ششمین همایش شورا‌های فرهنگ عمومی استان تهران در تالار ایوان شمس برگزار شد.

فرهنگ عمومی فصل مشترک عقاید و ارزش‌هاستبه گزارش خبرنگار   گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین همایش شورا‌های فرهنگ عمومی استان تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، محسنی بندپی استاندار تهران، جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد تهران و اعضای شورای فرهنگ عمومی استان تهران در سالن اجتماعات ایوان شمس برگزار شد.

احمد جاودانی ضمن خیرمقدم به مهمانان و روحانیون معظم طی سخنانی اظهار کرد: از حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد تشکر ویژه دارم که با حضور او همایش‌های شورا‌های فرهنگی استان به صورت منسجم و منظم برگزار می‌شود.

در ادامه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی و اهالی رسانه گفت: قطع به یقین با هدایت و راهبری‌های ائمه جماعات در شهرستان‌های استان و حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد می‌توانیم بر مشکلات فعلی فرهنگی غلبه کنیم.

وی افزود: ما برای حل مشکلات اول باید تعریفی از فرهنگ عمومی ارائه دهیم؛ فرهنگ عمومی فصل مشترکی از باور‌ها و ارزش‌ها و شبکه‌ای در هم تنیده است.

محسنی بندپی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این فرهنگ را خلقیات، ارتباط‌های فردی و اجتماعی، حفظ محیط زیست، مشارکت‌های اجتماعی، مسئولیت پذیری، افزایش مهارت زندگی و فرزندپروری تشکیل می دهد و در این بخش باید یکسری از کلیدواژه‌ها از جمله گفتمان سازی اقتصادمقاومتی، سرمایه اجتماعی، سلامت و نشاط اجتماعی، ایثار و شهادت، استفاده از جوانان و معرفت دینی بزرگنمایی شود.

استاندار تهران با بیان اینکه مهمترین شورای فرهنگی هر شهر شورای فرهنگ عمومی آن است، گفت: نقشه عملی ما باید تقویت راهکار‌های پیشگیرانه باشد. تغییر شرایط زندگی، افزایش فضا‌های مجازی و... آسیب‌هایی را به جامعه وارد کرده که با بهره گیری از اندوخته‌های علما می‌توانیم از وقوع جرم‌ها پیشگیری کنیم.

در ادامه سید محمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه استفاده از تجربیات علمی و عملی حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد و دکتر محسنی را باید مغتنم شمرد، گفت: ما در دوره جدید ابتدا یک آسیب شناسی انجام دادیم. حدود ۱۰ هزار نفر عضو شورای فرهنگ عمومی هستند که طبق قانون نماینده ولی فقیه در هر استان رئیس شورا، استاندار نایب رئیس و مدیرکل ارشاد هم دبیر آن هستند.

وی افزود: عدم تشکیل منظم جلسات، عدم حضور برخی از اعضای اصلی در جلسات و طرح موضوعات غیرمرتبط از جمله این آسیب‌ها بود.

موالی زاده اظهار کرد: در این نشست باید هرآنچه که مربوط به فرهنگ عمومی است، بیان شود. در حال حاضر اصلاح فرهنگ عمومی از سایر امور مهمتر است. ولایت مداری و روحیه انقلابی مردم مولفه‌های قدرتمند فرهنگ عمومی ماست. البته در کنار رویش‌ها ریزش هم داشته ایم، به هرحال فرهنگ سازی کار سخت و مهمی است که زمانبر نیز هست.

در ادامه روسای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های استان تهران، گزارشی از جلسات و عملکرد‌ها شورا در دوره جدید ارائه کردند.

امنیت در جامعه یا محصول فرهنگ عمومی است و یا محصول حضور پلیس

سپس حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد ضمن تشکر از موالی زاده، جاودانی و ائمه جمعه شهرستان‌ها طی ایراد سخنانی گفت: امید است در سال آینده شورای فرهنگی استان تهران با یک جهش و یک حرکت معنادار و تاثیرگذار روبرو باشد و عموم از برکاتش استفاده کنند.

وی افزود: گاهی نگاهمان به کاستی‌ها و ضعف هاست؛ البته وقتی جامعه را می‌نگریم و با مسائل روبرو می‌شویم. ما وقتی خودمان را نگاه می‌کنیم، جز حسن چیز دیگری نمی‌بینیم در صورتی که باید با نگاه به خود معایب و با نگاه به دیگران حسن هایشان را ببینیم.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: وقتی نگاهمان درست باشد، سرمایه‌های فرهنگی را هم بهتر خواهیم دید.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: امنیت در جامعه یا محصول فرهنگ عمومی است و یا محصول حضور پلیس. اگر ما پلیس را آنگونه که باید تقویت می‌کردیم، تعداد جرایم در ایران به صفر می‌رسید.

وی ادامه داد: فرهنگ عمومی محصول خدمت متقابل اسلام و ایران است. اسلام و ایران گره خورده و این فرهنگ را آفریده اند و وظیفه ما استحکام ریشه‌های آن است.

امام جمعه موقت تهران در پایان تاکید کرد: باید از خود شروع کنیم؛ مرتب به خود بپردازیم. امید است سال ۹۸ سال پرداختن شورای فرهنگی به خویشتن باشد و اعضای شورا اول خود را ببینند.

انتهای پیام/

 

ششمین همایش شورا‌های فرهنگ عمومی استان تهران برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.