کاویانی گفت: علی رغم افزایش جمعیت، میزان مصرف پنبه در صنایع نساجی طی سال‌های اخیر ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

خبر عید//کاهش ۱۵ درصدی مصرف پنبه / قاچاق پوشاک ضربه مهلکی به صنعت نساجی کشور وارد کردمحمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر قاچاق پوشاک بر صنعت نساجی کشور اظهار کرد: براساس آمار ۱۰ سال گذشته، علی رغم افزایش جمعیت مصرف پنبه در صنایع نساجی با روند نزولی روبرو بوده که این امر بیانگر واردات غیر قانونی پوشاک است.

وی از کاهش ۱۵ درصدی مصرف پنبه نسبت به سال‌های ۸۵ تا ۸۷ در کشور خبر داد و گفت: براساس آمار مصرف پنبه در سال ۸۵، ۱۴۴ هزارتن، سال ۸۶، ۱۵۸ هزارتن، سال ۸۷، ۱۴۸ هزارتن، ۸۹، ۱۰۷ هزارتن، ۹۰، ۱۱۲ هزارتن، ۹۱، ۱۲۶ هزارتن، ۹۲، ۱۰۸ هزارتن، ۹۳، ۱۱۲ هزارتن، ۹۴، ۱۰۵ هزارتن، ۹۵، ۱۱۱ هزارتن، ۹۶، ۱۲۴ هزارتن و ۹۷، ۹۸ هزارتن بوده است.

کاویانی ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت طی سال‌های اخیر مصرف پنبه باید در کشور افزایش می‌یافت که متاسفانه با ورود پوشاک قاچاق، صنعت نساجی با ظرفیت حداقلی به تولید ادامه می‌دهد.


بیشتر بخوانید: کاهش ۲۰ درصدی تولید پنبه در راه است/ضرورت واردات ۱۳ هزار تن پنبه تا پایان سال


وی با اشاره به اینکه ایران در زمره تولید کننده پنبه در جهان به شمار می‌رود، اظهار کرد:این درحالی است که واردات و قاچاق بی رویه پوشاک، تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از صنایع نساجی را به همراه داشته است.

مدیرعامل صندوق پنبه در ادامه افزود: علی رغم مازاد تولید، مجوز واردات پنبه در سال ۸۲ صادر شد که درنهایت این امر موجب شد تا کشاورزان رغبتی به کشت پنبه نداشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر عوامل موثر در کاهش تولید طلای سفید بیان کرد: سخت بودن زراعت پنبه، نبود همخوانی قیمت پنبه با سایر محصولات کشاورزی، طولانی بودن زمان زراعت پنبه و کاهش عملکرد در هکتار موجب شده کشاورزان به سمت و سوی کشت دیگر محصولات سوق داده شوند.

وی عملکرد تولید پنبه در هکتار را ۲ تن اعلام کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی با واردات بذور خارجی عملکرد تولید پنبه در هکتار را به ۴ تا ۵ تن در هکتار افزایش داده است که به سبب افزایش درآمد کشاورزان، سطح زیر کشت پنبه روبه افزایش است.

کاویانی در پایان با اشاره به اینکه پتانسیل خودکفایی تولید پنبه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر قیمت تضمینی پنبه همانند سایر محصولات کشاورزی مناسب باشد، به سبب افزایش سطح زیر کشت پنبه، صد درصد نیاز کشور از تولید داخل تامین خواهد شد چرا که پتانسیل تولید و صادرات پنبه در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

امکان خودکفایی تولید پنبه در کشور وجود دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار