عباسی گفت: سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری باید در حوزه مکانیزاسیون صورت گیرد که ۲ هزار میلیارد تومان آن اعطای تسهیلات به بهره برداران است.

تزریق ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به مکانیزاسیون کشاورزی/ قیمت ماشین آلات کشاورزی ۴۵ درصد افزایش یافتکامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تحریم‌های اخیر تاثیر چندانی در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی نداشته است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تحریم، حوزه مکانیزاسیون کشاورزی کم تلاطم‌ ترین نوسانات و تغییر قیمت در ماشین‌های کشاورزی را به خود اختصاص داده است، به طوریکه به سبب خوداتکایی در ماشین آلات کشاورزی افزایش قیمت در این بخش ۴۰ تا ۴۵ درصد بیشتر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی با شیب تندی به مسیر خود ادامه می‌دهد، افزود: با توجه به آنکه ضائقه کشاورزان به سمت تولید داخل است و عمده نیاز‌های کشور در صنعت ماشین آلات داخل را محصولات اساسی پوشش می‌دهد، از این رو پیش بینی می‌شود که توسعه مکانیزاسیون در سال آینده استمرار یابد.

عباسی از رونق کارخانه‌های تولیدکننده ماشین آلات طی چند سال اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون ۵ درصد ماشین آلات اعم از ماشین‌های تخصصی برداشت پنبه، باغبانی و زراعت برنج نیاز به واردات دارد که به اعتقاد ما با گذر زمان امکان بومی سازی تولید این ماشین‌ها در آینده نزدیک وجود دارد.


بیشتر بخوانید: توزیع ۱۵ هزار دستگاه ماشین آلات از ابتدای سال/ ۹۵درصد ماشین آلات کشاورزی تولید داخل است


رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد از تزریق ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مکانیزاسیون در سال آینده خبر داد و افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در حوزه مکانیزاسیون داشته باشیم که ۲ هزار میلیارد تومان آن تسهیلات و مابقی آورده خود کشاورزان است.

وی با اشاره به اینکه در کشور صاحب برنامه بلندمدت در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی هستیم، بیان کرد: برای اولین بار در دولت تدبیر و امید برنامه ۱۲ ساله برای این حوزه صورت گرفت که امیدواریم همانند سال‌های قبل کماکان صنعت مکانیزاسیون مورد حمایت دستگاه‌های مسئول قرار گیرد تا بتوانیم کلیه ماشین‌های کشاورزی ظرف ۲ سال آینده را پلاک گذاری کنیم.

عباسی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه ماشین و کمباین پلاک گذاری شدند، افزود: این در حالی است که در گذشته تنها ۹۰ هزار دستگاه پلاک داشتند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد ماشین آلات مورد نیاز در داخل تامین می‌شود، افزود: با وجود سطوح وسیع محصولات کشاورزی در کشور، ضریب مکانیزاسیون به ۱.۷ اسب بخار در هکتار رسیده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون در پایان تصریح کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز اگر قرار بود مجموع نیاز ماشین آلات کشور از خارج تامین شود، بی شک بکارگیری مکانیزاسیون و ماشین آلات به دلیل قیمت‌های بالا در بخش غیر اقتصادی بود.

انتهای پیام/

۹۰ تا ۹۵ درصد ماشین آلات مورد نیاز در داخل است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار