بطحایی گفت: مهم‌ترین استراتژی آموزش‌وپرورش در بخش مدیریتی و ساختاری، مدرسه محوری است.

به گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برنامه مدرسه محوری اظهارکرد: این گردهمایی در روز‌های پایانی سال برای همسویی و هماهنگی بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌ها بین مدیران ستادی و استانی برگزارشده است.

وی افزود: لازم است که روی واژه مدرسه محوری بیشتر بحث شود چراکه مهم‌ترین برنامه در بخش تحول مدیریتی و ساختاری مدرسه محوری است.

وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: طی سال‌های زیادی آموزش‌وپرورش به سمت مدرسه محوری حرکت کرده است، اما هر بار این طرح در سطح بررسی و استنادی باقی‌مانده و به مرحله اجرا نرسیده است که در حال حاضر با تلاش و پیگیری‌های همکاران ستادی و مدیران کل استان‌ها، این کار به‌تدریج وارد مرحله عملیاتی شده است.

بطحایی، مهم‌ترین استراتژی آموزش‌وپرورش در بخش مدیریتی و ساختاری را مدرسه محوری دانست و گفت: طرح مدرسه محوری باید آن‌قدر تکرار شود تا به یک مطالبه تبدیل شود البته مدرسه محوری قبل از این با برنامه‌هایی مثل مدرسه سبز و مدیریت آموزشگاهی دنبال می‌شد که در ادامه به دلایل مختلف متوقف شد.

شرایط ورود به بحث مدرسه محوری

وی تصریح کرد: نیروی انسانی توانمند، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در اختیارداریم لذا شرایط برای ورود به مدرسه محوری فراهم‌شده است.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه طرح مدرسه محوری را از سال گذشته شروع کرده‌ایم، گفت: این برنامه به‌خوبی پیشرفت کرده است هرچند که سرعت کم است و باید موانع را برطرف کنیم.

تعاریف مدرسه محوری

بطحایی در ادامه اضافه کرد: تعریف مدرسه محوری اولین موضوعی است که در این برنامه مورد مناقشه بود.

وی با اشاره به یکی از تعاریف مدرسه محوری، اظهار کرد: طرح مدرسه محوری تفویض اختیار و زمینه‌سازی گسترش و خلق مشارکت ذی‌نفعان در راستای ارتقای کیفیت‌بخشی مدرسه است.

بطحایی اضافه کرد: برنامه مدرسه محوری یک طیف است که از یک سمت آن حرکت کرده‌ایم و به سمت دیگر آن در حال نزدیک شدن هستیم بنابراین نمی‌توانیم بگوییم اکنون مدرسه محوری نداریم و قراراست در آینده کاملاً مدرسه محوری داشته باشیم.

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: هرچقدر از مدرسه اختیار را بگیریم یعنی روی این طیف به سمت عقب‌رفته‌ایم و هرچقدر اختیار دهیم به سمت مثبت طیف حرکت کرده‌ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: ستاد راهبردی برای مدرسه محوری پیش‌بینی و اجرایی شده و در اولین گام بخشنامه به ادارات کل استان‌ها ارسال‌شده است که در آن تفاهم‌نامه‌ای با مدارس منعقد خواهد شد تا عملکرد مدرسه بر اساس همان تفاهم‌نامه ارزیابی شود.

وزیرآموزش‌وپرورش تأکید کرد: به سمتی حرکت کنیم که مدرسه باور کند از عهده حل مشکلاتش برمی‌آید و مخاطب اصلی را به‌تدریج مدیر مدرسه و مدرسه قرار دهیم تا به این باور برسند.

بطحایی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در موضوع مدرسه محوری، اظهار کرد: ارزیابی کیفیت تضمین مدرسه (شفافیت عملکرد)، انتخاب و انتصاب مدیران مدارس، نظام سنجش شایستگی حرفه‌ای مدیران، توانمندسازی نیروی انسانی، برنامه ویژه مدرسه و باز مهندسی ساختار تصمیم‌گیری از برنامه‌های مدرسه محوری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.