حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعداد کم طرحهای لباس گفت: خوشبختانه طراحی به تدریج جایگاه خود را در کشور به دست آورده است. شاید پیش از این ما نمیتوانستیم به قدر کافی نمونهها را در جامعه معرفی کنیم، اما در حال حاضر طراحیها به تولید تبدیل میشوند. البته من هم موافقم که تعداد آنها به قدر کافی نیست، شرایط مطلوب را نداریم و تا رسیدن به آن شرایط ایده آل تلاش بسیار لازم است.
وی ادامه داد: سایر نهادها به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس قانون وظیفه دارد که به اتحادیهها کمک کند تا اتحادیهها وارد تولید شوند. به هر حال تولید در اختیار نهادهای بیرون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که البته همه آنها عضو کارگروههای ساماندهی مد و لباس هستند و ما در حال حاضر پیگیر مطالبات مردم از طریق امکانات قانونی هستیم، اما این مسئلهای زمان بر است.
قبادی با بیان اینکه در برخی از مناطق در تجمع ارضی لباسهای ایرانی اسلامی، شاهد نمونههای خوب هستیم اظهار کرد: یک نکته بسیار مهم این است که در این چند وقت، طراحی کم کم جایگاه خود را بین تولیدکنندگان باز میکند، اما تعداد آن کافی نیست و باید سرعت تولید بیشتری پیدا کند. بنابر گزارش های اتحادیههای صنفی، در حال حاضر تولید بسیاری از لباسهای بانوان به ویژه لباسهای اجتماعی آنان، ایرانی است و در سال حمایت از کالای ایرانی، اکثر تولیدهای لباس ایرانی بود.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به اینکه تعامل تولیدکنندگان با طراحان لباس چگونه است، گفت: امروزه حضور تولیدکنندگان در جشنوارهها برای انتخاب طرح افزایش پیدا کرده است. البته ممکن است یکسری از فروشگاهها به دلیل اینکه خودشان تولیدکننده نیستند، در جشنوارهها حضور نداشته باشند. در حال حاضر نیاز مصرف جامعه برای تولید مانتو در سال ۴۰ میلیون و برای شال و روسری ۱۵۰ میلیون عدد است که حجم بسیار بالایی بوده و تولید ۴۰ میلیون مانتو در سال کار سخت و دشواری است، البته این سرانه نیاز جدی و مهم تنها به کشور ما اختصاص دارد. برخی از تولیدکنندگان مجتمعهای بزرگ و معتبر را خودمان دعوت و پیشنهاد کردیم که با طراحها در تعامل باشند، البته موافقم که با برخی از تولیدکنندگان کوچکتر این ارتباط برقرار نشده که باید هرچه سریعتر برقرار شود.
وی در توضیح گرانی لباسها بیان کرد: مهمترین عامل تولید در بین تولیدکنندگان صلاح و صرفه اقتصادی است، ما تلاش میکنیم که نگاه اقتصادی بیشتری بین طراحان ایجاد شود، زیرا به یاد دارم که پیشتر تولیدکنندگان معترض بودند که طرحهای ارائه شده قابلیت اجرایی و صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین از طراحان خواستیم که نگاه طراحی را به درخواست مردم و بازار نزدیک کنند، این اتفاق تا حدود زیادی افتاد و در حال حاضر سالانه طرحهای بسیاری وارد جامعه میشود که تولیدکنندگان هم به خوبی از آنها استقبال میکنند.
قبادی افزود: ساختار شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس) سندی موثق برای اثبات این میزان از استقبال است. امسال هم در مجموع بیش از ۲۱۰ اثر از ۵۵۰ طرح بخش مسابقهای لباس به تولید انبوه رسید و وارد بازار شد. در کل از همه ابزارهای موجود استفاده میکنیم تا نگاه طراحان به نگاه بازار و نیاز مردم نزدیک شود و از طرفی دیگر نگاه تولید کنندگان به طرحهای ایرانی افزایش یابد.
وی در ادامه در خصوص اقدامات صورت گرفته برای بخش عفاف و حجاب و کاهش قیمت چادر اظهار کرد: امسال یکی از مشکلات جدی تامین مواد اولیه بود که با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی بخشی از مواد اولیه این حوزه تامین شد. قبول دارم ما در حوزه عفاف و حجاب در مضیقه هستیم؛ چادر و پارچه چادری محصول مورد نیاز جامعه ماست که در حال حاضر تامین آن به شدت مشکل است.
قبادی افزود: با توجه به هزینه هایی که در مرحله تهیه و تولید چادر صرف می شود، قیمتی که به دست مردم میرسد رضایت بخش نیست و اگر دغدغه فعالان عفاف و حجاب نبود، مردم باید این اقلام را با هزینه های سنگین تر تامین میکردند. البته امیدواریم تا زمان نمایشگاه عفاف و حجاب که اردیبهشت سال آینده است، شرایط بهتری مهیا شود.
دبیر کارگروه مد و لباس درباره راهکارهای رفع این مشکل اظهار کرد: یکی از کارهایی که در جشنواره فجر امسال انجام شد این بود که طراحان ایرانی به سمت استفاده از پارچه ایرانی سوق پیدا کنند. اگر این کار انجام شود، در قیمت تمام شده محصولات تاثیر می گذارد. ما از طراحان خواهش می کنیم که نگاهشان را به استفاده از پارچه ایرانی معطوف کنند. اگر این محصولات به تولید انبوه برسد و با تلفیق زیبای پارچه و هنر ایرانی همراه باشد، قیمت های آن تا حد چشمگیری کاهش می یابد.
وی همچنین درخصوص برخی از طراحی ها از جمله طراحی لباس های توری که متناسب با فرهنگ و عقاید جامعه نیست، گفت: طراحی تور برای لباس اجتماع به هیچ وجه مورد تایید کارگروه ساماندهی مد و لباس نیست؛ قطعاً نیروی انتظامی و اتحادیه های صنفی هم با این مورد برخورد خواهند کرد. پارچه تور با توجه به اقتضاهایی که دارد و با توجه به قواعدی که ما در جامعه داریم، اصلا مناسب طراحی لباس های اجتماعی نیست.
قبادی تاکید کرد: ما از طراحان می خواهیم که اصلا وارد این نوع طراحی ها نشوند؛ اگر هم توانمندی در این حوزه دارند به کاربرد لباس توجه کنند. کاربرد لباس اجتماع با سایر لباس ها فرق دارد. شاید تا پارسال ما تعریفی برای این عرصه نداشتیم، اما از سال گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس، تعریف درستی از لباس اجتماعی و... را تبیین کرد که همه طراحی ها و تولیدها باید مطابق با آن تعاریف باشند.
انتهای پیام/
خدا نگذره این طراح لباسهارو
چادر حجاب برتر است. اگر حجاب اهمیت بیشتری از نان نداشته باشه. کمتر نیست. از یارانه پنهان که از چشم ما انسانها پنهان است مبلغی به چادر اختصاص داده میشد چادر با قیمت مناسب و ارزان در جامعه فراوان میشد تا این پیراهن های بلند که ظاهرا بهشون اشتباها مانتو گفته میشه. جاشو به چادر بده. حقوق یه کارگر که سه تا دختر داره دقیقا به اندازه خرید چادر بیشتر نیست.
خب هر کدوم از اینها به نوبه ای معضل مملکتند که باید جمع بشن.