آبروی مومن به اندازه‌ای اهمیت دارد که خداوند آن را از کعبه بالاتر می‌داند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حفظ آبروی مومن از واجباتی است که در آیات و روایت به آن اشاره شده است. حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در این باره توضیحاتی ارائه کرده اند.

نباید وارد حیاط خلوت زندگی دیگران شویم + فیلم

این کارشناس مذهبی درباره اهمیت موضوع آبروی انسان گفت: یکی از مصادیق عبارت حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ در دعای تحویل سال، این است که انسان تلاش کند در سال جدید حریم و آبروی دیگران را بیش لز پیش حفظ کند. من به عنوان یک مسلمان نباید به خود اجازه دهم که وارد حیاط خلوت و زندگی خصوصی دیگران شوم. در روایات و آیات تجسس در زندگی دیگران و ریختن آبرو به شدت نهی شده است. درباره بحث آبرو در قرآن دو بار کلمه «وجیه» استفاده شده است. وجیه یعنی آبرومند. عده‌ای از دشمنان می‌خواستند، آبروی دو فرستاده خدا را ببرند. آن دو پیامبر حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) بودند. آنجا خداوند تمام قد از حیثیت این دو پیامبر دفاع می‌کند که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

نباید وارد حیاط خلوت زندگی دیگران شویم + فیلم

وی افزود: امام صادق (ع) فرمود: اگر کسی یک حرکتی را از برادر مومن خود دید؛ سپس جای دیگر آن را نقل کرد و انگیزه اش این بود که بخواهد او را ترور شخصیت کند، خدا او را به شکل بدی مجازات می‌کند؛ آن فرد در همین دنیا چوب عمل زشتش را می‌خورد، هر چند که نتیجه این کار در قیامت محفوظ است. اگر کسی آبرویش را ببرد، خدا آبروی او را می‌برد. اگر هم کسی آبروی مومنی را حفظ کند، خدا آبرویش را حفظ می‌کند. خیلی سفارش شده است که حرمت مومن و آبروی او، جان مومن و حیثیت او از کعبه بالاتر است. در سال جدید باید با خدا پیمان ببندیم که در حفظ آبروی مومنان کوشا باشیم و به خود اجازه ندهیم که به راحتی درباره افراد قضاوت کنیم.

ویدیو مشروح صحبت‌های حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حائری زاده را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

دانلود

انتهای پیام/

آبروی مومن از کعبه بالاتر است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
حریم خصوصی افراد گوش کردن خیلی کار زشتیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۹ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
چه حرفا. .

کی گوش کنه .
ملت کارشون شده.
اگ تجسس نکن میترکن.
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه
۲۲:۱۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
حالم از عمه ام وزن عموم به هم میخوره علاقه شدید به تجسس در زمینه خانواده ما دارند جالب خدا در کاسه شان میذاره ولی بازم همونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
سلام
حاج اقا این حقیر سی و هفت سال است خادم و کلید دار و امانتدار حسینیه محل و از جانبازان هشت سال دفاع مقدس هستم اشخاصی بدون دلیل و سند طومار امضا کردند گفتند مال حسینیه را .............. و برا هر جا توانستند فرستادند از همه جالبتر اکثر امضاها جعلی هست
آبرو و حیثت اجتماعی خانوادگی حقیر را بردند و مشکل روحی هم پیدا کردم
تکلیف چیست
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۴۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
چرا نباید در زندگی دیگران تجسس کرد؟به دلیل آنکه خداوند جل جلاله در قرآن کریم فرموده و توسط حضرت رسول الله محمد مصطفی ص آل طیبین و طاهرین معصومین س ع بیان و تاکید شده سوره ۴۹: الحجرات - جزء ۲۶ آیه دوازده : اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ ﴿۱۲﴾ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏ اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏ پذير مهربان است (۱۲) . وسلام و صلوات . لبیک یا رسول الله ص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
پناه بر خدا از زبان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
با تاسف زیاد در گزینش شرکت نفت حتی کوچکترین مسائل ما را سوال کردند.
Iran (Islamic Republic of)
بیننده
۱۶:۳۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
حاج آقا اگر فردی تهمتی به فردی بزند و بخاطرش آن فرد را به نا حق تا پای دار ببرد، مجازاتش در این دنیا چی باید بشه
تا اون روز که به یکی از عزیزانم تهمتی زده شد که آبرومون و زندگیمون تحت الشعاع قرار گرفت و بخاطرش مادرم سلامتیشو از دست داد . خدا لطف کرد و خودش حقیقت رو اثبات کرد. ولی جواب دل شکسته مون چی میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
پیامبر ص فرمودند
پروردگارم هفت چیز را به من سفارش فرمود:
اخلاص در نهان و آشکار،
گذشت از کسى که به من ظلم نموده
بخشش به کسى که مرا محروم کرده
رابطه با کسى که با من قطع رابطه کرده
و سکوتم همراه با تفکّر باشد
نگاهم براى عبرت باشد.
.................
بخشش را از خورشید بیاموز
محبت را بی محاسبه پخش کن،
دروازه های قلبت رابه روی همه بگشا
و باورداشته باش خدایی که در این نزدیکیست،
بهترینها را برایت رقم زده است.
Netherlands
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۶ فروردين ۱۳۹۸
خدایا همه ما را ببخش و بیامرز
خدایا سخت محتاجتیم...........
آخرین اخبار