و چاره اندیشی در امور اجتماعی قدم‌های مثبتی برداشت و انتظار می‌رود در سال ۹۸ نیز همانند گذشته به صورت جدی‌تر در جهت حل و فصل مشکلات اجتماعی قدم برداشته شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان خطاب به همکاران اظهارکرد: امیدوارم در سال ۹۸ با اتکال به قدرت لایزال الهی و تجربیات سال‌های گذشته و سال ۹۷ بتوانید بیشتر از گذشته به مردم شریف استان کرمان و نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت کنید.
انتهای پیام/ی

می توان با خلاقیت، نواندیشی و چاره اندیشی در امور اجتماعی قدم‌های مثبتی برداشت

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار