موسوی گفت: شرکت راه آهن از دولت درخواست کرده که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین قطعات یدکی مسافری ارائه شود که همچنان منتظر تأیید آن از سوی هیئت دولت هستیم.

درخواست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین قطعات یدکی قطار‌های مسافری / قطار‌های حومه‌ای در آینده‌ای نزدیک زیرمجموعه راه آهن می‌شوندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موسوی معاون مسافری راه آهن در مراسم رونمایی از قطار‌های ۵ ستاره نور در نشست خبری با بیان اینکه شرکت‌های حمل و نقل مسافری با توجه به افزایش قطار‌های مسافری توانسته‌اند برند قطار‌های ۵ ستاره را از آن خود کنند، گفت: قطار‌های ۵ ستاره با کیفیت بسیار مطلوب نسبت به قطار‌های ۴ ستاره و ۳ ستاره مسافران را جا به جا می‌کنند و این اقدام یکی از سیاست‌های همواره مورد تأیید در راه آهن بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش مسافری شاهد ارتقاء کمیت و کیفیت در جا به جایی مسافران هستیم، گفت: ما در ارتقاء کمیت علی رغم آنکه تعدادی از ناوگان بالای ۳۰ سال عمر را (۴۵ تا ۵۵) از دست داده‌ایم، شاهد رشد ۱۳.۸ درصدی جا به جایی مسافران هستیم.

موسوی تأکید کرد: از ابتدای سال ۲۷ میلیون نفر مسافر را جا به جا کردیم که نسبت به سال گذشته رشد ۱۳.۸ درصدی داشته و در بخش حومه‌ای ۱۹.۸ درصد و در بخش بین شهری ۱۱.۷ درصد رشد داشته‌ایم.

معاون مسافری راه آهن با بیان اینکه در بخش ارتقاء کیفیت برنامه‌های بسیار زیادی در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: درباره ارتقاء کیفیت ناوگان با مشکلات بسیار زیادی رو به رو بودیم که در این بخش با شرکت‌ها صحبت کردیم تا بدون افزایش تسهیلات نسبت به نوسازی و بازسازی ناوگان خود اقدام کنند.

وی افزود: اگر چه به اندازه خروج ناوگان ورود ناوگان نو نداشته‌ایم، اما برای ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به مسافرین، رتبه بندی‌های شرکت‌ها افزایش یافته و مطالعات نشان می‌دهد که توانسته‌ایم با کشور‌های پیشرفته و همسایه رقابت‌های خوبی داشته باشیم.

موسوی تأکید کرد: بر اساس مطالعات ناوگا‌ن‌ها، خدمات راهوری، مسافری و تجهیزات، قطار‌ها به ۵ ستاره، ۴ ستاره، ۳ ستاره و ۲ ستاره تقسیم بندی می‌شوند.

معاون مسافری راه آهن افزود: امسال در ایام پیک نوروز و برای اولین بار نوع قطار و ستاره‌های آن را در سایت راه آهن درج کرده‌ایم و مسافران می‌توانند بعد از خرید بلیت قطارها، نوع قطار، تعداد ستاره‌ها و امکانات بارگزاری شده در بخش خدماتی و مسافری مطلع شوند.

وی تأکید کرد: ما نظارت مستمر بر عملکرد شرکت‌ها خواهیم داشت و شرکت‌های حمل و نقل مسافری نسبت به ارتقاء درجه خود فعالیت‌های مستمری در این حوزه انجام داده‌اند و قطار‌های ۴ تخته و ۴ ستاره خود با انجام پیگیری‌های لازم و استاندارد‌های تعریف شده، دکوراسیون و کوپه‌های خود را تغییر دادند.

موسوی افزود: هدف ما آن است که بر اساس تقسیم بندی‌های صورت گرفته، قطار‌ها در شرکت‌های حمل و نقلی ۵ ستاره، ۴ ستاره و قطار‌های ۶ تخته ۲ ستاره و ۳ ستاره را افزایش دهیم.

معاون مسافری راه آهن با اشاره به اینکه در ایام پیک نوروز ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر صندلی ایجاد کرده‌ایم، گفت: تا به امروز ۷۰ درصد از بلیت های قطار‌ها پیش فروش شده و از تاریخ ۱۵ بهمن ماه تا به امروز از طریق اینترنت و مراکز فروش این بلیت ها فروخته شده‌اند.

وی گفت: هزار و ۸۰۰ مرکز مجاز فروش بلیت ایجاد شده و بلیت ها در این مراکز به فروش می‌رسند و همچنان ۳۰ درصد از ظرفیت فروش بلیت ها در این بخش‌ها باقی مانده است.

موسوی گفت: ۵۰ درصد از پیش فروش بلیت ها از طریق اینترنت فروخته شده و از تاریخ ۱۸ بهمن ماه کل ظرفیت فروش بیلت ها در مراکز مجاز و اینترنت عرضه شده است.

معاون مسافری راه آهن با اشاره به اینکه توجه ویژه‌ای به خدمات ایستگاهی در طی امسال و ایام نوروز شده است، گفت: برای ایام نوروز کلیه نمازخانه‌ها و ایستگاه‌ها بازسازی، بهسازی و نوسازی شده و اقدامات بسیار خوبی به ویژه در ایستگاه‌های راه آهن تهران - مشهد که همواره شلوغ است انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه قطار‌ها بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۹۴ هیچ افزایش قیمتی نداشته‌اند، گفت: در تیر ماه امسال قیمت بلیت قطار‌ها ۱۰ درصد افزایش یافته و با توجه به صحبت‌هایی که با شرکت‌های حمل و نقل ریلی داشته‌ایم دستور داده‌ایم که در ایام پیک نوروز هیچ کدام از مسیر‌های ریلی افزایش قیمت نداشته باشند.

موسوی تأکید کرد: ۱۰ رام از قطار‌های مسافری ما ۵ ستاره هستند که به دلیل سرمایه گذاری بسیار زیادی که این بخش انجام شده، قیمت بلیت این قطار‌ها آزاد پیش بینی شده است.

معاون مسافری راه آهن یادآوری کرد: در قرارداد دستورالعمل این شرکت‌ها آمده است که حداکثر قیمت بلیت قطار‌های مسافری ۵ ستاره، ۳ برابر قیمت بلیت قطار‌های ۴ تخته ۳ ستاره باشد.

بیشتر بخوانید: آغاز پیش‌فروش بلیت قطار‌های نوروزی از ۱۶ بهمن/ قیمت بلیت‌ها افزایش نمی‌یابد

وی گفت: شرکت‌های حمل و نقل مسافری از ابتدای امسال تا ابتدای اسفند ماه ۵۲ میلیارد تومان تخفیف ارائه کردند تا از این طریق بتوانند هم یک رقابت سالم داشته باشند و هم اقدام به جذب مسافر کنند.

موسوی با اشاره به اینکه مجموعه اقتصاد مسافری در اقتصاد ملی سودده است، گفت: با توجه به صرفه جویی سوخت ناشی از حمل و نقل مسافر در جاده‌ها و کشته شدگان جاده‌ها و همچنین بهبود وضعیت محیط زیست حمل و نقل ریلی در بخش مسافری سودده است و در اقتصاد ملی به ازای ۲۷ میلیون مسافر کاملا سودده است، اما آیا این اقتصاد برای حمل و نقل مسافری هم سودده بوده است؟

معاون مسافری راه آهن اظهار کرد: متأسفانه حمل و نقل ریلی در بخش مسافری در اقتصاد ضعیف است و اگر برخی از شرکت‌ها هم سودده باشند، درآمد آن‌ها مساوی است با هزینه‌هایی که انجام می‌دهند.

وی گفت: راه آهن به خاطر اقتصاد ملی و رونق این بخش هزینه‌ حق دسترسی را دریافت نمی‌کنند و ۵۰ درصد هزینه‌های لوکوموتیو را هم به شرکت‌های حمل و نقلی تخفیف می‌دهند، اما با این وجود وضعیت شرکت‌های حمل و نقلی خوب نیست و ما در آئین‌نامه ۹۸ پیش بینی تسهیلات ارزان قیمت را کرده‌ایم تا این شرکت‌ها بتوانند واگن‌های خود را بازسازی و نوسازی کنند.

موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای کمک به شرکت‌های حمل و نقل ریلی، اظهار کرد: ما درخواستی از دولت داشته‌ایم و در کمیسیون دولت و همچنین کمیسیون اصلی مطرح کرده‌ایم تا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین قطعات یدکی بخش مسافری انجام شود و این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی مطرح شده و ما منتظر تأیید آن از سوی هیئت دولت هستیم.

معاون مسافری راه آهن گفت: ۳۰ میلیون دلار حجم کل هزینه ارزی است که باید به شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای قطعات یدکی ارائه شود.

وی با بیان اینکه سیاست راه آهن آن است که از متخصصان و صنعت گران بومی سازی برای نوسازی و بازسازی ناوگان‌ها استفاده کنند، گفت: این موضوع همچنان مورد پیگیر است و ما از تولید کنندگان داخلی استقبال می‌کنیم.

موسوی به قطار‌های حومه‌ای اشاره کرد و گفت: بر اساس تکلیف برنامه ششم که توسط راه آهن تهیه شده کار‌های کارشناسی انجام شده و در کمیسیون تخصصی و کمیسیون‌های دولت مطرح شده است که شرکت قطار‌های حومه‌ای زیر مجموعه راه آهن شوند و در شرکت راه آهن خطوط مستقل حومه‌ای جهت ساماندهی این حوزه ایجاد شوند.

معاون مسافری راه آهن گفت: با توجه به استقبال ویژه مسافران از خطوط قطار‌های حومه‌ای این اقدام مطرح شده که بعد از ابلاغ اساسنامه آن اجرایی می‌شود.

وی افزود: بودجه همه مسائل از اعتبارات ملی و اعتبارات درآمد هزینه‌ای تأمین می‌شود.

انتهای پیام/

تخفیف ۵۲ میلیارد تومانی شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای بلیط مسافران از ابتدای ۹۷

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار