روزنامه رأی الیوم در مطلبی به بررسی علت تعلل آمریکا و نیرو‌های دموکراتیک سوریه در خارج کردن کنترل منطقه باغوز سوریه از چنگال تروریست‌های داعش پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه رأی الیوم در یادداشتی نوشت هنوز هم فرماندهان مهم گروه تروریستی داعش و ده‌ها تن از عناصر آن در اردوگاهی به مساحت تقریبا نیم کیلومتر مربع در اطراف شهرک باغوز در حومه دیرالزور در شرق سوریه در محاصره‌اند. به نظر می‌رسد نیرو‌های آمریکایی عمدا به جنگ پایان نمی‌دهند و همین ابهاماتی را درباره علل پشت پرده این مسئله ایجاد کرده است. پس از آنکه یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی اعلام کرد عملیات آزادسازی باغوز ممکن است چند هفته به طول بیانجامد، نیرو‌های سوریه دموکراتیک صبح شنبه بار دیگر از اعلام حمله نهایی صرف نظر کردند.

اطلاعات موجود حاکیست فرماندهان ارشد گروه در چنگال نیرو‌های آمریکایی بوده و این نیرو‌ها اخبار مربوط به وضع عناصر داعش را به شدت پنهان نگاه داشته‌اند.

متقابلا نیرو‌های آمریکایی ۴۰۰ تن از اعضای داعش را که به نظر آنان دارای تابعیت عراق بودند، به این کشور تحویل داده‌‎اند، اما عراق با بررسی هویت این نیرو‌ها دریافت بین آنان نیرو‌های خارجی نیز وجود دارد که به لهجه عراقی سخن می‌گویند. در بازجویی از این نیرو‌ها مشخص شد فرماندهان ارشد گروه داعش در باغوز در محاصره و تقریبا در چنگ نیرو‌های آمریکایی و نیرو‌های سوریه دموکراتیک سوریه (قسد) هستند.

در ادامه این یادداشت آمده است: یکی از بزرگترین راز‌های باغوز مقدار طلا‌ها و پول‌هایی است که داعش در اختیار دارد و به نظر می‌رسد نیرو‌های آمریکایی مقادیری از آن را مطالبه کرده‌اند. پس از آنکه عراقی‌ها در بازجویی از عناصر بازداشت شده‌ای که از باغوز آمده بودند از مقدار طلا‌ها و پول‌ها و منبع اصلی آن مطمئن شدند، برخی از آن‌ها از آمریکایی‌ها خواستند پول‌ها و طلا‌ها را به بغداد بازگردانند. به گفته یکی از طرف‌های عراقی، گروه داعش این ثروت هنگفت را پس از اشغال موصل از بانک‌های این شهر به دست آورده است و احتمالا سوریه نیز همین رویه را در پیش خواهد گرفت. اطلاعاتی که عراقی‌ها به دست آوردند نشان می‌دهد (داعشی ها) ۵۰ تن طلا و ۴۰۰ میلیون دلار در اختیار دارند و این تنها بخشی از پول‌ها و دارایی‌هایی است که گروه داعش از بانک‌های عراق سرقت کرده است.

ابوبکر بغدادی، سرکرده این گروه، که چند روز پیش از حمله به باغوز شبانه در این منطقه رؤیت و پس از آن ناپدید شد، احتمالا پیش از آغاز جنگ از این منطقه گریخته است. عناصر داعش نیز فورا خانه‌هایی را که وی در آن توقف یا اقامت داشت، آتش زدند.

نیرو‌های قسد ابوهاجر -یکی از اهالی روستایی در جنوب موصل و آخرین کسی که سرکرده داعش را در باغوز دیده بود- بازداشت کردند و آمریکایی‌ها فرماندهان قسد را از سخن گفتن درباره اتفاقاتی که در این منطقه می‌گذرد، منع کردند.

غیرنظامیان و تعدادی از عناصر داعش که خود را تسلیم کردند، به همراه نیرو‌های قسد از این منطقه خارج شدند، اما جالب اینجاست آن‌ها تنها سوار بر کامیون‌های مشخص و با حفاظت آمریکایی‌ها باغوز را ترک کردند و شاید اهمیت این مسئله در این است که چه کسانی از این کامیون‌ها بهره‌برداری می‌کنند. با وجود آنکه مسافران چند دستگاه از این کامیون‌ها زنان و کودکان بودند، مقصد مشخصی نداشتند و شاید مقصد این کامیون‌ها پایگاه آمریکا در التنف در مرز سوریه و عراق بوده باشد.

پیش از این یک طرف عراقی تاکید کرده بود ابوبکر بغدادی سرکرده گروه داعش همچنان در خاک سوریه حضور داشته و وارد عراق نشده است، اما گزارش برخی منابع امنیتی عراقی حاکیست شماری از عناصر گروه داعش با نفوذ از طریق مرز‌ها به سمت مناطق بیابانی استان انبار ( عراق) در حرکتند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، سوزیه ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار