به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان علیرضا فغانی درباره برگزاری کلاس توجیهی داوران لیگ برتری بیان کرد: سال‌های پیش در طول فصل تنها ۲ کلاس برگزار می‌شد. یک کلاس سه تا چهار روز ابتدایی فصل و دیگری ۲ تا ۳ روز بین فصل. خوشبختانه اکنون هرماه کلاسی یک روزه داریم که داوران در آن شرکت کرده و اتفاق‌های مثبت و منفی‌ای که در طول ماه افتاده است با هم مرور می‌کنیم تا در جهت اصلاح اشتباهات گام برداشته شود.

باید ایرادهای سیستم VAR رفع شود

او درباره مکاتبات فدراسیون فوتبال با فیفا برای استفاده از سیستم VAR در رقابت های لیگ برتر بیان کرد: در جایگاهی نیستم که درباره این موضوع نظر بدهم اما ۲ باری که سیستم را به صورت آفلاین تست کردم ایرادهایی داشت که در جهت رفع آنها تلاش می شود. حال باید اینکه چه مکاتبات و تعاملاتی با فیفا برای استفاده از VAR صورت می گیرد به عملکرد مسئولان فدراسیون و کمیته داوران باز می گردد.

با عشق و علاقه کار می کنیم و پرداخت نشدن حقوق داوران ارتباطی به اشتباهات آنها ندارد

فغانی درباره اینکه شنیده می شود دستمزد پایین داوران تمرکز آنها را از بین برده است، گفت: با عشق و علاقه کارمان را انجام می دهیم و اتفاق هایی که در طول بازی ها می افتد هیچ ارتباطی به دستمزد داوران ندارد. وضعیت پرداختی به داوران و حق الزحمه مان را می دانیم و با علم به این موضوع به داوری ورود کردیم. با مقایسه کردن دستمزد داوران و فوتبالیست ها موافق نیستم و موفقیت تیم های داوری را هم نمی توان با فوتبالیست هایمان مقایسه کرد. نمی توانیم بگوییم وقتی در رده بندی جام جهانی قضاوت کرده ایم یعنی داوری ایران از فوتبالش جلوتر است. خوشبختانه در لیگ برتر هر پنج- شش هفته یک بار حق الزحمه ها پرداخت می شود  اما  در لیگ های پایین تر دستمزدها خیلی پایین است و داوران با گذشت مدت زمان بیشتری پولشان را دریافت می کنند.

شرکت نایکی تمام ایرانی ها را تحریم کرده است و من هم در جام ملت های آسیا لباس های آدیداس را پوشیدم

او درباره تحریم شدنش از سوی شرکت نایکی اظهار داشت: شرکت نایکی تمام ایرانی ها را تحریم کرده است و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. در جام ملت های آسیا هم با هماهنگی AFC از لباس های آدیداسی که فیفا برای جام جهانی در اختیار ما قرار داد استفاده کردیم. مشکل خاصی هم وجود ندارد.

همیشه دنبال سیبل کردن یک نفر و حمله مجازی به او هستیم

داور بین المللی فوتبال ایران درباره کم لطفی هایی که از سوی تیم ها و هوادارانشان به داوران صورت می گیرد، گفت: رویه ای که از ابتدای داوری ام پیش گرفتم این بوده که نه با تعریف ها زیاد خوشحال شدم و نه با انتقادها خللی در کارم ایجاد شده است. نمی خواهم درباره فرهنگ و رفتار مردم صحبت کنم اما خوب نیست تمام اتفاق های مثبتی که یک داور در عرصه بین المللی برای ایران رقم زده است به دلیل مصاحبه ۲ دقیقه ای یک مربی یا بازیکن فراموش کنیم. همیشه دنبال سیبل کردن یک نفر و حمله مجازی به او هستیم اما این مسائل برای من مهم نیست چراکه در زندگی ام هجمه بدتر از این را هم تجربه کرده ام و همیشه سعی داشتم روی کارم تمرکز کنم.

نام کانال تلگرامی«آکادمی داوری» را تغییر بدهند

فغانی درباره ممنوع بودن داوران و ناظران از فعالیت در یک کانال تلگرامی اظهار داشت: برخی داوران جوان یک کانال تلگرامی به نام آکادمی داوری راه انداخته اند. وقتی چنین اسمی برای یک کانال تلگرامی انتخاب می شود یعنی آن کانال باید زیرمجموعه فدراسیون فوتبال بوده  و کارهای آموزشی انجام بدهد. اوایل تشکیل این کانال کارهای خوبی انجام شد اما اینکه فعالیتشان با تشکیلات داوری فدراسیون هماهنگ نیست مشکل ایجاد می کند. می توانند با تغییر نام کانال فعالیتشان را ادامه بدهند. من از اول هم عضو این کانال نبودم.

نظر کارشناس برنامه ۹۰ یک نظر است اما تصمیم های من در بازی نساجی- پرسپولیس درست بود

او درباره اینکه مسعود مرادی، کارشناس برنامه ۹۰ اعلام کرده فغانی در بازی نساجی- پرسپولیس اشتباهات تاثیرگذاری مانند پذیرفتن گل آفساید نساجی و اعلام نکردن پنالتی برای پرسپولیس را مرتکب شده است، گفت: مرادی نظر خودش را گفته است. همانکونه که حسین عسگری و سعید مظفری زاده هم نظر خودش را گفته است. ضمن احترام به نظر مرادی که فقط یک نظر است باید بگویم دست جورجی ولسیانی در حالت عادی بود و من و کمک داور پشت دروازه اعتقادی به اعلام پنالتی نداشتیم. در صحنه مشکوکی هم که روی مهدی ترابی اتفاق افتاد طبق آنچه خودم دیدم آن صحنه پنالتی نبود. همه از اشتباهات داوری به ضرر خودشان صحبت می کنند. این وسط چه کسی سود برده است؟ باید انصاف داشته باشیم و روزهایی که اشتباه داوری به سودمان بوده است هم یادمان بیاید. وقتی در بازی پرسپولیس- سپاهان از دیدگاه کارشناسان اشتباه کردم جزء داوران برتر شدم اما اکنون چنین هجمه هایی برای من ایجاد شده است.


بیشتر بخوانید

فغانی: انتقاد کردن در فوتبال ایران جدید نیست

تیم داوری علیرضا فغانی در مسابقات آسیایی تغییر کرد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار