به گزارش خبرنگار
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
مشهد ، محمدرضا کلایی شهردار مشهد صبح امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه گفت: بخش بزرگی از گردش مالی مشهد مربوط به برادران افغانستانی است؛ آنها ذاتا علاقه به تجارت دارند و جذب آنها برای
سرمایهگذاری در مدیریت شهری سخت است و اکنون در حال طی فرآیند اعتماد به مدیریت شهری هستند.
وی تصریح کرد: حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان میزان سرمایهگذاری برادران افغانستانی در مشهد است که بخش بزرگی از آن در ساخت اماکن اقامتی و هتل آپارتمان صرف میشود.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه حضور تیم فوتبال پدیده شهر خودرو در ۵ رده بالایی جدول در شادی مردم تاثیرگذار است، گفت: مردم به ما میگویند پول را در کجا خرج کنیم؛ حوزه ورزشی مورد علاقه مردم است و اگر جرائم این تیم را در روز اول پرداخت نمیکردیم این تیم نمیتوانست بازی کند و این اثر اجتماعی منفی دارد.
کلایی افزود: ما بشدت با تیمداری مخالفیم و تلاش ما بر تامین زیرساختهای مورد نیاز ورزشی است، اطلاع رسانی و حمایت معنوی و مذاکره و تامین سرمایهگذار برای تیمهای ورزشی نیز از برنامههای ما برای حمایت از ورزش قهرمانی است.
وی با اشاره به اینکه اگر حمایت مالی انجام شده به اکراه و ناچاری بوده و تا هنگام یافتن سرمایهگذار موقت خواهد بود تصریح کرد: به عنوان مثال اگر به قضیه تیم والیبال پیام که ابتدای فصل دچار مشکلات مالی فراوان بود ورود نمیکردیم مطمئنا والیبال مشهد نابود شده بود، اما امروز مطمئنیم نماینده
والیبال ما جزو ۴ تیم برتر کشور است. شور و حالی که هنگام بازیهای تیم در سالن مهران برقرار است را با هیچگونه سرمایهگذاری فرهنگی نمیتوان ایجاد کرد.
شهردار مشهد گفت: در مورد
سند بلندمرتبهسازی در سال ۹۵ در هنگام آمادهشدن طرح جامع تکلیف شد ادارهکل راه و شهرسازی ظرف سه ماه دو سند بلندمرتبه سازی و پهنهبندی مشهد را تهیه کند. با توافقات انجام شده مقرر شد برای تسریع کار سند، پهنه بندی حریم توسط شهرداری انجام شود.
کلایی با اشاره به اینکه در حال حاضر سند عمومی بلندمرتبهسازی آماده شده و آماده ابلاغ است، افزود: درباره سند پهنه بندی آماده تفاهم و همکاری با راه و شهرسازی هستیم. دغدغه شورا نیز بجاست و در همان مسیر گام برمیداریم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مشهد در بخش شاخص کیفیت حمل و نقل عمومی وضعیت بدی نسبت به سایر کلانشهرها ندارد، تصریح کرد: حتی در این دوره که قیمت اتوبوس سه برابر شده، اما باز هم سعی کردیم به خرید ناوگان ادامه دهیم. توجه به حمل و نقل عمومی همواره در مشهد جدی بوده است. سال گذشته مشکلات مالی زیادی داشتیم، اما یک روز پروژه قطار شهری با این مشکلات اقتصادی تعطیل نشده است.
شهردار مشهد گفت: هزینه هر کیلومتر ساخت مترو برای خط ۳ نسبت به سال قبل ۳ برابر شده و در حال حاضری ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه هر کیلومتر سخت مترو است.
حمل و نقل قیمت خودش را دارد. بخشی از این هزینه را ما میپردازیم و بخشی از آن را باید مردم بپردازند.
کلایی با اشاره به اینکه میانگین استفاده از اتوبوس در شهر مشهد کاهش پیدا کرده و این مسئله واقعا باید به صورت جدی توسط رسانهها پیگیری شود، گفت: افزایش تعرفههای حمل و نقل باید در مراجع خودش بررسی شود. بیشترین سرمایهگذاری ما در بخش حمل و نقل است، اما موضوعات فرهنگی و همکاری شهروندان نیز بسیار مهم است.
کلایی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع مقابله با فساد برای ما جدی است، تصریح کرد: اصلاح ساز و کارها و الکترونیکی کردن پروسهها، شناسایی و برخورد ۳ رویکرد ما بوده است، در یک ماه و نیم گذشته ۱۵ مورد از همکاران ما در شهرداری در واقع شناسایی شدند و دستگیری اتفاق افتاده و شما درباره همه این موارد خبری نشنیدهاید.
وی با اشاره به اینکه
بازرسی شهرداری مشهد در مقابله با فساد بسیار فعال شده است، اظهار داشت: این اطمینان را میدهم که در مبارزه با فساد جدی هستیم و ذرهای از خواست مردم در مبارزه با فساد تنزل نمیکنیم. در ۲۶ هزار نفر نیروی شهرداری مشهد تعداد اندکی متخلف هستند و نسبت به همکاران خودمان در مبارزه با فساد مسئول هستیم. قصد مانور تبلیغاتی در مبارزه با فساد نداریم.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه از این جهت که شهروندی مشهدی رئیس قوه قضائیه شده سبب افتخار و خرسندی است و به آیتالله رئیسی تبریک میگوییم، عنوان کرد: مشخصا الگوی مدیریت یکپارچه شهری مطلوب است، اما ممکن نیست. ترجیح ما این است به همکاری، هماهنگی و یکپارچگی شبکه خدمات محلی تکیه کنیم.
کلایی افزود: نتیجه گفتگو را دیده و به آن ایمان داریم. در مثال بولوار نماز گرهای بود که بالاخره با الگوی گفتگو باز شد. تاکید ما بر ادامه گفتگو و تعامل محوری برای رفع مشکلات به ظاهر سخت پروژههای بزرگ مشهد است.
وی تصریح کرد: تمام دغدغه محیط زیستیها درباره کمربند جنوبی را قبول داشته و جزو نگرانیهای خود ماست. ما به تمام حرفهای آنها معتقدیم و باید همین حرفها تبدیل به برنامه شود.
شهردار مشهد گفت: من معتقدم در بحث پروژههای متوقف مشهد از تمام ظرفیت گفتگو و تعامل در شهر استفاده نکردهایم و اگر این چنین شود نیازی به دخالت از مقامهای بالای کشوری نیست. مطالعات پروژه BRT برای اصلاح طرح در دست بازنگری است تا دغدغه شهروندان و کسبه برطرف شود.
کلایی با اشاره به اینکه در موضوع
BRT تصمیم در دوره چهارم و اقدام در دوره پنجم بوده است، افزود: تعامل بسیاری هم با نهادهای ذیربط داشته و با پلیس راهور هم مذاکرات رو به پیشرفت است. چون هنوز طرح بلاتکلیف بوده تاسیسات باز نشده است. بخشی از BRT خط ۲ با مترو هم پوشانی ندارد که قرار است با قطعه سوم خط سوم پوشش داده شود. تا پایان فروردین ماه به طرح نهایی اصلاح خطوط میرسیم و وضعیت فعلی مطمئنا اصلاح و بازسازی خواهد شد.
وی تصریح کرد: دستاوردهایی در ارتباطات بینالملل داشتهایم که امروز از سرمایههای ما حساب میشود و با قدرت به حفظ این سرمایهها مشغول هستیم. در وضعیت تحریم امکان تعامل بینالمللی ما با نهادهای رسمی سایر کشورها نسبت به نهادهای دولتی بیشتر است. به شرط آنکه سرمایهگذاران و سرمایهپذیران داخلی کنار ما باشند تا از این امکان به نفع کشور بهرهبرداری شود.
شهردار مشهد در مورد آخرین وضعیت ایستگاههای دوچرخه نیز گفت: قراردادی که در حوزه دوچرخه بسته شده خوب نبوده و هدف اصلی آن روشن نیست. همچنان مشغول حل حقوقی قراردادهای گذشته هستیم و تا زمان حل آنها نمیتوان وارد قرارداد جدید شد.
کلایی با اشاره به برنامههای نوروزی افزود: در نوروز آتی مانند هرسال شهر آماده پذیرایی از مهمانان و زائران هستیم. طرحی مدنظر داریم در تعطیلات نوروزی استفاده از خطوط BRT رایگان باشد. المانهای شهری نیز در نوروز آتی برای افزایش نشاط مردم افزایش خواهد داشت.
وی تصریح کرد: همچنین خانه بهار آتی دارای برنامههای خاصی بوده که در نوروز شاهد آن خواهیم بود به ویژه آن که میراث ماندگار شاهنامه امسال نقش پررنگ در نوروز مشهد خواهد داشت. امسال بخش بینالملل
خانه بهار نیز با حضور ۴ هنرمند مطرح خارجی فعال شده که آثار آنها در مجموعه کوهسنگی اجرا و اکران خواهد شد.
شهردار مشهد گفت: عزم اساسی برای میدان دادن به نیروهای خلاق و جوان داریم، اما روش اجرای درست و اصولی که در بدنه شهرداری بنشیند بسیار مهم است که در حال رایزنی جدی برای آن هستیم.