پیش بینی می‌شود سال زراعی امسال از مزارع دیم و آبی آذربایجان شرقی بیش از ۹۵۰ هزار تن گندم برداشت شود.

پیش بینی برداشت ۹۵۰ هزارتن گندم در آذربایجان شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، نادر زارع تالیمدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ،از تامین شدن کود و نهاده‌های کشاورزی در استان خبر داد و افزود: کود مورد نیازکشاورزان برای بهاره به تدریج در اختیار شهرستان‌ها قرار خواهد گرفت.


وی گفت: برای تامین ادوات کشاورزی و استفاده نکردن از گاوآهن‌های خاک برگردان در سال گذشته ۴۸ دستگاه ادوات الگوئی کشاورزی حفاظتی با هزینه ۵ میلیارد و ۵۳۳ میلیون ریال و امسال نیز ۳۴ دستگاه با هزینه ۶ میلیارد و ۳۶۴ میلیون ریال در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.


 وی با اشاره به اینکه سال گذشته در ۷۲ هزار و ۸۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان عملیات کم خاک ورزی و بی خاک ورزی اجرا شده است افزود: برای امسال ۷۸ هزار و ۳۳۰ هکتار هدف گذاری شده است.


وی همچنین به میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی آذربایجان شرقی در سال زراعی اشاره کرد و ادامه داد: امسال بیش از ۱۴ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استانخسارت وارد شده است.


رییس بخش غلات موسسه تحقیقات دیم کشور هم از تولید ۴ نوع بذر گندم به نام‌های واران (مناسب کشت در شرایط دیم، کم باران و پرباران و نیمه مقاوم به زنگ زرد و زودرس) شالان (نیمه حساس به خوابیدگی و مقاوم به سرمازدگی) رحمت (زودرس با وزن هزار دانه خیلی درشت نیمه حساس) و کمال (زودرس با وزن هزار دانه) خبر داد.


مظفر روستایی با اشاره به تولید ۲ نوع بذر جو گفت: رقم آرتان که متحمل به تنش‌های سرما و خشکی و پر محصول و مقاوم به بیماری زنگ زرد و رقم قافلان با همین رقم متحمل به بیماری‌ها در مرکز موسسه تحقیقات دیم کشور برای کشت سال ۹۸ تولید شده است.


محسن قهرمان نژاد رییس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی استان هم بیان کرد: همه مالکان و صاحبان ادوات و ماشین آلات کشاورزی بدون پلاک، فقط تا پایان امسال فرصت دارند به پلاک گذاری آن‌ها اقدام کنند.


وی گفت: از اول سال ۱۳۹۸ هیچگونه سوخت مایع به ماشین آلات کشاورزی بدون پلاک، ارائه نخواهد شد.


شهرام نریمانی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان هم تصریح کرد: امسال ۱۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۴۰ هزار هکتار باغات استان بیمه شده است.


وی میزان غرامت پرداخت شده به خسارت دیدگان محصولات زراعی و باغی استان را ناشی از مخاطرات آب و هوایی و تغییرات جوی در سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد و خاطرنشان کرد: سال گذشته در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس به محصولات کشاورزی خسارت ۱۰۰ درصدی وارد شد.


نریمانی از اجرای طرح بیمه پایه محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: این طرح با کمترین پرداخت حق بیمه از سوی کشاورزان و بیشترین تعهد پرداخت غرامت خسارت محصولات کشاورزی اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

پیش بینی برداشت ۹۵۰ هزارتن گندم در آذربایجان شرقی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.